Emma Eskilsson

Alla inlägg under juli 2010

Av Emma - 29 juli 2010 20:54

Dagen började med att ***** kom in och sa att hon inte mådde bra, ont i halsen och kroppen (inte minst nacken) hon hade knappt sovit nått heller under natten. Så det var bara att gå upp och göra mig i ordning för att jobba. Jag hade ju en kännla innan jag gick på semester att hon inte skulle kunna jobba 3v på rad, men envis som hon är vill hon jobba... Det är nästan så att jag har väntat på att den här dagen skulle komma. Man kan inte först vara sjukskriven för att sen jobba 100% och tro att kroppen ska klara av det, spec inte med den typen av skada som hon har. Jag har frågat om jag inte ska fortsätta jobba nu och ta resten av semestern sen men de ville hon inte. Nu har jag lyckats övertala henne att vara hemma imorgon så länge så får vi se på måndag om hon kan jobba eller inte. Tur att jag inte gör som de flesta andra och åker bort på semestern!!


Jag hade planerat att åka till ridhuset på fm idag men som ni förstår blev det istället efter jobbet. Det blev lite annorlunda idag då jag va sen till stallet så jag packade bilen med alla saker (inte en sak glömde jag!!) som skulle med och ut i hagen för att hämta hästen. Jag lastade honom direkt och efter 2ggr in/ut så stod han snällt där inne. Ridningen gick riktigt bra vi travade på och lite missförstånd från hans sida då jag skulle ställa/böja honom men han saktade av. Men tillslut så kunde jag rida mot öppna och sluta i båda varv med bra framåtbjudning!! Funderar på om jag inte ska ta och åka till ridhuset i helgen igen... mm får fundera på det!


Freeman skulle med behöva åka till ridhuset för att springa av sig lite och samtidigt träna lite på longering! Vet ni??!!! Jo muggen är snart BORTA!!! Nu är det värst på vänsterbak där det hade blött någon gång medans jag va i Falsterbo... men men nu är den snart bara ett minne!!! Sååå skönt!!

Av Emma - 28 juli 2010 14:57

Igår var det en hemma dag och jag lagade mat och bakade!! När Kalina och Anna kom hem strax efter 16 så åkte vi till slut till stallet där jag red på Capo och Kalina på Cindi. Det måste ju bara se lite roligt ut när Kalina rider med stödkrage... mm, men är man envis och vill rida så får det bli så! Hästskötare fick jag vara som vanligt och även Anna fick rycka in när jag hade händerna fulla. Tanten fick både trava och galoppera med Kalina och snäll som hon är så gick det bra! Anna som inte är någon hästtjej och ridit en gång tidigare i sitt liv fick skritta av Tanten och gjorde det super bra!! Fick henne att börja skritta, kunde styra henne och även göra halt ändast med hennes egen kropp utan ben och händer!! Det kallar jag för en bra start för en nybörjare!! Självklart hade hon den bästa läromästaren som man kan ha, men iaf tycker jag att hon gjorde det super bra för att bara ha ridit en gång tidigare!! Jo, jag red ju på Capo med och han var mycket seg och ville inte trava men när jag väl efter 1.5varv på volten fick honom att trava så travade han på som om det inte hade hänt. Inget sånt som han gjort tidigre att han ville sakta av eller stanna utan han bara travade på... konstig häst det där, men charmig på sitt sett. När han väl kom loss då så hade jag inga problem med att trava eller något annat, jag kunde bara tänka trav så travade han. Nu är det bara det där i början som han ska komma ifrån, men det är ju bra att ha nått att träna på!! (som om vi inte har det annars...)


Sen var det min lilla killes tur och han är ju duktig som vanligt och kan stå lös utanför hagen (men med grimma och grimskaftet öven halsen så klart) så jag kan ha båda händerna fria och smörja hans mugg. Som för övrigt ser så mycket bättre ut nu och jag hoppas att han slippen den snart... men om det ska bli för tort så det spricker kommer det säkert att sprida sig igen... varför måste han få mugg för??? Jag är sååå trött på det och nästa år om jag kommer ihåg så ska jag prova att ha strumpor på hans hov och ben och se om det hjälper. Det tipset fick jag av 1åringens matte (om jag kommer ihåg rätt).

Av Emma - 27 juli 2010 10:10

Nu är jag riktigt träningssugen med Capo. Igår var han lite seg till en början med som alltid efter 2a gången jag ska trava så kommer han igång. Han är så framåt i traven och framför allt vill trava!! Det är så kul att jag till slut kan komma till den ridningen att jag bara kan "tänka" trav och han suger tag i traven framåt. Fast det blir inte länge jag rider även om jag försöker tänja lite på det för varje gång och hitta på lite "nya" övningar innan han är duktig och får avsluta. Jag kollade på kl och den va 15:18 när jag satt upp och när jag gick ut med honom i hagen igen va den 15:36 (glömde ju kolla när jag satt av...) så nöta på honom hoppas jag inte är någon risk. Jag ska vara med på AR kursen för Anna 21-22aug och då hoppas jag att jag kan både rida Capo och Cindi. Hoppas att båda är friska och hela då bara!!


Freeman, min lilla älskling... igår vart det bara att smörja muggen utanför hagen så 5min fick han bara. Han sköter sig jätte bra, står som ett ljus och myser när jag pillar på honom!! Blir ju ganska sugen att börja jobba med honom med, men nu har jag tänkt om och ska böja lite mer när blinningar, flugor m.m inte stör lika mycket. Så iriterande att försöka jobba bra om det är massor som stör... Jag menar det är ju inte så att vi inte har tid på oss att jobba ihop sen. Tänkte ju behålla honom så länge han lever, hoppas jag iaf!!

Av Emma - 25 juli 2010 20:51

Han är tillbaka min lilla mysiga kille!! Idag hade vi en pysseldag inne i stallet och han somnade nästan medans jag höll på och borstade. Kan man va sötare då?? Men så är det ju hans "riktiga" hem där han föddes och även där han nu kommer att bo kvar så länge jag bor kvar!  Sötisen är så gosig och vill mysa hela tiden, min lilla skit unge som börjar bli vuxen (iaf i manken...)



Av Emma - 23 juli 2010 16:38

Idag fick Freeman och Ikaros åka till Lena för att komma till nytt bete. Självklart hade jag kameran med mig!! Lastningen gick perfekt, Ikaros tog kanske 5min och Freeman gick in direkt!!

Här kommer sötisarna!! Stor kille jag har va??

  

Lilla Ikaros växer så det knakar nu över sommaren!!

Freeman kan stå stilla med!!  Ikaros igen galopperar bland det höga gräset!!  Bus... 

Mera bus...   Ljusade upp bilden lite så han blev så jätte mörk!!  Han är ju ganska söt den lilla!!  Så springer han lite!!  Så söt min lilla kille!  Spanar efter Pelle och Vilma som går i hagen uppe på berget. (det är hagar mellan dom så det ska inte vara något problem hoppas jag)      

Av Emma - 23 juli 2010 10:36

Är jag moster till värdelns bästa Alfons??? Om ni frågar mig så svarar jag: Självklart, finns ingen som honom!! Nu när vi var ute på en snabb promenad på 20min så träffade vi på en lös hund... Matten till hunden ropade SITT, SITT, SITT o.s.v ungefär 30ggr men inget som hunden lyssnade på... jag sa åt Alfons att sitta och han satte sig ner jag ställde mig framför honom, om jag skulle vara tvungen att försvara honom från den andra hunden. Matten sa att det inte var någon fara då hennes hund bara vill leka, men hallå hon vet väl inte om min vill leka??? Men iaf så fick hon tag i hunden tillslut och gick bort till de andra hundägarna med två hundar till. Alfons och jag hade redan valt en annan väg innan att gå då det var två hundar som var på den vägen men nu fick vi alltså möta tre istället... Alfons reser bara ragg och säger att här är det jag som bestämmer och tittar inte äns på de andra hundarna medans dom skäller och gör utfall... Mattarna gapar och skriker åt sina hundar och det resulterar bara i att de skäller ännu mer... När vi hade gått den lilla rundan i ljuraparken så fick Alfons gå lös den sista biten. Då går det förbi en farbror som berömmer Alfons om hur väluppfostrad han är (behöver jag säga att han kom ifrån de där tre hundarnas håll??) så där får syrran sträcka lite på sig tycker jag!!

Av Emma - 22 juli 2010 21:39

Alfons och jag började med att ta det ganska lugnt på morgonen, gick upp först vid 9!! Åt frukost vid 10 och gick promenad vid 11, såå skönt att kunna gå promenad mitt på dagen. Så hade jag ju trevligt sällskap med, Alfons!! Efter promenaden så kom vi hem precis innan Kalina och Trams kom hem för att äta lunch. När lunchen var klar var det stallet nästa, Alfons blir alltid lika gald när han ser att vi har kommit till stallet. Jag började rida på Capo och idag var han lite mer seg än sist men när han väl kom igång så blev han nästan lite springig istället. Vi bytte hästar idag med och Cindi tränades bara i lång och låg form. Tanten är ju rolig på det sättet att man kan göra så mycket med henne i en stadig och avslappnad form (oftast iaf). Hon är ju bra på att bara göra rätt om ryttaren gör rätt, inget ger gratis där inte. För Capo och matte gick det inte lika bra idag men vi red ju mitt på dagen och det var flugor och blinningar som störde...


Vi fortsatte sen till Freeman och Alfons är så duktig!! Jag säger åt honom att sitta utanför hagen (utan att stanna kvar) och han sitter där (jo kanske flyttar sig lite men på samma ställe) tills jag är klar med Freeman. Det tar ju iaf 10-15 min att smörja mug och sen spraya flugmedel på honom. Idag gick det mycket bättre att spraya honom med, så skönt att jag börjar få tillbaka min "vanliga" häst.


Nu på kvällen så har vi gått i skogen!! Hittade lite blåbär med men ska försöka plocka mer imorgon om jag kommer ihåg. Alfons var jätte trött och tyckte att det va en bra idé att lägga sig ner när vi plockade. Fast när vi pratade och plockade som bäst så smög han iväg... jag ropade på honom men hörde inget?! Hmm, jag ropade istället: Japp då gåår vi!! Så kom han som ett spjut, aha det är det jag ska ropa när jag inte ser honom om han springer för långt!! Nu är jag helt slut och jag tycker att sängen ropar att den vill ha sällskap, bäst att lyda så han inte ger mig mer ont i ryggen??!!! Imorgon ska Freeman & Ikaros flytta till Lena!!

Av Emma - 21 juli 2010 21:51

Började dagen med att tvätta 7-10:30 sen var det långpromenad i nästan 1h. Där mötte vi en liten kille som hade fått ett litet skrapsår på foten. Han åkte på en kickbord... Pratade lite med honom och han lugnade sig till slut när han fick att blad på såret så inte strumpan blev blodig, som jag tror var han största bekymmer. Jag försökta förklara att en hjälm skulle vara bra att ha på huvudet med det ville han inte riktigt lyssna på... jaja, inge min unge så vad ska man göra??


Luncha med Kalina och åkte ut till stallet vid två tiden. Där stod Freeman och väntade snällt vid grinden! Alfons skötte sig hur bra som helst lös och han stannade utanför hagen. När Freeman blev lite för nyfiken och ville luckta på honom så gick han självmant iväg 3-4m och satte sig med ryggen mot Freeman, så skön attityd mot honom!! Freeman skötte sig bra och var "mammig" idag.


När Kalina kom hem från jobbet så åkte vi för att bada med Trams och Alfons!!

     


 


  

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards