Emma Eskilsson

Alla inlägg under november 2010

Av Emma - 30 november 2010 17:45

Jag som är i vanliga fall sååå morgontrött har inte alls lika svårt för att gå upp på morgonen. Kan va så att jag gillar att vakna ute på landet och veta att hästarna väntar på mig ute i stallet för att gå ut i hagen!! Hästarna sköter sig jätte bra med inför utsläppet och jag måste bara ge extra beröm till min lilla kille som sköter sig bättre än vad jag trodde. Han står helt stilla när jag tar på honom täcket och när jag tar ut honom ur boxen. Sen får han vänta i stallgången på att jag ska ta ut Capo och då står han med stilla!! Han är så duktig min lilla söta...


Igår var det näst sista gången på dansträningen... kommer ju sakna dansen nu över jul och nyår men förhoppningsvis kan jag fortsätta även nästa år. Nu har vi dansat mest bugg och det är inte min favorit direkt... min höger arm gillar inte det lilla tryck som blir eller armhöjden. Som tur är känner jag inte det förens efteråt och just när jag dansar glömmer jag bort det!!


Nu är jag sjukt sugen på att rida med... från att inte ha någon lust alls till att bara vilja ge mig ut i snön och mysa med tanten... men det dröjer för nu ska jag åka med syrran och hennes kille och lillebror till Ullared. Jo det är sant... imorgon bitti ska vi åka och jag hoppas att det inte kommer va så mycket folk eller kö för den delen. Aldrig varit där eller kollat på programet men ska bli kul att se vad de har för skit och hur mycket man bär med sig hem...

Av Emma - 28 november 2010 17:56

Förlåt... jag ska skärpa mig med bloggen. Måste ju blogga för min egen skull då jag inte kommer ihåg vad jag har gjort annars, men å andra sidan har det inte hänt så mycket sen rådgivande bedömningen. Min älskling har nu vila fram till jul då vi förhoppningsvis ska komma igång lite mer med inridningen.


Rida har jag inte varken haft tid eller så stor lust med nu när det är så kallt... skulle ha ridit idag om det inte hade snöat så mycket hela tiden eller blåst. Jag bor även från i torsdags kväll här ute hos Lena då familjen är på semester, skulle gärna med fly snön till någon varmare plats. Självklart har jag Alfons här med mig, han älskar livet på landet och myser både ute och inne!! Igår gick vi på en långpromenad i skogen i över 1h och han var inte stilla mer än 3sek i taget... gubben blir som unghund igen och tycker livet är lajbans!!


Annars så känns det som om livet är på väg åt rätt håll och att det blir kommer bli bättre (om jag får som jag önskar). Livet på landet känns bra även om det kunde vara lite mindre snö så är det hur mysigt som helst!!!


Bild från förra året här ute, ser ju ganska mysigt ut...

Av Emma - 19 november 2010 18:24

Så var det ett år sen sist vi var på Vreta och rådgivandebedömningen för hingstar. Att det ska vara så mycket lättare att gå upp på morgonen när jag ska vi väg med hästen istället för till jobbet... packat allt som skulle med och iväg till stallet. Freeman fick bli finare än vad han brukar vara och så iväg!! Väl framme så sprang vi på Micke som skulle visa F ganska skönt att veta att han var där. Sen var det dags för mätning hela 161cm är han nu som jag har trott hela tiden!! Hoppas bara att han inte växer jätte mycket till även om det kanske blir ett par cm till. När vi var klara där så fick  Micke ta över Fritte och värma upp honom lite.   


  


  


Så till protokollet:

Typ: Lågställd av något mindre modell.

Huvud, hals & bål: Långt huvud, rak hals, djup bog & bål, sluttande kors

Extremiteter och rörelsernas korrektighet: Betydande tåtrång fram, långa något veka framkotor, något instabil has, välinskenad från sidan.

Skritt: Ganska rörlig, avspänd.

Trav: Energisk men något kort.

Galopp: Energisk men något markbunden och kort.

Löshoppningen: Samarbetsvillig, sansad, något spänd.

 

Jag är super nöjd med kritiken!! Han skötte sig jätte bra och jag längtar till 3års testet!! Inte för att jag vet om jag ska visa honom riden då men alltid kul att ställa ut och få kritiken så jag kan jämföra från tidigare år!!


I onsdag var vi på kliniken med Capo och det visar sig att han har en mycket ovanlig skada i bogen som nu måste kollas upp med ultaljud... men just nu så ska han fortsätta med massagen så får vi se när det blir nästa undersökning.

Av Emma - 15 november 2010 20:56

Lördagen spenderades först i Tveggestad där AR föreningen hade kurs. Där var de jätte duktiga och ekipagen men efter lunchen åkte jag istället till Hööks och IKEA. Där blev det ett täcke till Freeman och ett till Alfons, saltsten, grephuvud och en jacka. Anledningen till att jag åkte dit var att jag skulle ha ett bett till Freeman... självklart åkte jag därifrån utan... suck... jag hittade ett hemma men med fasta ringar och jag tror att jag måste ha rörliga... aja, jag ska kolla upp det där. När jag väl kom hem fick jag vila ett par timmar innan det var dags att åka ut för att ta in hästarna och kvällsfodra. Det tog mig 1h att mocka en box, strö, blanda mineraler, ta in hästarna och fodra... fråga mig inte vad jag gjorde för det vet jag inte.


Igår fick jag lite sovmorgon men så skulle jag träffa Tessan i stallet för Cindi skulle få snyggare hovar och Freeman skulle få sin tredje gång med ryttare sittandes på ryggen... verkningen va Cindi gick bra och när jag tog in Freeman var det Cindi som gnäggade och Lilleman brydde sig inte!! Sen var det dags att ta ut honom och träna lite. Jag ledde honom genom nya vallen och det fick jag ångra... han fick bus i benen och det kändes som om han när som skulle springa över mig. Jag gick med honom ett par varv och så började jag med att hänga på honom. Han stod stilla hela tiden men skulle lukta, pilla och buffa på Tessan. När jag hänga på honom 2a gången så efter nått varv sa jag åt Tessan att stanna. Jag hann stå på marken i 3sek och säga att det kändes som om han skulle stegra, så gjorde han det... mmm, jag känner visst min häst... nu har jag tagit bort de hela 2dl havre han får med mineralerna och hoppas på att han äter upp utan! Vi nöjde oss där då det kändes onödigt att sitta på en häst som inte är med i huvudet... Får ta den biten i jul då det är dags igen, nu ska han få ledigt fram tills dess.


Idag var det dansträning igen, bugg hela lektionen. Nu är jag riktigt trött och min högerarm vill inte vara med längre och min rygg... mmm jag hoppas att det går över till imorgon. Fast det är ju sååå kul att det kanske är värt det!! Vem vet jag är säkert bara otränad och behöver någon att träna med!!

Av Emma - 11 november 2010 21:15

Min söta lilla kille har lärt sig hoppa!!


Av Emma - 8 november 2010 21:54

Igår hade min syster "prova på dag" i sitt företag ute i skogen. Där fick man prova på blodsök, personsök och rallylydnad. Jag hjälpte till med korvgrillning som var uppskattat av hundägarna!! När allt va klart så provade jag och Alfons på att köra ett varv på rallylydnades banan och honom har jag klicker tränat lite så han hittade på lite mer än vad han skulle göra... men det är så kul att se honom så glad och lekfull!! Idag skulle det ha varit dans träning men blev inget med det... istället fick jag sällskap av Alfons även om det skulle ha varit trevligt att ha någon att prata med på promenaden...


Imorgon ska det snöa... neee vill inte... inte än det är för tidigt...

Av Emma - 6 november 2010 21:40

Bildbevis på att jag äntligen sitter på sötisen!!

Innan vi ska börja!!

Härligt med skärgården!!

 




Biffen, sötaste i stallet och vill gärna ligga och mysa i knät halvsovandes...

   

Av Emma - 5 november 2010 22:58

Den är ju så bra... kunde inte låta bli!!




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards