Emma Eskilsson

Alla inlägg under januari 2011

Av Emma - 31 januari 2011 21:37

Idag är sista dagen i januari 2011... äntligen måste jag ju bara säga!! Idag fick jag även ett mail från Jullans uppfödare. Jullan är den unghästen jag red in sommaren 2008. Hon är redan 6år och nu tillsalu igen. Fick se filmer på henne och hon såg ut som en riktig ridhäst... ganska väl balanserad och stadig i formen men det var hon ju redan när jag höll på att rida in henne. Ser ut som om hon blir en trevlig ridhäst!! Nu längtar jag bara tills Freeman är ridbar!!

Av Emma - 27 januari 2011 21:20

Äntligen är det snart fredag!! Ååå vad jag har längtat, den här veckan har varit en av de längsta tycker jag. Efter jobbet var det stallet som väntade och eftersom Capos matte har fixat Freemans box, mat m.m så var det inte mer än rätt att jag fixade Capo åt henne idag! Ganska skönt att stöka runt i stallet och göra i ordning allt. Idag kom Ridsport hem med där det stod "Lösdrift bra för tävlingshästar" jag trodde att jag hade läst fel... jag VET att det är bra för alla hästar att gå på lösdrift men kunde inte någonsin tro att det skulle stå i en tidning som ridsport... Men där står det att det enda negativa var att hästarna kunde bli lite tjocka. Sen var det bara fördelar ex; hästarna aktiverar sig hela dagarna, de hästar som är lite rastlösa blir lugnare, färre hältor (nee de menar ni inte!!), något mindre jobb och att hästar gillar att gå i flock... nehe, de e ju bara ett flockdjur?!!! Haha, ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta när folk berättar om sina kära hästar som om de var gjorda för att stå på stall och att de vill gå in. Hmm, nee de vill in för att de är hungriga eller vill dricka, sen efter det vill de säkert gå ut igen om de själva fick bestämma! Nu är det ju inte så att jag har min häst på lösdrift men om jag kunde så skulle det vara en självklarhet för Freeman.

Av Emma - 26 januari 2011 20:21

Det är mycket jag tycker går långsamt nu förtiden... Arbetet med Freeman skulle jag vilja gå lite snabbare än vad det gör. Även om han lär sig snabbt så skulle jag vilja kunna rida på honom snart. Jag vet ju mycket väl att den tiden kommer och snart har det gått 10år men just nu känns det som om tiden nästan står stilla. Det kliar i fingrarna på mig så mycket att jag måste ha på mig vantar... (ehh inte för att det är kallt...) Idag fick jag ett sms där det stod att stallet är klart innan jag hade hunnit hemifrån, så det blev lite hemma fix med matlagning!! Skönt att bara vara hemma men så otroligt rastlöst... jag tror helatiden att klockan är mer än vad den är och att jag snart måste sova. Snacka om att inte vara van vid att bara vara hemma och bara va!! Imorgon måste jag göra nått annat än att va hemma!!

Av Emma - 25 januari 2011 21:16

Idag är det hemma fixar dag... inte så kul men ett måste när tvätthögen växer. Det blev tre tvättar och medans de gick så möblerade jag om i mitt rum... flyttade garderoben och sängen. Hoppas nu på att jag är nöjd så här så jag slipper flytta runt på grejorna en gång till. Inte det smidigaste att flytta på en stor graderob som är smidigt som ett kylskåp... men skam den som ger sig och tillslut var även den på plats!! Passade även på att rensa lite skit som jag har samlat på mig och hittade halsband m.m som jag har letat efter... bra skit, eller vad säger man?!! Sen blev det pannkakor i massor och som tur va ringde syrran och höll mig sällskap då det är supertråkigt att bara stå och vända... nu ska jag ner och ta upp sista tvätten. Kan inte ha det tråkigare än så här en kväll... men nu är den snart slut och jag längtar till imorgon då jag får träffa min lilla älskling igen!! Nu har han vila i ca 2v till men då har jag istället tid för lite mera gos...


Så fick jag veta att dansträningen sätter igång igen den 13feb!!!! Längtar hur mycker som helst till den och hoppas att det vara lika roligt som tidigare, jag menar vi kommer ju att dansa så hur kan det inte bli kul?!!

Av Emma - 22 januari 2011 16:19

Hmm... jag skapade ju bloggen för att komma ihåg själv vad jag har gjort och kunna gå tillbaka för att se vilken dag jag gjorde vad med hästarna... går visst inte så bra för mig. Sen sist så har jag tränat Freeman i stallgången och sitter upp på honom där medans han står och gäspar... han är bara för söt!! Älskar den där hästen så mycket, iaf nästan varje dag... I veckan så var vi även i ridhuset, tror att det va i onsdags. Det är så skönt att kunna åka med honom själv och slippa vara beroende av att någon annan måste vara med och hjälpa till. Han går in i transporten som om han inte gör annat om dagarna även om det va tandläkaren vi åkte med honom sist. Lasta ur går med jätte bra och han väntar på att jag ska säga det magiska ordet "back" då går han med försiktiga steg ut ur transporten. När vi kom till ridhuset var det två andra hästar där och det är ju så roligt tycker Freeman... Fick gå runt med honom och hade spöt till hjälp för att han skulle hålla sig på mattan. Inte för att jag fick säga till honom men kändes som det va en bra idé att ha det i handen. Efter ett par varv så var han lite lungare och vi kunde påbörja markarbetet. Det som han kunde hemma utan problem var lite som bortblåst  och de andra hästarna var mycket mer intressanta än att lyssna på mig... Men skam den som ger sig och efter ett tag så var jag nöjd med hans insatts så vi kunde åka hem igen! Hela passet gick på 20min men kändes som om vi höll på i 40min... vi får åka mer till ridhuset helt enkelt!!!


Nu blir det vila i ett par veckor så ska jag fortsätta med markarbetet innan jag sitter upp! För vem vill rida på en häst som inte kan stanna eller svänga?!!

Av Emma - 11 januari 2011 19:59

Jaha... okej... vad gör man när det inte fungerar längre?? Ge upp och lägga ner är inte min grej riktigt så det blir att fundera på vad man kan göra istället. Fast det är ju aldrig kul när det inte fungerar så som man har tänkt sig och som man hade hoppas på... men det borde jag ju vara van vid nu att det mycket sällan det man håller på med går som man vill och när det väl gör det (som nu) så är det alltid något som sätter käppar i hjulet... men att det skulle bli en isgata framför stallet där jag tränar med min lilla kille var väl det sista jag ville skulle hända... så nu vet jag inte när jag kan fortsätta jobba honom från marken. MEN istället så har jag börjat med att sitta på honom i stallgången!! Först så hänger jag från båda sidorna på honom och sen sitter jag upp och sitter där mellan 20-40sek för att sen sitta av. Han bryr sig inte att jag sitter där uppe. Capos matte va i stallet med idag och henne har jag inte sett sen innan julen... vi pratade lite om Capo och även om stallet där hon hjälper en uppfödare med unghästarna bla. De är med 3år nu och ska ridas in, men de är ganska ohanterade så är Freeman SUPER snäll och lätt att ha att göra med om man jämför!! Man märker ju knappt att han är en unghäst... sånt är kul att höra när man inte har så mycket att jämföra med. De hade ryckt manen på dom häromdagen och då fick de bremsa och knacka i pannan på dom medans när jag rycker manen på Freeman så står han och sover... som idag... jag började borsta manen och han står och äter ur hösilagekärran som står framför honom, jag börjar rycka manen och han slutar att äta för att bara stå och halvsova... är detta normalt eller är det bara han som gör så här?? Bra söt är han ju iaf!!!

Av Emma - 9 januari 2011 18:01

Det går framåt för varje gång jag tränar Freeman och nu har vi gått vidare till lite skolor eller att tänka åt det hållet iaf. Han blir lite små sur när han inte förstår vad jag menar men bara gemom att stanna och skaka på huvudet. Annars flyter det på mycket bättre än vad jag trodde att det skulle göra. Idag fick han en väl förtjänt vila och imorgon ska vi ge oss på ett pass igen. Så får jag se om han går fram fortare i utv än vad jag tänkte så ska han snart få ett per veckors vila igen!!

Av Emma - 6 januari 2011 18:18

Dags för det 4de arbetspasset (om jag nu har räknat rätt...) för Freeman. Det var igår som vi va lite hurtiga och trottsade snön. Han var bara ännu bättre än tidigare pass, han följde rätt från första steget och inget tjafs!! Nu ökade jag svårigheten med att det alltid hände något, som att gå serpentiner till att direkt byta varv utåt (så om jag går på hans vänstra sida byter vi varv till höger). Det var väl inga problem där inte, det va som om han har fattat grejen med att följa bettet!! Detta pass tog bara 10min så när vi kom in satte jag på honom sadeln och hängde på varje sida. Han gäspade och stod helt stilla i stallgången. Eftersom det gick bra så satte jag upp på honom, vet att jag inte borde när det är så lågt i taket... men jag litar på honom (kanske lite för mycket ibland). Nu skulle jag gärna vilja åka till ridhuset någon dag men det ska ju snöa hela tiden så jag kommer aldrig iväg. Men först måste jag ju skotta fram transporten...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards