Emma Eskilsson

Alla inlägg under december 2011

Av Emma - 31 december 2011 17:16

Sista dagen på året kunde inte ha slutat bättre än så här i stallet!!!

Härligt att kunna pilla med tränset i min höjd, ibland är han så bra att hantera!!

         

Av Emma - 31 december 2011 16:02

Här kommer nästan alla månader i bilder!!


Januari och Februari var jag så upptagen med att träffa Erik, nykär som man va så där ifrån har jag inte alls några bilder inlagda i bloggen...


Så här kommer Mars

   


April

   


Maj

3årstestet på Vreta

       

Jag flyttar in hos Erik på riktigt även om jag bodde här från April!!

   


Juni

Freeman och jag va hos tandläkaren och han gick på bete med Capo.

       


Juli

Vi började md stallet...


     

Mini semester med Erik

           

Falsterbo!!

   


Augusti

Freeman kommer hem!!

     

Jag köper transport och gör iordning den!!

   

Stallet byggs det vidare på...

 


September

Freeman och Minos fick höhäcken att  äta ifrån, tog ett bra tag innan de lärde sig...

 

Mer att bygga på stallet...

      

Freeman och jag va på långatyglar kurs som kunde ha gått bättre...

   


Oktober

Arbetet med Freeman fortsätter...

     

Stallet invigs för hästarna, även om det inte är helt klart

     

Följde med Tessan på ridkurs!

 

Mina vänner var här på besök!!

 


November

Fint på trappan till Hallowen

 

Freeman fick ny frisyr...

 

SPA weekend i Nässjö

     

1a advent

     


December

Dagen då vi skulle prova ett nytt ställa att rida på, men det lev bara markarbete...

 

Bakar... vet inte vad som flög i mig!!

   

Vinter och massor snö som försvann dagen innan julafton...

 

Nyårsritt som bara blev i skritt då marken var för knöglig och hård att trava på... han skötte sig bra!!

 


GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA!!!


2011 var ett bra år med mycket positiva saker och jag hoppas att 2012 blir ännu bättre!!!

Av Emma - 27 december 2011 19:18

Jag hoppas att ni har haft en riktigt GOD JUL!!


Dagarna runt jul har gått fortare än vad jag någonsin trott. I fredags var jag ledig från jobbet och stökade runt här hemma med det som skulle fixas. Natten till julafton eller snarare tidigt på morgonen kl 03:00 blev jag väckt av min sambos mobil som ringde... han hann inte svara och efter 10sek så ringde min mobil från okänt nr... jag svarade då jag trodde att något måste ha hänt eftersom de ringer mitt i natten... jo det hade det med. När vi vaknat till så hörde vi att det tjöt lite lågt/långt bort, som om det skulle vara ett brandalarm. Vi förstod att det var han kompisar som jävlades med honom och satte på radion lite tyst så vi slapp att lyssna på tjutet. När kl va 5 så skulle Erik jobba i ladugården (deras helg) och jag hade inte sovit så där jätte bra med radion på så jag bad Erik att stänga av larmet när han gick ner till källaren för att byta om. Han kom snart upp igen och sa att tyvärr så kan jag inte stänga av larmet då de han svetsat in brandalarmet i en stor låda som är 0.40x0.50x1m stor och as tung. De hade fyllt den med skrot... Så det jag fick göra var att gå upp och följa med ner till ladugården. Jag kunde bara inte ligga kvar i sängen då jag bara halvsovit sen 3 och inte orkade lyssna på tjutet. Visst att Erik fyller 30 men ska jag bli lidande för det???


Igår trodde vi att det var slut på tokigheterna men icke då. Vi åkte ut till mina föräldrar för lite jul och födelsedagsfirande (Erik fyller den 24de och mamma den 25e) när vi varit där i ca 1h så får Erik ett MMS av en av sina kompisar. Bilden visar att de har ställt Eriks gammla volvo framför våran trapp (så vi knappt kommer upp för trappen) och utemöblerna, grillen och den förbannade metallådan framför dörren så vi inte kommer in. Fast en sak var jag mycket nöjd över att vi låste dörren och tog med oss nyckeln (Eriks föräldrar brukar få ha den annars när vi åker iväg). För hade de kommit in i huset så hade det inte varit lika kul att komma hem nu ikväll. Jag tycker att det är jätte kul att de jävlas lite med Erik för det ska han ha för allt som han har hittat på och varit med på när de andra har fyllt 30, men att de gör så jag blir drabbad med tycker jag iaf inte är okej...


Nu hoppas jag att det ska vara lugnt ett tag och inga mer hyss tack!!


Freeman har fått ledigt nu ett bra tag, längre än vad jag hade tänkt mig. Jag hade tänkt att rida på juldagen men efter en heldag i ladugården så hade jag så ont i kroppen så jag kunde inte röra mig. Tror att jag låg i soffan till kvällen då vi för andra gången skulle fira jul med Eriks famílj. Jag hade då tänkt mig att rida igår på fm men kände mig fortfarande inte bra i kroppen, seg och ont i huvudet är itne en bra kombination när man ska rida. Får se om det blir någon mer ridning i år eller om det får bli nästa år istället!! Jag kommer nog som alltid försöka summera året som varit lite senare i veckan. Skönt att ljuset har vänt med även o det kommer ta ett tag innan man märker nått!!

Av Emma - 20 december 2011 20:16

Redan tisdag och snart är det jul!! Ute ligger snön på ca 1dm så lite julkänsla får man. Även om jag skulle vilja ha lite minusgrader så marken i hagen fryser någon gång... Jag är så trött på att det är blött i hagen och jag tror att hästarna inte har haft torr päls på en vecka... Vilket betyder att Freeman har haft blötlera på ryggen i över en vecka... Nu hoppas jag att jag kan rida nått över jul då jag är lite långledig!!

Av Emma - 18 december 2011 13:39

Visst är det härligt med snö, MEN vill man rida och inte har ett ridhus att åka till är det inte det lättaste... en häst som har blötlera på ryggen med torkar inte så jätte fort när det snöar. Plus att det blåser lite och då när de är 3år och vänder bakdelen mot vinden och inte vilja röra på sig. Inte det lättaste att påverka en häst som inte är fullt inriden. Men vi har ju fler dagar på oss och snart hoppas jag att det blir vår!!

Får nöja er med lite bilder från vårat fönster.

 

Av Emma - 14 december 2011 21:02

Idag blev det inte mycket häst... Erik satte in en ny bal i hagen och jag fyllde på vatten när jag kom hem. Kollade så klart till dom så allt var okej!! Flodhästen (läs Freeman) hade ett fint skyddande lager lera på HELA kroppen... så jag sa snabbt godnatt och åkte vidare hemåt.

Jag vet itne vad som flugit i mig de senaste veckorna, började med att jag köpte pepparkakor... sen bakade jag lussekatter, egna pepparkakor, mozartkulor, knäck och nu bullar... jag som aldrig bakat i hela mitt liv förutom 2/10 lyckade kladdkakor på sin höjd. jag har lyckats få dom snustorra, brända och helt rinniga... på det sista kan man ju undra om jag bara hade lampan på i ugnen utan värme?!!!

Här kommer iaf det jag otroligt nog lyckats med utan att typ nästan sabbat nått!!

           


Jo de vart gott med :) 

Av Emma - 12 december 2011 20:55

Det har varit ett tag nu som jag inte kännt att det är så roligt att blogga... dels så händer det inte så mycket med hästarna och för övrigt har jag inte gjort så mycket heller. När det inte har varit så mycket att göra i stallet har jag istället börjat att baka!! Riktigt kul när det blir bra och alla som smakar tycker att det är gott :) Men nog om bakningen, igår skulle jag rida på Freeman i en annan hage lite längre bort från deras. Det är en sommarhage som kossorna går i på sommaren. Det gick jätte bra att gå från hagen och till den nya, Minos sa inte mycket och Freeman bara traskade med. Väl framme i hagen så hade lilleman svårt att stå still när jag skulle sitta upp så jag arbetade honom lite på marken först.


 


   

Han kunde inte riktigt koncentrera sig på mig... Nu kom inte de värsta utbrotten med på kort men oj vilken energi han hade. Nästan så jag trodde att han skulle resa sig och börja galoppera runt.

 


Mitt mål med att rida förändrades till att kunna stå på pallen och Freeman stod stilla. Ni förstår att han hade fullt upp med att titta runt om sig vart han hade kommit någonstans... så stå stilla var mycket mycket svårt.


Det blev några försök...


 

Mycket att titta på...

 

Jo det ser ut som om han stod stilla men kanske 1sek...

   

Nu kunde jag känna mig nöjd då han står med huvudet avslappnat och stod stilla medans jag rörde lite på sadeln.

 


Jag tycker faktiskt att det är okej att han gjorde så här då han inte har varit från hagen sen i september. Samt att ny hage brukar betyda att man släpps fri och får springa och busa massor!! Får se om jag gör om det nästa helg eller om jag rider på "vanliga" stället. Vem vet i vår kanske...

Av Emma - 4 december 2011 16:05

Ojoj vad dagarna går fort nu, jag hinner inte med allt jag tänkt... kan va så att jag glömmer lite med. Igår red jag på förmiddagen. När jag hade suttit upp och gått 4-5 steg såmstannade han och började veva med ena framhoven, jag fick honom att sluta och vi gick 4-5 sten igen. Han stannade och började veva med samma framhov igen. Bad honom sluta och vi fortsatte att gå. Undra vad han ville säga mig... För sen gjorde han inget sånt. Vi trvade lite och han sökte sig fram och ner jätte fint i traven. Lite dålig framåt kuf ing har han men jag får skylla mig själv då jag bara har berömmt honom när vi står still eller saktar av... jag vet det är så korkat, men nu är det enbart beröm när han börjar trava och när vi travar, inget när vi står still eller saktar av. Hoppas att han får igång framåtbjudningen igen då!! Jag vet att jag borde rida ut på honom men jag fegar ut då jag aldrig har gjort det och omnått skulle hända så vet jag inte omjag skulle kunna förlåta mig själv... Jag får helt enkelt börja i en annan hage så vi iaf har staket runt oss och jobba oss där ifrån!! Jag får nöja mig med att rida en dag i veckan med nu då min vikarie är upptagen med ett annat jobb på min arbetsplats, och just nu känns det som att det inte gör nått, då en gång i veckan är okej för oss med ridningen. Under julhelgerna kanske jag kan rida lite mer!! Skönt att ha honom hemma då :)


Jag bakade även trillingnötter igår och lussekatter, för första gången!! Det blev godkänt :) Gott, gott!! Nu ska jag försöka mig på pepparkakor, jo degen är färdig köpt... men gräddningen i ugnen är ju kvar för att inte tala om hur tjock degen ska kavlas ut... Mozartkulor ska jag försöka mig på men först ska jag får receptet av mamma för hennes är ju sååå goda! Vilken liten pyssel tant jag känner mig... köpte pepparkakor och garnerade som förra året, bilder kommer men får bli lite från förra året så länge!!


     

Bara för att han är så söt...

   

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards