Emma Eskilsson

Alla inlägg under februari 2010

Av Emma - 28 februari 2010 20:38

Vet ni vad?? Jag kom ihåg att ta med mig kameran idag!! Men jag tog bara kort på min killes hovar och bara innan så efter bilder glömde jag ju att ta men alltid nått. Han är inte lika snäll längre så nu måste vi träna på hur man gör när jag ska verka... stå stilla så som jag vill är inte lika självklart längre som det har varit. Fast visst det kanske är jag som har höga krav...

Framifrån, jo han är ju inåttåad...

  

Högerfram

 

Vänsterfram

  


Bakhovarna får jag ta en annan dag då jag inte vågade ha honom lös och hålla i kameran samtidigt. Jackes hovar ser jätte bra ut synd att jag glömde ta kort på dom då de har utvecklats jätte bra! De har breddat sig fint och är inte alls lika trånga i ballarna längre. Även hans vänsterbak hov börjar se ut som en hov igen! Tessan och jag tyckte att vi väntar 3v nu tills nästa gång. Tack Tessan för att du hjälper mig med killarna   

Av Emma - 27 februari 2010 16:21

Fick med mig Kalina idag till stallet med lilla Trams! Det var första gången på länge som hon red och vi skrittade ut en liten sväng. Kalina på Pelle och jag tog Cindi, Pelle är perfekt att rida på om man inte får ramla av!! Han är super stabil och reagerar inte för mycket. Det snöade hela tiden och varierade med små små flingor till stora "julafton" flingor. Självklart stressade Tanten upp sig innan vi kom in i skogen men Pelle vifftade inte ens på öronen när hon började steppa. Fast hon gör ju inget, bara att försöka få henne att slappna av igen och lyssna på mig. Det var ganska skönt att komma ut och inte tänka på annat än att bara va!! När vi hade kommit tillbaka till stallet så skulle vi till ridhuset med Capo men idag fick jag inte upp skjutdörren till transporten... varför förstår jag inte då jag har använt den tidigare i veckan och det är ju plusgrader ute så den borde inte sitta fast men jag kunde inte få loss den...


Nu kom jag på att jag glömde åka förbi min lilla kille... suck... aja han klarar väl sig utan mig, men jag blir bara sur på mig själv när jag glömmer honom...

Av Emma - 25 februari 2010 22:27

Nu är jag trött på att behöva åka i 40-50km/h till ridhuset bara för att det ligger snö och is på vägarna. Det är riktigt jobbigt att behöva skotta fram släpet och försöka få upp skjutdörren varje gång man ska till ridhuset. Eller som jag fick göra häromdagen, pulsa i snön då hästarna har gått iväg in i hagen där det är som djupast med snö. Visst jätte bra med snö men nu får det va nog med skiten. Om jag inte redan hade huvudverk så skulle jag få det av all snö...


Capo skötte sig ganska bra idag men både Tessan och jag tror att det kan vara bra om eqiteraputen känner igenom honom snart. Lastningen var han lite tveksam i både hemma och även på VRF. Varför vet jag inte men nu ska vi börja åka igen lite mer och jag hoppas på att han snart kommer att gå in utan att tveka som han har gjort.

Av Emma - 24 februari 2010 19:33

Började på morgonen idag igen...hade varit ute vid halv nio och jag var på väg upp i hissen, helt plötsligt börjar det tjuta... bara inte hissen stannar tänkte jag (har ju redan fastnar i hissen en gång...) ljudet fortsatte när jag klev av hissen och när jag kom i på kontoret... En tjej från en annan våning kom ner och jag frågade henne hör du vad det tjuter? Ja nu när du säger det så sa hon och vi sprang runt för att försöka lyssna vart det kom ifrån. Nee vi kunde inte hitta vart det tjöt någonstanns... fortsatte med mitt och gick in i en annan avdelning på samma våning. När jag är på väg ut där ifrån så stannar jag till vid detas entre då det tjuter där med. Tjejen som sitter där säger då; - Oj hör du vad det tjuter?! Ja visst tjuter det sa jag. Det tjuter över allt sa jag. Ja vad konstigt sa hon. Vi sprang omkring där med och letade vart ljudet kom ifrån men förjäves hittade vi inte vart det kom ifrån... Jag gick vidare våning för våning och kom sen upp till receptionen, hela tiden tjöt det... Jag frågade hon som sittter i växeln om hon hör att det tjuter och hon sa -Ja nu när du säger det så! Ja det tjuter över allt sa jag, även i trapphuset... Hon går för att kolla och säger det att nee men det tjuter inte där. Jo men det gör det sa jag. Hon går och lyssnar en gång till och säger det att nee jag hör inget där ute. Hon kommer tillbaka och går förbi mig men vänder snart och kollar på mig och böjer sig ner och säger; -Men det är ju dig det tjuter om, det är ju din bärbara telefon... Hahahaha... snacka om att hissen jag klev in i inte gick enda upp... Mmm... Högtalaren hade jag visst kommit emot hur jag nu lyckades med det?!

Idag blir det tvättdag och kanske lika bra det. När jag skulle ner förut och lägga in tvätt omg nr 2 så gick jag in i hissen och tröck på knappen... inget händer så jag trycker en gång till. När inget händer då så kollar jag till och ser jagg jag står och trycker på vån 3... suck jag håller ju nyckeln i handen som jag är tvungen att sätta i för att komma ner till källaren dit jag ska. Hur lyckas jag?? Jag har dessutom fått springa upp två gånger extra då jag har glömt saker i lägenheten som skulle med ner till tvättstugen... men det är jag ju van vid!!

Det kan bero på att huvudvärken är tillbaka och att jag skulle ha gått till naprapaten förra veckan. Just nu är det ja bara mig det drabbar och så länge det inte är värre än så här står jag ut ett tag till!!

Kalina, ingen kommentar tack!! Jag vet redan vad du tycker :)

Av Emma - 23 februari 2010 20:02

Dagen började tidigare än vad den brukar göra, eftersom jag hade hundarna här som jag skrev igår... När man inte är van att ha hundrar som byter sovplats, suckar eller lägger sig nedanför min säng så den gungar till... jo då vaknar man. Har man då 4st som turas om att göra detta så vaknar man ganska ofta.

Denna sömnbirst började att visa sig i morse då jag tappa tråden hela tiden när jag pratade med folk... kunde diskutera nått och sen helt glömma vad det var vi började prata om. Hmm... inte bra... Nu när jag inte rider ska jag ju "bara" kolla till Freeman och sen fixa stallet nere hos Lena. Det ska ta 15-20 min beroende på hur mycket som ska göras, men idag tog det runt 40min tror jag... som när jag hade varit ute och tömt skottkärran frågade jag Lena vart grepen va någonstanns. Vi eller jag började yra omkring i stallet för att leta reda på den, så kommer jag på vart den va... just ja i Cindis box där jag lämnade den när jag tömmde skottkärran... och det tog mig ca 30sek att glömma att jag precis hade använt den. Lena undrade hur det va med mig igentligen eftersom jag inte riktigt brukar vara så där virrig... mmm jo det skulle va skönt med semester snart!!

Av Emma - 22 februari 2010 21:54


Capo varpå kliniken idag för att kollas upp. Eftersom det är isgata över allt så var vi i ridhuset. Vi började i ridhuset där han först fick skritta fram och tillbaka på en linje, sen trava. Syntes inget speciellt där så vi gick över till longeringen istället. Där såg man att han såg stel ut i traven och i vänster galoppen blev i otakt och höger galopp tappade han och även där var den i otakt. Eftersom det såg ut att vara i bakdelen som han hade ont började vi med böja dem men ingen reaktion förutom lite i höger men det kunde man inte kalla för någon direkt hälta... ehh nehe. Så över till fram och han fick panik när assistenten skulle böja ihop knäet. Han kastade sig och ville inte alls... ni som har varit där vet ju att han är ganska van vid bråkiga hästar och är duktig på att få dem lugna men inte här inte. Så assistenten provade då att böja lågt och där fick han med en reaktion men inte lika stor och ovillig. Han provade sedan böja höger fram och där var det samma reaktion, kastade sig och ville inte alls gå med på det... Det blev bedövning och behandling i båda fram knäna och även vänster framkota. När det var klart så provade de böja en gång till och ingen reaktion nu! Så ut igen och longera och han var som en nu häst som såg mycket mer avslappnad och harmonisk ut. Galoppen såg mycket bättre ut och den var taktmässig och fin! Så nu ska vi tillbaka den 12mars för en koll till och tills dess ska jag skritta och trava. Boxvila skulle han inte ha, -Boxvila är ju aldrig bra, sa hon men stallet vi gick igenom för att komma in i ridhuset var full med hästar... hur tänkte de då?? Tror inte att alla 10 (eller hur många de nu va) var sjuka så de måste stå på box. Vi var ju där mellan 10-12 och mycket bättre väder kunde vi inte ha haft heller även om det var kallt -13 så var det soligt! 

Jag åkte hem med häst och tjejen som äger honom och sen tillbaka till jobbet. Efter jobbet så var det först ut till min lilla gris och klappa på honom för att sen ner till stallet och försöka fixa vatten... som hade lagt av. Försökte få tag på Lenas man men han hade glömt telefon hemma... det fanns precis vatten till kvällen nu och imorgon skulle han fixa så det skulle funka igen. Det va någon grej som hade gått sönder som han skulle laga, bra att han kan sånt där!

Ikväll har jag sällskap av 4hundar två golden och två schäfrar. Det är syrrans och hennes sambos hundar och eftersom hennes sambo jobbar natt och syrran är på kurs så fick jag sällskap över natten. Alltid skönt att ha någon här som man vet "hugger först och frågar sen" självklart är det Alfons jag litar på!! Han är ju mosters favorit...

Av Emma - 21 februari 2010 22:40

Idag fick Freeman lite ensamtid med mig. Det blev en snabb fläta i manen, inte så snygg men bra träning. Så tog jag lite kort, ganska svårt att få till bra kort då hagen är en jätte stor backe.


Freeman på väg ner

Jaha, va de till dig jag skulle...

 

Fin i fläta... (eller jag har ju gjort bättre...)

Försöker se glad ut!!    

När Freeman släpps ut igen så blir det race...

 

Mer spring! 

Springa mer  Springa mer, hmm...    

Här vet jag inte riktigt hur han tänker...

Kanske inte den bästa hästen att stå bakom, speciellt inte att dra i svansen...     


Nu gick det ju bra men han tiggde ju nästan att få stryk... nu ville inte datorn ladda in resten av bilderna men när Jacke hade tröttnat på Freeman så vände han sig om och Freeman sprang till tryggheten (mig) haha jag säger ju att han är en fegis...

Av Emma - 20 februari 2010 21:32

   Upp kl 9 idag för att åka med syrran på lite hundäventyr utanför Borensberg. Vitt vitt vitt vitt och så lite mer vitt... så blev det att köra in i snö virrvel ett antal gånger då vi mötte lastbilar. Det är nu som jag är glad över att jag har 4-hjulsdrift på bilen! Annars så hade vi "parkerat" i en snödriva eller i ett dike... i väntan på någon snygging skulle ha räddat oss... hmm... kanske inte hade varit så dumt nu när jag tänker efter!! Får fundera på det till nästa gång!! Vi kom hem på em och jag stannade kvar hos syrran och hennes lilla Troy och även en tik som hon har hand om. Nu har vi kollat på ganska dåliga låtar på 1an men "Kom" var den som vi tyckte va bäst och de som röstade med tydligen! Nu blir det film "Sweet Home Alabama" favorit i repris!!


Här kommer syrrans tre hundar och hennes sambos två!!

Här är Alfons, Basco, Daco, Balte och Troy



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards