Emma Eskilsson

Alla inlägg under september 2011

Av Emma - 30 september 2011 21:43

Just nu känns det som att jag bara köper och bara har utgifter... Det är inte billigt att bygga om ett fårhus till stall. Men det kommer att bli så bra till slut!!

Idag var jag på byggmax och shoppade förhoppningsvis det sista materialet till sadelkammaren. Så fick jag även ett SMS om att sakerna från Börjes som jag beställde i tisdags hade kommit. Det var bara att åka hem och lasta av byggmax grejorna för att sen åka vidare till Åtvidaberg för att hämta paketen från börjes! Så nu är snoddgrindarna hemma och fjädergrindarna ett minne blott.


Imorgon ska jag nästan till Nyköping... mer om det imorgon!! Jo kameran hänger med!! Lite sovmorgon får jag och kanske hinner med stallet på em :)

Av Emma - 29 september 2011 21:29

Det blev ingen ridning idag, får ta det på måndag igen helt enkelt!! Lika bra det då jag hade att göra hemma med och nu när det blir mörkt strax efter 19tiden så hinner man inte med så jätte mycket när man kommer hem strax innan 18 på kvällen. Men idag hade jag med mig en lastpall från jobbet till höhäcken som jag fäste på undersidan så den blir lite mer stabil... de kommer inte kunna flytta på den lika lätt nu! Nätet som jag bara nitat fast än så länge skruvade jag fast nu med nitband så det ska hålla för deras dragande... När jag var klar med höhäcken så fyllde jag den och öppnade åt Minos så han kunde få äta sin kraft utan att ha Freeman bredvid sig när han ska äta...

Jag la kraftfoderbyttan en bra bit in i hagen, tyckte jag iaf. Efter ca 5min så har han backat in i fjädergrinden och det som inte får hända händer... han fasnar med svansen och försöker dra bort den själv... jag försöker att få bort Freeman från grinden om den skulle släppa och fjädra tillbaka, men insåg efter 5-10sek att så inte va fallet. Jag går då jag tar grindhandtaget och går mot Minos och då lugnar han sig jag försöker dra bort svansen och får bort typ halva när han börjar gå iväg igen... jag försöker att få honom att stanna men han bara fortsätter att gå. Jag är tvungen att släppa och 2sek efter släpper fjädergrinden från sitt fäste och Minos springr med den efter sig runt i hagen... Jag börjar nu få lite halvpanik och springer ner till stallet och hämtar saxen. När jag springer ut igen har Minos precis hoppat över den undre fjädergrinden som är kvar in till Freeman. jag tänker att shit bara han inte spränger staketet längst bort och springer ut i skogen... men som "tur" va när jag kom fram till grinden så hade den som Minos hade i svansen fastnat i den undre och låg kvar på marken. Självklart tog jag bort båda fjädergrindarna ut ifrån hagen. Jag ropade på dom och de kom tillbaka, Minos gick igenom och åt upp resten av kraften som om inget hade hänt. Det var bara igår som jag beställde vanliga snoddgrindar då jag inte vill att detta ska hända...  det är nog den enda gången jag skulle förstå om man klippte av svansen på en häst då risken för att den skulle skada sig är stor. Som tur är gick allt bra och jag hoppas att snoddgrindarna kommer SNART!!!

Av Emma - 28 september 2011 20:56

Idag har de äntligen fixat internet så det fungerar!! Häromdagen så kopplade vi in Eriks mobil via BT och la den i fönstret där det är bäst 3G teckning så gick det att gå in på internet och göra det nödvändigaste... blogga och kolla FB!


Glömde visst att skriva i förra inlägget att 5balar hö får plats i bredd inne i foderkammaren. Jag tog upp 3balar på min lilla skottkärra, måste jag säga att jag hade både ont i axlar, nacke och huvudverk när jag va klar... min släpkärra är hos verkstaden för att fixa lite på bromsar nu innan besiktningen så den ska rulla igenom där utan anmärktning... hoppas jag på iaf!! Nu hoppas jag att jag kan få upp mer balar till helgen så jag slipper hålla på med det efter jobbet när jag har så mycket annat som ska fixas...


Igår var jag ute och red på Minos mattes ena häst för andra gången som är tillsalu. Hon är så arbetsvillig och vill bara gör rätt för sig. Som när jag skulle samla skritten för att göra lite skolor började hon trampa på stället ( nej, inte piff eller puff... ) i trav och bara ville iväg. Det var bara att vänta ut henne och beröma när hon gick ner i skritt istället. För någon häst som börjar trava på stället vill jag inte ha just nu!! Så över till galopparbetet där hon verkligen tar i med hela kroppen och gillar även där att samla sig men den här gången på rätt sett även om det kommer lite spänning så är det inte alls som i "trav på stället" där hon dyker med huvudet och mer är på framdelen än bär sig bak. Imorgon ska jag dit igen och rida om allt går som vi tänkt!!! Så kul att rida igen, nu är det bara Freeman som ska igång med... får ta det i helgen kanske!!


Var hos tandläkaren idag med... nee jag har inte tandläkarskräck, men jag kan ju inte påstå att jag gillar det heller... som tur är har jag en super bra tandläkare!!

Av Emma - 26 september 2011 21:20

Nu har det hänt ganska mycket!!

Foderkammaren, som får va så här tillvidare.

Bild från andra hållet!

Lysrören i taket är på plats!

Sadelkammaren blir ca 120-130bred och 330cm lång, lagom till mig och Freeman!! Dörren som ni ser på bilden kommer vi att bygga igen och även isolera ytterväggarna, jag ska bara köpa lite mer virke!!

Bild från andra hållet...

Grabbarnas första möte med höhäcken! Fast jag missade den delen då de båda två trodde att den skulle äta upp dom först... den som sprang och ställde sig bakom mig va Minos... så la han mulen på min axel och kikade över den när Freeman gick närmare för att kolla vad det va för nått igentligen.

Hallåååå, det är ett nät ivägen för höt...

   

Hoppas att de kommer på hur de ska pilla ut höt utan att bita i nätet! De fick nästan halva balen hö så de ska vänja sig på ett par veckor. 

 

Av Emma - 18 september 2011 17:49

Sen i onsdags har vi inte haft internet hemma... hur jag kan skriva nu beror på att jag fått lånat Eriks mobil. Jag hoppas att det snart kommer igång igen!! Så jag kan uppdatera bloggen med bilder som jag tagit. I brist på hjälp från Erik har jag byggt en höhäck. Lätt och roligt!! Hoppas att internet hoppar igång snart så jag får tillbaka mitt lilla liv... känner mig handikappad utan...

Av Emma - 12 september 2011 20:44

Ju mer jag tänker på vad som hände igår ju mer dåligt mår jag och känner mig misslyckad som hästägare. Jag vet vad folk tänker; -Va va de jag sa, hon skulle ha kastrerat honom för länge sen. Det va bra nu kanske hon lärde sig en läxa om att han inte är så snäll som hon tror att han är... osv...

Idag hade jag ingen lust att gå upp till stallet alls, men Mino måste ju få sin kraft och hästarna måste ju ses till även om Freeman beter sig som om han skulle vilja bli korv. Vi höll ett ganska bra avstånd till varandra när Minos fick sin mat... kan va så att det är ömsesidigt just idag...

Bristen på att vilja gå till stallet fick håret en ny färg igen, det va dags att bli lite mörk nu efter sommarens solstrålar som bleker. Men kort får nog vänta... ni som känner mig vet ju hur mycket jag gillar att stå framför kameran!!

Av Emma - 11 september 2011 21:08

Idag var jag och Freeman på kurs! Det är det första vi är ute på sen 3års testet. Han är så enkel hemma och bara finner sig i allt jag vill göra med honom och bryr sig inte om att åringarna gnäggar efter honom. Hmm ja det är hemma ja... på kursen där emot, ja där såg det ut så här bla...


      Så händer det här...                       

Kanske ska tilllägga med att jag tappade honom en gång och han slet sig två gånger på stallplanen... den första gången va jag inte med då han stegrade lite grann och vände sig om så tog grimskaftet slut... jag kunde gå ifatt honom och medans han trampade på grimskaftet så sa jag prooo och han stannar. Andra gången så ställde han sig rakt upp så grimskaftet tog slut... tredje gången gick grimskaftet sönder men han smiter ju inte utan jag fick tag på honom inom 30sek... sen blev det lång lina på... och en tanke på scan dök upp...

Jo nu blir det kastrering i vinter och ridkursen i oktober blir i vår istället...  

Av Emma - 10 september 2011 21:22

Nu är de klara!!


           

Nu är det bara gruset som ska ligga utanför så det slipper gå upp för ett 50cm stort trappsteg när de ska gå in. Det är bara det som fattas nu så kan de gå in, även om de inte kommer att kunna göra det än 24h om dygnet eftersom vi ska måla inne med... MEN Erik ska bara jobba klart så ska han fixa så att gruset ligger på plats!! Kan alltså dröja, får ju inte vara för geggit i hagen heller.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards