Emma Eskilsson

Alla inlägg under februari 2011

Av Emma - 28 februari 2011 21:29

Idag blev det inget ridhus... jag hade tänkt att åka för att bara longera lite men skjutdörren in till transporten var fastfrusen. Så det får bli en annan dag. Det blev innom hus träning istället i stallgången. Jag satt upp två gånger och han var duktig som vanligt. Nu känns det som att vi kan det där med att jag sitter på ryggen. Jag vill ju börja rida på honom lite mer nu!! Men får nog fint vänta någon vecka... på onsdag ska vi förhoppningsvis åka och löshoppa igen hos killen som vi brukar åka till. Jag hoppas att Freeman sköter sig som han brukar!!

Av Emma - 26 februari 2011 10:50

Nu i veckan har vi åkt till ridhuset onsdag och fredag. Igår tog jag ledigt från jobbet så jag kunde jobba med honom utan att själva kvällen blev lidande. Freeman är så lätt att ha med att göra, han lastar sig själv och när jag ska klä på honom sadeln så står han still även om han gärna vill pilla på personen som håller i honom... Men det är klart lite unghäst/ hingst måste han ju få vara med. Lena följde med och henne känner han ju lite mer än någon annan (jo förutom mig). Han var duktig i longeringen och ridningen var han lite mer lillfreds med om jag jämför med de andra gångerna. Så sakta men säkert går det framåt!! Så fick han även denna gång beröm över hur lugn och duktig han va!! Alltid kul att höra   

Av Emma - 23 februari 2011 21:28

Imåndags blev det en snabbis i stallet då jag var sen ut. Fast det hindrade mig inte från att träna Freeman i stallet genom att sitta upp på honom med sadel på ryggen 3ggr. Han är såå duktig och står som ett ljus när jag ska sitta upp. Står bara där tills jag sitter av igen!! Duktiga killen!!

Idag åkte vi till ridhuset, förutom att det var -22 så gick det ganska bra... Freeman var jättte pigg och ville springa och visa upp sig för hästen som va där när vi kom. Lite bus inviter och ca 10-15min så var han ganska lugn och jag kunde börja påverka honom mer. Till slut var han jätte duktig på att lyssna när jag longerade. Tessan var med och hjäpte mig att leda honom menads jag satt på ryggen och försökte få honom att svara rätt på alla hjälper som man ger... Det är ju ganska svårt att se just nu hur han ska kunna bli en trevlig ridhäst i framtiden, men det är klart... han måste ju lära sig innan han kan förstå!!!

På fredag är det dags igen... har till och med tagit ledigt från jobbet på em!!

Av Emma - 16 februari 2011 22:14

Igår fick Freeman longeras lite hemma på vallen. Lite små ryck och vändningar till en början men sen så förstod han vad det va jag ville och var jätte duktig! Idag åkte vi till ridhuset och Tessan följde med och hjälpte till. Först lognerade jag i ca 15min. Han fick ett ryck och slängde sig bakåt men efter det gick det bättre!! För att inte ha longerat så där jätte många gånger så tyckte jag att han förstod ganska fort vad det va jag ville. Dessutom så var det två hästar där när vi kom och han bara tittade lite på dom!! Kunde vara fortsatt koncentrerad på mig och det vi gjorde. Riktigt kul att han är så duktig!! När longeringen var klar så satt jag upp och skrittade runt med Tessan som ledde runt oss. Freeman var jätte duktig och skötte sig mer än godkänt!!! Nu vill jag bara fortsätta...

Av Emma - 13 februari 2011 17:57

Helgen är så efterlängtad nu för tiden... för det är då jag får spendera tiden med han den där söta, charmiga, snälla, snygga killen som jag bara faller mer och mer för. Nee den här gången är det inte Freeman jag menar utan min alldeles egna snygg Erik!! Utan Lena och Elin hade det inte gått lika smidigt heller då jag just har Freeman och mellan dom är det 6mil... inte det roligaste när jag är hos Erik fre-sön... så Lena (mest) och Elin hjälper mig att fixa Freeman fre-lördagar. Söndagarna åker jag oftast hem på då det är DANS!!! Just idag börjar den med, ska snart slänga mig in i bilen för den första lektionen i år.


Tränade Freeman idag med och vi var hemma ute på vallen och longerade. Han var duktigare än vad jag hade förväntat mig och tog hjälperna på rätt sett. Var ganska uppmärksam på mig även om Capo sprang lite i hagen bredvid, han slutade ganska fort så det va bra! Nu hoppas jag att jag kan få hjälp i veckan så jag kan börja rida på honom igen. Det är ju dags om han ska vara ridbar tills treårs testet eller snarare om han ska få en chans att bli det till dess.

Av Emma - 9 februari 2011 22:15

I måndags så åkte jag och lilleman till ridhuset för att börja träna lite mer på allvar. Det var markarbete som stod på schemat. När vi kom fram så var det en som hoppade och en annan som red lektion... man ska inte kunna göra nått av det när det redan är bokat för longering/tömmkörning. Freeman tyckte att det var jätte spännande med nya hästar som springer omkring i ridhuset. Mindre kul tyckte jag att det va med en häst som viftar på huvudet och rycker i armarna på mig. Det blev mycket NEJ, A aa (korta a) och Ajaj... när han väl hade accepterat de två hästarna så kom det in en häst till... började om från början... När hon hade suttit upp så började hon skritta på samma volt som oss och efter två varv när jag tyckte att Freeman började bli lite väl på tårna så bad jag henne att rida längre bort i ridhuset. Sen var hon som hoppade klar och gick ut med sin häst, så det var ytterligare en häst att titta på. De kommer snart in igen med en ny häst... va fan... då gav jag typ upp och vi åkte hem. Mamman till tjejen som hoppade frågade om det var en unghäst jag hade. Jag svarade att han är tre år och då tyckte hon att han hade skött dig JÄTTE bra... Nja det vet jag inte sa jag. Jo men bara att du kan åka med honom själv är ju JÄTTE bra, ja visst det är det ju men det är mitt minsta problem då han bara går rakt in. Kul att få feedback men just då var jag bara så besviken på min ouppfostrade häst...


Bättre gick det idag!!! Vi var själva i ridhuset och jag logerade honom med sadel och som han travade. Han tyckte att det var jätte kul att bara kunna springa, springa, springa!! Antar att han inte kan göra det i hagen så mycket just nu när det är isgata där... Efter ca 15 min så kom en annan tjej med sin häst och Freeman skötte sig mycket bättre än i måndags. Han lyssnade på mig även om han tittade på den andra hästen. Så jag kan inte vara annat än nöjd med honom!!

Av Emma - 3 februari 2011 21:17

Det känns så bra när torsdagen äntligen är här!! Veckan gick snabbare än vad jag trodde (som tur är) och helgen är snart här. Ljusare blir det med och snart är det dags för att vrida om klockan. Såg även i kalendern att det bara är 3mån kvar till det är tre årstest... så på söndag är det slut vilat för Freemans del och träningen väntar! Då ska vi träna lite på marken hemma och på måndag ska vi till ridhuset!!

Av Emma - 1 februari 2011 21:32

Nu är det dagar jag räknar tills jag kan börja träna Freeman igen. Hans halvbror som jag följer i en annan blogg har påbörjat sin inridning och verkar vara lika cool som Freeman. Så underbart kul att kunna följa en halvbror så nära!!


Så är det en annan sak som jag var med om härom veckan som jag har glömt att berätta för er... OMG jag trodde att skolan kunde lära ut matte och att elever i 14-15årsålder kunde räkna gångertabell. Jag är i affären och bredvid mig står det tre tjejer som ska handla ihop. De står och tittar på fikabröd och dividerar om vad som skulle passa bäst.

- men den här kladdkakan då som kostar 25:- st, kan vi inte köpa sånna, säger första blondinen.

- ja men då behöver vi ju två st så de räcker, säger den andra.

- ja och det blir ju... (tänker ett par sekunder...) ehh, 40 (?)...

- nee det blir ju 50!!!!!

-ja, just de det blir det ju ja!!!

Jag står vid det här laget och försöker att inte ASG...

- men vi kanske ska ta tre stycken försäkerhets skull?!

- ja, hur mycket blir det... hmm 60!!

- ja det blir det ju!!

Vid det här laget kunde jag inte hålla mig utan säger högt; ELLER 75...

- ehhh, ja just de säger tjejerna i kör och tittar på mig...

Vad är det med ungdommar?? Förstår inte vad är det för mattelärare som inte kan lära dom vad 25x3 är, det är ju det lättaste som finns... suck, det var nästan att jag hoppades att det skulle vara dolda kameran, eller pensionärsjävlar fast att det är korkade ungdommar det skulle handla om istället...  

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards