Emma Eskilsson

Alla inlägg under oktober 2011

Av Emma - 30 oktober 2011 20:28

Då kommer lite ridbilder som min sambo tog på oss. Jag får nog ta och lära honom lite hur jag vill att korten ska se ut... som att ta i nerförsbacke är inte en bra idé... eller att "kapa" av benen på honom... men vi fastnade på bild iaf och det är ju det som är viktigast!! Tack älskling   


               


På onsdag ska vi rida igen!! Dessutom så hittade jag inte longerlinan så jag fick sitta upp direkt och rida men det gick ju bra det med, inget bus!! Hittade den nu ikväll i foderkammaren som tur va då jag först trodde att jag hade glömt den på vallen igår men inte hittade den där... Skönt att äntligen kommit igång med honom!!!

Av Emma - 29 oktober 2011 18:53

Jag har varit dålig på att få hit mina vänner så idag (redan...) blev det äntligen av!! De fick självklart en stall och ladugårdstur runt gården. Freeman och Minos kom med efter ett tag för att hälsa på alla och ville gärna sitta i knät och kela...  Eftersom jag har erfarenhet inom smörgårvärlden så bjöd jag på smörgåstårta, som var mycket uppskattat!!

   


När alla hade åkt så blev det direkt upp till hästarna igen för att rida på Freeman, nu ska jag försöka rida på honom 3dagar i veckan för att komma igång innan det blir isgata... Idag så longerade jag honom i kanske 3-5min, jo sant! Jag började med att skritta honom ca 3varv och sen trav ½varv för att sen byta varv och trava i 2. Sen satt jag upp på honom direkt utan att hänga först och det gick kanon!! Vi skrittade iväg direkt och inga konstigheter där heller, svänga för sitsen fungerar så mycket bättre än tygel och även att stanna precis så som jag vill ha det!! När det fungerade så bra tyckte jag att trav var ett naturligt steg. Han förstod inte riktigt först utan ökade skritten, men så när jag sa trava tog han det direkt och när jag skulle sakta av och tog förhållningen så drog han bara i tygeln... jag sa pro och satte mig lite mer med magen och då stannade han. Uprepade 2ggr till och sista gången så stannade han enbart för vikthjälpen! Ååå, vad glad jag är att jag fick ta föl på Cindi för han är den bästa hästen jag någonsin kunnat önska mig, TACK Lena!!


Av Emma - 26 oktober 2011 19:46

Idag åkte jag hem direkt kl 12 och åt lunch med Erik, som tyckte att jag alltid kunde jobba halvtid... Hmm jo skulle va trevligt men inte lika kul när lönen kommer... men visst skulle det va kul att jobba på kontor till 12 och resten av dagen i stallet, inga problem!!


Det är jakt tider med, men Freeman är van sen Vikbolandet så skott är inget han reagerar på! Minos var lite halv nervig och stod gärna med huvudet i dörren i lösdriften medans Freeman lugnt stod inne hos mig och tuggade på hö. Täcket gjorde sitt och det var bara ben, hals och huvud att borsta bort leran. Ut och longera, lite seg i början men han kom igång när jag gjorde lite mer övergångar. Två rådjur fick vi se men det va inget att bry sig om heller tyckte F skönt att han inte reagerar på sånt. Jag började som vanliget med att hänga på honom och det gick bra. Inget annat att göra än att sitta upp på honom! Alltid lite pirrigt när man är själv men det går ju bra bara man inte chansar då det är säkerheten först. Han stod stilla tills jag sa åt honom att gå och då tog han 2steg och stannade... jag bad honom att gå igen, han fortsatt i 2steg och stannade... så höll han på 8-10ggr. Även om han stannade så svarade han framåt när jag bad honom om det, bara att han tyckte att 2steg räckte. Efter ca10ggr stannande så var det som om han förstod att vi skulle gå framåt och skrittade på!! Svänga var inte något problem heller så efter max 5min var vi nöjda och gick in. När vi hade varit inne i någon minut så fick de syn på n av jägarna med hund lite längre bort i en annan hage... Minos for ut och sprang om kring, Freeman ville ut och kolla... vi tog två varv inne i lösdriften innan jag kunde släppa honom utan sadel och träns på sig. Riktigt nyfikna på gubben med den gula hjälmen på sig och inte minst den lilla svarta hunden. Jag gick och stängde iför in till vallen då det såg ut som att de skulle gå över den vallen som hästarna går på. Även om de är snälla så kan det va de som inte vill ha en häst i knät... risken är ganska stor med både Freeman och Minos som båda vill kela med alla som kommer. Så jägare är en sak som Freeman reagerar på och det är klart, kan va första gången han sett en!


Nu längtar jag lite tills på lördag då jag kan rida på honom igen, kanske trava om allt känns bra!!

Av Emma - 25 oktober 2011 18:45

Nu har jag bestämmt mig för att ta ledigt en em i veckan för att kunna träna Freeman innan mörkret faller. Jag får välja mellan att ta långledigt i jul eller att göra så här. Självklart väljer jag ta ledigt en halvdag i veckan istället för långledigt i jul. Jag menar, vad gör man inte för att kunna träna sig häst i dagsljus!! Inte det lättaste när jag har långt till närmsta ridbana eller ridhus... Nästa höst måste jag ha en ridbana med bra lyse.


Imorgon tar jag som sagt ledigt på em och hoppas på att regnet håller sig borta. Freeman får stå ut med att ha på sig täcke då skitgrisen inte kan hålla sig undan lermasken... varje dag... Fast det är klart han får bara ha täcket på sig de dagar som jag ska träna honom dagen efter, annars så får han vara utan och luffta pälsen (läs, bada i lera)!!

Av Emma - 23 oktober 2011 19:44

Igår körde vi upp hö igen och jag började även att vänja in hästarna på ensilage. När Erik precis hade åkt och jag städat lite efter höt så tittar jag ut och vem rullar sig inte då... jo Freeman... Blötlera är det värsta när man ska rida, men efter jag har gnuggat bort med svettskrapan som har taggar på ena sidan var han som ny (där sadeln skulle ligga) han dammade inte äns när jag klappade på honom där så den metoden var mycket effektiv! Vi gick ut som vanligt på vallen och började med longeringen, nu får jag ingen reaktion på sadeln och det känns så skönt att han är sitt vanliga jag igen. Jag hängde på honom nu igen och var det inte för att jag hade säkerhetsvästen kvar i stallet isstället för på mig så hade jag nog tagit över benet och skrittat lite. Han var jätte duktig och kändes helt avslappnad.


Vi var även på 30års fest igår... idag har jag legat i sängen och mått vad jag förtjänat, ingen huvudvärk konstigt nog. Jag mår fortfarande illa men mycket bättre än när jag vaknade. Nu är det slut på snapsandet...

Av Emma - 22 oktober 2011 09:10

Det är så skönt att äntligen kunna ta det lugnt på helgen istället för att ha den stressande kännslan av att lösdriften inte är klar och att vi måste upp dit för att snickra. Igår var det fredagsmys med förrätt, varmrätt, men dock ingen efterrätt utan godis istället!! Jag är inte så mycket för efterrätt utan mer smågodis och då speciellt choklad...


Idag ska jag jobba Freeman och se hur långt vi kommer... rida eller inte...

Av Emma - 20 oktober 2011 21:18

Det var fint hela dagen idag och jag hade tänkt att jobba Freeman direkt efter jobbet, men innan jag hann sluta så började det självklart att regna... så jag väntade en liten stund med att gå upp till stallet när jag kom hem. Det var en stor olycka med många bilar inblandade på E4 så jag blev lite sen hem. Usch vad dåligt jag mår bara jag ser en ambulans... tur jag kan "stänga av" bättre när jag är mitt i en olycka (har varit med om en hel del) än som då när jag bara kör förbi.


Jag verkade Minos hovar som inte är det lättaste, han är som många andra 1åringar. "JAG KAN INTE STÅ STILL... med en hov uppe längre än 5-10sek"  Ont i ryggen och blåmärken på låren, tack Minos! Jag är nog bortskämd med Freeman som offtast har varit snäll vid verkning. Nu gick det bra till slut men jäklar vad han kan viffta med både fram och bakben, värst frambenen som hoppa fram och tillbaka...


Nu får jag vänta tills på lördag med att jobba Freeman och se om jag kan rida då eller om jag bara hänger då med. Om det ska fortsätta så här får jag börja ta ledigt en em /v för att få lite mer ljustid nu när mörkret börjar komma...

Av Emma - 17 oktober 2011 20:47

Så skönt att äntligen kunna ta in Freeman och göra iordning honom inne i stallet utan att behöva släpa på grejorna! Nu är det bara lyset som skulle va skönt att få ordning på så jag kan trycka på en strömbrytare istället för att stoppa i en kontakt.


Igår longerade jag Freeman igen och då reagerade han lite på sadeln men inte alls som förra helgen. Jag hängde lite på honom med men han tyckte att det va lite konstigt och stod inte riktigt helt still. Idag hann jag hem och gick ut med honom strax efter 18 och longerade först. Ingen reaktion idag på sadeln som tur va och när jag hängde på honom så var han oxå lugn. Han tog bara ett steg första gången jag hoppade ner resten av gångerna stod han stilla!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards