Emma Eskilsson

Alla inlägg under oktober 2010

Av Emma - 31 oktober 2010 16:57

Idag är första dagen jag har skrittat på riktigt på Freeman!!! Tidigare har jag bara hängt på honom men han har varit så duktig att jag tycker att nu var det dags att sitta upp på riktigt. Freeman är så duktig och han är inte alls lika mycket för att pilla med grimskaftet när Tessan leder honom. Han verkar helt obekymrad över att jag sitter på honom. Jag satt upp tre ggr och han va lika duktig alla tre gångerna, självklart hade jag säkerhetsväst på mig! Inget kort blev det då jag glömde kameran hemma men någon gång kommer nog det med!!


Av Emma - 29 oktober 2010 23:17

Glömde givetvis berätta om det bästa med i onsdag!! Freeman och jag åkte ju själva till löshoppningen i onsdags. Hemma fick jag hjälp med att lasta honom men på vägen hem tänkte jag att nee nu är det dags igen att testa om jag kan lasta honom själv! Jag gick in i transporten och tog grimskaftet runt bommen i fram, sen fick Freeman gå in (han gör det utan att blinka :D). Tror inte att han försökte att vända sig om men när jag hade stängt bakom honom och gick fram så stod han där så snällt och tittade ut!! Så nu kan vi åka själva igen!!


Igår var det tantens tur att följa med till ridhuset. Hon var mycket bättre än vad jag trodde hon skulle kännas! Tror att det kan vara bra för henne att börja träna lite cavaletti och lite små hinder! Får ta det nästa gång vi åker till ridhuset.


Idag var det första gången jag inte gick och tränade på lunchen pga att jag har så ont. Jag vill inte vara den som klagar men när det känns som om någon drar i armarna och att skulderbladen inte längre sitter fast plus att man har huvudverk är det inte det roligaste att gå och träna... när jag väl kom hem läste jag lite i ridsport och att bara vända sida... åkte ut till stallet där min älskade lilla kille hade lekt SPA igen med lermask över hela kroppen... ååå vilken snygging... så blev att borsta av honom lite snabbt, som tur va satt inte leran stenhårt som den annars burkar göra. Imorgon ska jag försöka att inte göra så jätte mycket. Kanske bara städa här hemma och tvätta om det finns någon tid!!

Av Emma - 26 oktober 2010 20:24

Upp och jobba idag som vanligt i 2.5h innan jag satte mig i bilen för att åka ut till stallet för att hämta Capo med matte. Vi åkte kl 11 och utan att behöva stressa va vi där i god tid! Spenderade lite av tiden i "travshoppen" som ligger där och jag hittade en tyggrimma för 50:- till Freeman (självklart blå!) i stl full eftersom han inte har någon... den han har i hagen nu är i stl cob och sista hålet över allt, kände att det va dags för en storlek större!! Men så var det Capos tur och vi började i löpargången där han fick skritta och trava fram och tillbaka. Veterinären såg inget speciellt där så vi gick över till ridhuset där han blev longerad i alla gångarter och givetvis båda varven. Vet. tyckte att han hade lite svårt att röra sig med vfram men endå inte var halt. Det blev löpargången igen och nu böjprov, han reagerade lite när de böjde hfram (inte lika mycket som i marby). Men det visade inget där, så böja vfram och där sa han ifrån och hoppade runt... Vet. trodde iaf inte att det kom från knät och började lyfta enbart överarmen framåt, uppåt och bakåt. Hon fick reaktion uppåt och bakåt så inte konstigt att han reagerar när de ska böja knät på honom och inte så konstigt heller att vi inte såg någon hälta i våras... han rörde sig bara konstigt då med. Det hela slutade med att de tog lite plåtar på bogen, armbåge och även ryggen. Nu ska han arbetas för hand i två veckor och om en vecka ska han få massage igen (fick det där innan vi åkte hem) och veckan där efter ska vi tillbaka och kolla upp honom igen. Under tiden ska han även stretcha halsen 3x8sek och blir lite "hemma masserad" så han ska hålla sig mjuk till nästa gång vi ska dit. Hoppas nu att detta fungerar så han blir den hästen han borde få vara!!

Av Emma - 25 oktober 2010 22:17

Hösten är här och vintern känns som om den väntar runt hörnet... har ingen lust att blogga som ni märker. Jag tycker inte att det har varit så mycket att blogga om heller. Jag har ridit på Cindi några gånger var av en gång barbacka eftersom jag glömde sadelgjorden (inte första gången...), men det gick ganska bra iaf!! Freeman har fått sitt 3de pass med mig på ryggen och han är så duktig!! Nu har vi även kommit på ett sett som stör honom minst med grimskaftet. Så nu accepterar han grimskaftet lite bättre än första gången då han bara ville tugga på det eller snarare suga på det... Han är så lugn och bryr sig inte det minsta om att jag hänger på ryggen så nästa helg om allt fortfarade är lika lugnt så är det dags att sitta på honom för första gången!!


Imorgon ska vi åka med Capo till kliniken men den här gången blir det en annan... behöver jag säga mer??!! Jag får köra eftersom capos matte inte har körkort och vi bytte bil ikväll så vi åker i deras bil, en VOLVO!!! Nu känns det som att en volvo kommer att vara min nästa bil, så otroligt skön att man nästan somnar om jag jämför med min jeep... ska iaf bli spännande och se vad de säger om honom. Vi får hoppas på att han repar sig snart och att de kan peka på vad det är som är felet med honom så vi kan gå vidare med hans utveckling.

Av Emma - 21 oktober 2010 23:25

Min finaste!!             


har inte hänt så mycket nu i veckan... får blogga mer imorgon kanske?!! 

Av Emma - 18 oktober 2010 21:35

Igår hade jag en superskööön sovmorgon!! Jag och Trams delade på min säng eftersom hans matte inte sov hemma. Snacka om skillnad, jag märker inte äns av att han sover där!! På em blev det stallet och lite häng på Freeman!! Han är bara för go, bryr sig ute ett dugg om att jag hänger på hans rygg och har större intresse för att bita i grimskaftet... Tessan frågade om jag inte hade någon napp åt honom?! haha!! Känns ganska bra annars att hänga på honom, han är helt avslappnad och tar det hela som om det inte fanns något mer natulrigt!!


Idag skulle jag ha dansat på kvällen men så blev det inte... dansläraren hade skadat ryggen... hoppas bara att han är bra till nästa måndag!

När jag inte hade nått att göra så åkte jag självklart ut till stallet där jag satte på Freeman sitt täcke eftersom det ska regna nu ganska mycket. Sen åkte jag upp till Tessan och snackade lite häst som vanligt!!

Av Emma - 16 oktober 2010 23:03

Vaknade 06:45 och det kändes som om någon hade gett mig stryk... de va bara jag som mockade 2boxar och sopade halva stallet igår. Som tur är var det bara en engångs grej eftersom hästarna fortfarade går ute på nätterna!! Anledningen till att Cindi och Pelle fick komma in en natt var för att jag skulle på kurs idag med tanten och att ställa sig och borsta en lerig häst på morgonen hade jag ingen lust med. Packade allt (trodde jag ja...) och iväg till kursen. På vägen dit kom jag på att jag har glömt hö till hästen och en filt till mig... visst så hade jag kläder på mig så jag skulle klara mig men skönt att ha något att ha om sig!!


Cindi skötte sig jätte bra och vi fick bra feedback!! Hon är en fin dam och har den utstrålningen med, försiktig i varje steg hon tar och väntar på mina signaler!!



 


  

Av Emma - 14 oktober 2010 23:19

Träna kan man göra på många olika sett. Men ett av dom kräver en partner som man inte kan prata med utan måste förstå varandra genom kroppsspråk och känsla. När min partner säger ifrån och inte vill något måste man lyssna och acceptera att han/hon inte vill/kan eller har inte möjlighet att utföra det jag ber om. Som Capo nu, vill inte mer och som jag skrev i ett tidigare inlägg så tror jag nu ännu starkare på att någon inte är som det ska i rygg/bakdelen på honom. Nu hoppas jag på en utredning där med så vi kan gå vidare med honom.


Cindi har varit jätte duktig när jag har ridit på henne. Igår när vi precis var klara gick det en älg med sina två kalvar förbi och jag tror att Cindi skulle krypa ur skinnet om hon hade haft möjlighet... jisses tur att vi va klara!! Tror att det kan vara så med att hon inte ser som hon ska då hon hoppade över ett dike som inte finns... och det va nästan som om hon kände sig för med hovarna innan hon gick vidare. Svårt att förklara men det va som om hon inte såg vart det va hon satte ner hovarna, hon hade bootsen på sig så det kan inte ha varit att hon tyckte att underlaget var äckligt heller... aja det gick ju bra tillslut!!


Freeman fick börja träna med tränset igår och jag började med att byta till ett mässingbett 3-delat... skulle jag inte ha gjort. Han tuggade med öppen mun och när han inte slutade och bara blev mer irriterad så bytte jag tillbaka till det raka vanliga bettet. Vilken stor skillnad, han blev mycket lugnare direkt och kunde koncentrera sig på vad jag gav för hjälper och det va som om jag hade gjort det 3-4ggr redan. Han fattade direkt när vi skulle svänga, stanna och gå!! Duktiga lilla kille han är, så skönt att han säger till när det inte är bra!!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards