Emma Eskilsson

Alla inlägg under januari 2010

Av Emma - 31 januari 2010 17:29

Nu är jag trött på den här kylan som vi har haft hur länge som helst känns det som. Det går ju inte att rida när det är så här kallt, allt fryser ju... nee det är inte kul längre. Igår blev det bara en snabbis i stallet och sen hem hämta Kalina och vi åkte och shoppade lite, vad jag handlade kommer jag inte ihåg... de e väl bra. Idag så åkte vi till Hööks där Kalina hittade saker till Trams (hennes hund) och jag hittade ett par ridbyxor. Tyckte att det var dags att köpa nya då jag bara använder två just nu även om jag har kanske 5st men de har ju gått sönder, så ska jag ju va duktig och laga men det blir ju inte av. Resten av dagen har jag bara varit hemma och myst med tända ljus och har lagat mat (jo jag gör ju det när jag får tid) det blev tacopaj, riktigt god med!!

Här är min ljus vägg med spegel bakom

  

Skulle gärna vilja ha en öppenspis att mysa vid men men det här funkar ju!

Av Emma - 30 januari 2010 12:35

När jag vaknade i morse och såg att solan va framme så tänkte jag att yes äntligen en fin dag, dags att ta lite nya kort!! Skulle ha åkt till ridhuset med men eftersom det är ca -20 igen så känndes det som att vi nog skulle hoppa det... det blev att hälsa på lille man Freeman, men så ser jag att nee min kamera är inte med... suck jo den stod kvar i hallen där hemma. Det blev mobilen som man alltid har med sig att ta kort med istället... blir ju inte lika bra men vad gör man inte när han är på bus humör (inte ofta som han röjer i hagen), måste ju passa på då ju!! Så här kommer han när han röjer som bäst 


   


Nu hoppas jag att vi får fler sånna här dagar med -3 istället!! Allt blir ju mycket lättare när det inte är iskallt. Man kan ju inte vara ute mer än 10min så börjar man förfrysa... som tur är så har alla hästarna som jag tar hand om fritillgång på hösilage i hagen så de kan behålla värmen!!  

Av Emma - 28 januari 2010 20:50

Eftersom Capo får ledigt nu i några dagar så tänkte jag hinna med och rida på Cindi lite. Det var jätte länge sen jag red på henne och jag har längtat lite efter att få rida på henne. Men... det va inte samma gamla Cindi... suck, så istället för att ha en rolig ridtur så blev det att rida till henne istället. Ihöger varvet ville hon bara hänga på högertygeln och inte bära sig och i vänster körde hon "plankan" och bara sprang fortare... men då... så det var bara att först få henne att lugna sig sen börja med vänser öppna varvat med höger sluta. Hon lossnade till slut och var ganska fin i vänstervarvet, bar sig själv och känndes fin att rida på. Det har ju snöat så mycket och jag tänkte att nee nu måste hon vara svettig, men inte det! Tanten var inte ens varm under sadeln så jag kunde ha ridit lite till då jag bara var ute med henne i ca 25min så kunde jag gott ha ridit i 5-10min till utan problem. Men jag ska ju rida på henne imorgon med så det kanske var lika bra att avsluta när hon gick som bäst!


Just ja, jag skaffat mig en annan blogg så nu ska ni slippa sånt i den här bloggen!

Av Emma - 26 januari 2010 22:05

Eftersom det rycktas om att det ska bli snöstorm imorgon och dagen efter det så planerade jag om och åkte till ridhuset idag, även om jag tänkte att han skulle ha fått en ledig dag då det var 4de dagen i rad som han får gå idag. Fast med facit i handen gick det över förväntan idag. Det var två andra hästar sammtidigt där men han brydde sig inte så mycket om det förutom om de kom i full galopp... Det gick bra ändå och vi travade massor, övade på bland annat övergångar då jag vill att han ska stärka sig mer och komma ihop sig mer och komma upp med huvudet. Jag tycker att jag lyckades ganska bra då han inte alls gick så lågt och "avknäppt" utan bar sig mer framme och uppe utan spänning!! Hoppas nu bara att han tycker att det är okej att jobba så även om han tycker att det är bekvämt att gå i en lång låg form (jo han är ju bekväm av sig...). Nu blir det som sagt några dagar som han kan smälta det som han har varit med om och hoppas att han kommer att längta lika mycket som jag tills nästa pass!!

Av Emma - 25 januari 2010 20:49

Capo och jag fortsatte att träna i ridhuset idag. Han var lite seg i longeringen så jag höll bara på med den i ca 10 min. Sen i ridningen var han mycket bättre redan från början. När jag hade suttit upp och han stod helt stilla gav jag hjälpen för skritt och han började skritta iväg och bara fortsatte!! När jag kortade upp tygen minskade han på tempot men skrittade fortfarande så det är jag nöjd med. Skrittade något varv i varje med böjning som "uppvärmning" sen gick vi över till trav ganska direkt. Han travade på jätte fint och stannade bara en kort stund men tog trav hjälpen snabbt igen. Vi övade mycket på övergångar och han verkade tycka att det va kul och ville mer på nått sett. Självklart när han ville det som mäst så slutade vi. Red ca 15-20min idag och det känndes riktigt bra!!

Av Emma - 24 januari 2010 19:36

Capo och jag åkte till ridhuset idag, vi kan den vägen nu. Han är så okomplicerad att lasta nu att jag inte äns reagerar på att han bara traskar rakt in i transporten utan tjat! Fast det är ju så det ska vara, synd att man måste stänga rampen bara... den är ju inte så smidig direkt. Väl framme så var vi själva och var det fram tills jag skulle sitta upp, då kom det en transport... men då tänkte jag, jag går med honom tills de har kommit in så jag slipper att sitta upp pricis när de öppnar dörren... men när jag hade gått med honom i ca 5min så gav jag upp och satt upp iaf jag hann halva långsidan ner när de kom in. Jag måste nu lära mig att börja lita på honom mer nu när han börjar bli mer stabil i huvudet och att han inte är lika oförutsägbar som han var när jag började rida honom. Idag red jag lite längre och fick med våran första skritt paus! Även om han inte ville skritta utan trava, visst det är ju jätte bra att han tänker framåt men trava på långa tyglar vill inte jag göra. Imorgon ska vi träna igen!! Jag längtar redan nu!!

Av Emma - 23 januari 2010 22:15

Ikväll har jag sällskap av två små söta...

Efter 40min promenad orkade de inte busa! Så nu sover de som om jag hade slagit nått hårt i huvet på dom... men de är ju så snälla!!  

Av Emma - 23 januari 2010 17:53

Först åkte jag upp till min lilla kille och kollade så han stod på benen. Då en annan fyrbent kille blev jätte glad över att se mig nämligen Bruno!!

  

Han sprang så fort han kunde fram till mig, alltid lika glad!!


Efter det åkte jag och tanten och löshoppade i Flemminge jag försökte att ta kort men som sagt jag kan inte min kamera riktigt än så kvalitén blev ju inge bra...


   

Cindi tycker att det är både läskigt och kul att hoppa på samma gång!




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards