Emma Eskilsson

Alla inlägg under juni 2011

Av Emma - 23 juni 2011 17:13

Nu är det nästan tradition att åka till tandläkaren Torbjörn dagen innan midsommar. Så idag åkte jag bara ca 18mil... nackdelen att bo långt ifrån sin häst... annars så skulle jag tro att det är ca 3mil till tandläkaren här ifrån!! Men så idag, dagen började med ösregn men Freeman va lika glad för det när jag kom till hagen. Men lite rolig är han ju han går fram till mig och när han är ca 3m ifrån så vänder han sig om och jag säger nee men kom och då backar han sista biten istället. Hahaha, knappt att jag kunde tro att det va sant. Jag har aldrig sett en häst göra så för att komma ifrån regnet?!


När jag skulle lasta honom så skulle han givetvis inte gå på transporten eftersom Capo stod och gnäggade... suck så fram med den förlängda armen (pisken) så gick han på utan problem (trodde faktiskt att vi hade gått förbi det stadiet...). Väl framme så var det min tur direkt och han skötte sig hur bra som helst. MEN han fick en reaktion på det lugnande och andades med korta intensiva andetag. Torbjörn sa att det inte va någon fara men att jag skulle kolla tempen på honom nu i ett par dagar. Jag gick med honom i ca 30min och då hade han normal andning igen!


Väl hemma så tog jag tempen på honom och han hade 40 i feber... så det blev att ringa veterinären och de diskuterade och kom fram till att det var inget akut men om det skulle hålla i sig så skulle jag höra av mig under helgen. Han var ju lika pigg som vanligt annars så förutom att han hade 40 i temp så var han som normal... hmm... när jag släppte ut honom i hagen så taktade han lite bredvid och hade bråttom till Capo och det gör väl inte en sjuk häst. När jag släppte honom så åt han ett par tuggor och gick sen för att hitta Capo som hade gömt sig längst in i skogen.



Sen var det givet med lite spring... jo lite trött ser han ju ut men inte så konstigt!

 

Av Emma - 21 juni 2011 21:08

Idag är det tisdag och det innebär att jag åker åt andra hållet än hemåt efter jobbet, nämligen ut till Vikbolandet. Först åkte jag och hälsade på Freeman som alltid blir glad när jag kommer, fast idag var det Capo som gnäggade så jag tror att han med har saknat mig!! Lilleman är super gullig och jag längtar nästan lite till hösten då jag kan gosa med honom varje dag...


Lastträning men den lilla räkan idag som hoppade och stuttsade ca 20min innan hon gick in i transporten första gången. Sen tog det kanske ytterligare 20min innan hon kunde stå helt inne och vänta till jag sa backa. Igentligen skulle jag ha slutat där men eftersom hon skulle till annat "bete" så var vi tvungna att åka med henne. Jag stod i transporten med henne på vägen ner och lite nervös va hon men det gick bra. När vi skulle ta ut henne så hoppade hon på kedjan 4-5ggr innan hon stod stilla. När kedjan väl var borta kunde jag be henne backa och hon gick ut riktigt bra! Mycket bättre än vad jag trodde hon skulle göra och sånt är alltid kul!!


Sen var det dags för nästa häst och förra veckan gick inte så jätte bra då hon delade transporten med en elak insekt och ville inte gå in igen på ca 1h 15min... men idag hade hon glömt den elaka insekten och traskade rakt in! När hon hade fått gått in och backat ur på mina vilkor så fick hon gräs, dröjde inte länge förens hon hade bråttom in i släpet och väntade tålmodigt på att få gå ur!! Häligt att arbeta med hästar!! 

Av Emma - 13 juni 2011 19:50

Igår blev det en sväng till Vikbolandet!! Självklart hade jag med mig kameran och passade på att ta lite kort på min lilla bebis.

Han har precis sett mig när jag kommer till hagen...

Springer mot mig!!

Tittar och undrar om jag inte ska komma till honom...

Fast han har ju annat att titta på med!

Satte mig i hagen och han kommer direkt


Går en sväng för att komma tillbaka

Har precis tagit för sig av vattnet tills Capo tyckte att nu är det min tur...

Han gav snart igen genom att bitas i svansen

Men sen är de kompisar igen, grabbarna då!!


När jag hade gosat klart med Freeman åkte jag hem till Tessan. Vi slappade lite i solen innan vi åkte till ridhuset. Tessan skulle rida Kira i lite mer ordnade former då det nu nästan bara har varit uteritt... går inte lika bra att utbilda en unghäst i skogen som på ridbanan. Visst det går men det tar bara lite längre tid! De va duktiga och skötte sig bra, lite att slipa på men det har ju alla alltid!!


När jag endå var i stan körde jag förbi lägenheten nu som är så gott som tömd på grejer, bara lite av mina saker kvar. Skönt att den snart är tom, har tagit ganska lång tid men skönt att slippa ta allt på en dag. Jag skulle inte ha orkat bära så mycket på en gång... men nu är det bara den här veckan kvar så är det städning nästa vecka sen är allt klart. 1år som vi har bott där och det va riktigt kul, synd bara att det skulle sluta som det gjorde. Men mitt nya liv ute på landet är så mycket bättre  och jag trivs hur bra som helst här. Hoppas att Freeman kommer göra det lika mycket!

Av Emma - 7 juni 2011 21:21

Idag efter jobbet skulle jag åka förbi lägenheten för att packa ihop lite till... men som vanligt så glömmer jag och åkte direkt till stallet. Får ta det imorgon efter jobbet helt enkelt då jag inte har något stall att åka till. Väl i stallet packade jag ihop Freemans saker och åkte bort med dom dit han går på bete. Tessan kom dit med för att verka hans hovar som var i stort behov nu. Hon gör ett kanon jobb och jag kommer att sakna henne massor i höst då vi inte bara kan svänga förbi varandra om det skulle vara nått någon behöver hjälp med eller behöver låna... eller varför inte babbla bort en timme eller två. När Freeman var klar så åkte jag strax där på till stoet som jag började transportträna för ett par veckor sen.


Idag gick det över förväntan då hon gick in som om det var det mest naturliga hon någonsin gjort. Vi upprepade tre gånger och sen fick ägaren lasta henne. Lite tips om hur hon skulle göra så klarade hon det bra. Ägaren var så förvånad över att hon bara hade gått in utan konstigheter och kunde stå där till hon bad henne att gå ut. Det är hur underbart som helst att se ägaren så nöjd över sin häst att det faktiskt gick det som från början verkade omöjligt!!


Nästa vecka längtar jag lite efter då vi ska börja träna lilla Ba, hon är en utmaning som ska bli hur kul som helst!!!  

SOL

Av Emma - 3 juni 2011 16:02

Känns nästan som att jag har semester nu, är ledig från jobbet i 6dagar i rad och det är ju helt underbart!! Vet inte om jag har skrivit det med förra helgen var jag och Erik på 30års fest där de hade hyrt en festlokal som var inrätt som en saloon. Det hängde sadlar mellan båsen och även träns m.m Det var ett av betten som jag bara va tvungen att ta kort på, tur att man har kamera i mobilen...

Jag bara hoppas att det inte har använts på någon häst... förstår inte hur man ens kan komma på tanken att göra ett bett som ser ut så här.


Igår hade jag tänkt att sola, men det var för kallt så det blev att åka till ICA. Där klarade jag mig utan konstigheter, tills jag kom till kassan... började med att jag tappade smörpaketet så ena hörnet blev totalt kvaddat... kassörskan sa; Oj gick det sönder, men jag kan ta det här så är det bara att du hämtar en ny. Så skulle jag betala och tog fram körkortet och skulle dra... nee fel kort... suck... jag hade även köpt snus till Erik och då får man en lapp med en kod som man ska hämta ut snuset i en automat, jätte smidigt om man inte tappar bort lappen... Kassörskan ringer till en kollega som tar fram koden och skriver upp den åt mig. Ut till bilen på parkeringen, trodde jag ja... fel bil, så det var bara att leta upp MIN bil för att ta sig där ifrån så diskret som möjligt... kommer nog ta ett par veckor innan jag handlar där igen. På vägen hem så fick jag rycket och plockade lite fina blommor!!

Mamma (sent morsdagfirande) fick lika dana när jag och syrran va där i onsdags!!

Av Emma - 2 juni 2011 16:55

Just nu är det tredje dagen som Erik kör ensilage... eller kanske fjärde?! Nee då det är inte slut än på ett par dagar heller... så är det fram till efter kl 22 som han kommer hem med. Fast jag vet ju hur det kommer att bli i höst efter höstskörden och sådden... när jag fortfarande är i stallet fram till 21... så jag tar det hela med ro och tänker att det är skönt att det inte är så här 7dagar i veckan 365dagar om året!! Det finns att göra här iaf. Idag har jag tvättat, fixat lunch, handlat, tvättat lite till, gått promenad med Eriks mamma och nu laga kvällsmat! Saknade solen lite för mycket idag... hoppas på en varmare dag imorgon!!


I måndags så fick Freeman och Capo ses igen efter ett par månader i från varandra och då såg det ut så här!!


Oj oj då så han tuggar!!


Gott med morötter!!!


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards