Emma Eskilsson

Alla inlägg under augusti 2009

Av Emma - 31 augusti 2009 20:50

Nu känns det som om det vänder för oss igen! Jag är snart frisk och Cindi börjar bli bättre. Fritte bjuder på att gå ut från hagen, yeeeesss! Trodde inte att det skulle gå så fort att få honom att vilja gå ut själv från hagen, men han är ganska lätt lärd tycker jag.


Jag red på Cindi igår och det blev ett kort pass med bara lite trav och något varv i galopp. Lena kollade och tyckte att det såg mycket bättre ut än förut men hon bröt fortfarande av i vänstergaloppen... så vi får se hur det utv sig. Jag kände att jag inte hade någon styrka i kroppen så det blev ju mer åka häst än rida... men imorgon ska jag försöka mig på att rida igen och någon dag ska jag rida cavaletti igen så hon kommer igång med bakdelen.


Funderar på om jag ska ta ut Freeman igen och gå med honom med kapsonen för det var ju ganska länge sen sist nu. Skulle vara intressant och se om något har fastnat av det som vi har gjort hittills.

Av Emma - 26 augusti 2009 19:24

Idag var veterinären ute för att kolla på tanten så vi får veta vad det är för fel på henne och om hon är halt eller vad det nu är som gör att hon "släpar" vänster bak. Hon kände igenom hela hästen och böjde och stretcha bakbenen på henne. Kunde inte hitta något allvarigt fel på henne utan vi gick ut för att longera henne. Började trava rakt fram på grusvägen, hon gillar ju inte att springa på grus då hon inte har några skor på sig (jag har cavallo simpel boots på henne när jag rider ut). Efter det så longerade jag henne och började med vänstervarvet, tänkte det att nu undra vad hon kommer att säga... jisses säger jag bara... så bra har hon väl aldrig gått med vänster benet, suck. Låt henne springa ett tag så kanske hon blir lite trött, men nee då. Vi bytte varv istället och då när vi gick över i höger varv så ville hon istället sätta ner höger bak lite snabbare än vänster. Det vi ska göra nu är att rida som vanligt på henne och böja och stretcha henne före och efter arbete, även massera som jag har gjort. Jag ska höra av mig igen om ca 2veckor för att berätta hur det har gått och om det inte blir bättre ska hon kolla när jag rider med om det kan vara något relaterat med det.  Jag har varit sjuk sen i måndags även om jag vägrar att erkänna det själv... Hoppas att jag blir frisk till helgen så jag kan sätta igång henne snart för det här är jag trött på... jag blir ju "bara" sjuk 1/5år så ska nog inte klaga men det är inget man vill vara iaf. 

Så glömde jag Fritte idag igen... vad är jag för hästägare igentligen... Trött jag blir på mig själv när jag inte kommer ihåg det som jag vill komma ihåg.

Av Emma - 24 augusti 2009 22:27

Här kommer ett gäng bilder på grabben!! Han är ju 1år och 3månader... så lite överseende med hur han ser har jag ju... väntar med spänning på att den där svanen ska synas snart!!

Började med lite glädjeskutt!

Alla hovar i luften...


Den här ska jag sitta på sen...

Ser bra ut här med lite "dressyr övningar"

Ser nått intressant

Måste ju kolla vad det kan va

 Mycket intressant

Så drar han en repa igen


Måste kolla in det där lite mer



Full fart

Hjälp vänd fort...

Ser nått roligt igen

Står lite snyggt med!


De var de bliderna jag hade att visa. Hoppas att jag har lite snyggare nästa gång så det blir lite roligare att sätta in korten här med! TACK syrran för att du ville komma och ta lite kort på Freeman!!


Av Emma - 23 augusti 2009 13:27

Igår tränade jag lin lilla grabb att gå in och ut ur hagen. Det gick väl ganska bra men vi behöver träna mer på det... lite senare idag ska jag och Tessan verka honom så han får "fina" fötter igen! Syrran kommer ut med så ska vi se om hon fåt till lite snyggare bilder på honom! Så jag hoppas att jag kan lägga ut några här sen... Cindi får bara lite ompyssling just nu tills vi får reda på vad det är för fel på henne!

Av Emma - 21 augusti 2009 22:45

Jaha... så var det dags för Cindi att kollas upp. Det är ju lika bra att kolla om det är nått litet fel på henne som vi kan fixa eller om det är dags för henne att få bli skogshäst med Pelle (Lenas andra häst en 23årig fjording). Vi skulle ha åkt till kliniken på fredag om en vecka men idag kom Lena på att hon inte är hemma då... suck så nu har jag avbeställt tiden och ska ringa till "våran" veterinär för att se om hon vill komma ut och kolla på hemma istället. Jag ska försöka ringa på måndag, trixet är bara att komma ihåg det... hmm... får sätta mobilen på påminnelse! Så just nu får hon vila tills hon är kollad så får vi gå vidare där ifrån sen!  

Av Emma - 21 augusti 2009 22:36

Igår var jag på hundkurs med Alfons. Jag går hundkurs med Alfons och Basco i höst då jag är hundvakt åt dom ibland, den lilla röda är så snäll och blir super glad bara man viskar "vesslan" även om man inte ens låter glad... Alofons och jag tränade lydnad och då såg det ut ibland så här:

 

Så busade vi med!

 


Idag var det snabbt ut till stallet och klappade om tanten. Gav henne lite godis och kratsade hovarna. Efter det åkte jag till grabbarna och gav Fritte sitt kraftfoder. Kratsade hovarna på honom och borstade av honom i hagen medans Jacke var i haserna på oss hela tiden... men det gick bra till slut. Han "kickade" åt mig två gånger när jag skulle kratsa höger bak men efter två tillsägningar stod han som ett litet ljus! Fast å andra sidan vilken 1.5åring kan man kratsa hovarna i hagen på när dom står lösa... inte många jag känner! Jag ska se om jag inte kan få någon bra bild på honom i helgen med... Känns ju lite si så där just nu att han ska vara min tävlingshäst så småningom i framtiden...


Tack Kim det är bra att veta att hoppet inte är ute även om han ser ut som han gör just nu!!


Jag fick sällskap i kväll av syrrans rottis!! Här kommer lite bilder på honom!!

Gäsp vad trött han är...

Av Emma - 19 augusti 2009 21:20

Idag så åkte jag iväg till Lotta för att rida lektion. Jag hade höga förväntningar på dagens ridpass. Det har gått så bra nu senaste tiden och så idag när jag tog tygeln så kände jag direkt att nått inte var okej... hon stretade mer mot tygeln och var inte alls som hon har varit tidigare... hon tappade vänsterbak igaloppen och hade svårt att balansera sig så vi pratade om det och kom fram till att antingen kollar vi upp det eller så får hon gå med Pelle som skogshäst!Jag kan ju motions rida Cindi lite med inte träna eller tävla mer. Det är ju bra om hon får luffta sig lite ibland! 


Hon frågade även om Freeman om han va fin.... ehh nee de e han inte sa jag direkt utan att tänka... haha... jag förklarade så gott jag kunde att han har halsen rakt ut från manken eller lägre... Det är ju synd att han bara är 1.5år, att du inte kom på att ta föl ett år tidigare! Jo det va ju synd... men men... Nu ska jag försöka hitta någon annan häst att rida på tills jag kan börja med Fritte nästa höst... ååå vad långt det känns just nu... men snart är vi väl där! Tänk bara hur fort det har gått sen jag började det här med att ta föl på henne, det är ju faktiskt 2.5år sen redan!!

Av Emma - 18 augusti 2009 22:51

Ååååhhh min sadel!! Yeesss, idag red jag i min sadel och jag får ju plats i den så bra och kommer ner och närmare Cindi!! Red på stubben idag och trodde att det skulle gå mycket sämmre än vad det gick!! Fick till ganska bra vänster fattningar och bröt av innan hon hann att bryta av till  slängtrav... Imorgon ska jag till Lotta och träna!! Det ser jag fram emot!!


Vilken dålig hästägare jag är... skulle upp till min grabb idag ju men det glömde jag bort... kom på det när jag pricis hade kommit hem och parkerade bilen. Kom även på i samma veva att jag glömde att svänga in och handla mat... skit... nu kom jag även på att jag har glömt att äta nått ikväll... jag måste ju vara bäst på att glömma saker... jag handlade vindruvor på lunchen så det får blir lite sånt ikväll.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2009 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards