Emma Eskilsson

Alla inlägg under mars 2012

Av Emma - 29 mars 2012 16:39

Igår åkte vi och löshoppade igen på Dressyrhoppet. Igår var vi inte själva utan det var 5hästar före Freeman var av 4ston... sjävklart lastade jag inte ur honom förens det var våran tur (sist ut). Det gjorde honom gott att stå där inne i transporten i ca 1h. När vi kom in i ridhuset var ett sto och en valack (som skulle bli riden) kvar. Freeman pressenterade sig genom att gnägga men sen efter det var han tyst!! Hon med stoet gick ut och tjejen som skulle rida satt upp och red omring. Freeman tittade lite på dom men med en tillsägelse från mig så brydde han sig inte längre. Så skönt att han kunde sköta sig sista gången. Micke sa det med att han hade skött sig bra! Över till löshoppningen, han klantade sig bara en gång igår :) resten av gångerna hoppade han faktist ganska bra. Sista gången över hoppade han jätte fint med bra bjudning och teknik. Får se om Micke kan hoppa in honom i sommar... jag ska bara rida honom lite mer och även få till galoppen som jag är för feg för att göra ute på vallen. Får ta och ta tag i det och åka till en paddock eller ridhus och galoppa lite... kanske!!


På tal om hoppning så ska jag följa med Tessan och Kira när de ska hoppa ikväll :) Modigt att hoppa själv, ska mycket till innan jag gör det på Freeman... löshoppning är så mycket enklare!!

Av Emma - 27 mars 2012 22:10

Idag red jag Freeman igen. Han är duktig och svarar ganska bra på mina hjälper. Dock så tror jag att jag ska försöka få bort longeringen innan då jag vill börja rida mer och mer. Självklart vill jag ha kvar energi till ridningen istället för att han ska ta ut sig i longeringen. Vädret var helt underbart ikväll och det var nästan så att det var varmt med tröja på sig!! Men det jag inte gillar är alla dessa jävla mygg som ha kommit med värmen... nästan så jag skulle vilja ha 10+ istället för 20 bara jag slipper mygg och flugor, men bara nästan... myggnät till in/ut gången till ligghallen tror jag skulle göra mycket i sommar för att slippa de värsta som är på och vill bitas.


Har börjat tagit lite priser på vad olika bolag ska ha för sand till min blivande paddock!! Det ser bra ut så här långt och nu vill jag bara sätta spaden i marken och börja gräva bort leran som ligger på ytan. Härligt att ha ett nytt projekt i sommar!!

Av Emma - 25 mars 2012 21:35

Idag var Tessan här och verkade Freeman och Lillebror! Freeman var asjobbig att verka, han ville inte alls vara med... Lillebror skötte sig utmärkt där emot!! Efteråt så red jag och Tessan kommenterade och tog kort!!!


Började med longering som vanligt

                   

Lillebror fick rycket när jag hade hoppat av och drog en repa i hagen på 2-3min

      

Av Emma - 25 mars 2012 11:56

Ni anar inte vad trött jag blir på mig själv... Igår när vi kom hem från att ha firat min syster som fyllt 30 ( nu är hon tant!!) och skulle sätta på vattnet kändes det fel när jag vred på kranen. När jag kom till stallet upptäckte jag att vattnet stått på sen i fredagskväll... Oj då... Inte bra... Det var ca 1cm vatten på golvet och halmen, ja som ni förstår mer blöt än torr. Det fanns inte så mycket att göra just då utan det fick va sjö där inne. Som tur va hade golvet rätt lutning så det rann bort från sadelkammaren och foderrummet mot in/ut gången!! Idag hade det torkat skapligt både inne och utanför så jag körde bara ut en 7-8 kärror. Sopade noga så det ska torka upp fortare. Nu har jag fått en bildserie på lillebror som biter Freeman... de är tagna med mobilen så ska bara ladda in dom!!

Av Emma - 24 mars 2012 08:13

Jaha, nu va det min tur att bli förkyld. I torsdags efter jobbet sprang jag och Erik som vanligt våran lilla runda. Jag kände ganska snart att det var mycket jobbigare än vanligt men jag är ju inte den som ger upp utan springer vidare trotts att kroppen strejkar. Helt utlagen på kvällen och fredag morgon vaknar jag med ont i kroppen och snorig. Jag är ganska van vid att ha ont så det stör mig inte lika mycket som att näsan rinner konstant, man blir så jäkla öm i huden under näsan efter upprepade snytningar. Jag tog mig igenom dagen på jobbet och när jag kom hem hade jag planerat att rida... orkar jag?? Nja igentligen inte men jag är så trött på att ridningen blir lidande hela tiden pga olika orsaker så upp till stallet iaf. De skämtade på jobbet om att jag hade allergi mot hästar men faktiskt så nös jag bara en gång i stallet och mådde mycket bättre då än på hela dagen!! Ut och träna Freeman på vallen. Det var nog första dagen som ytan var fast och vi kunde trava när det gick lite nedför. Ibörjan när jag hade suttit upp så tittade han nyfiket omkring sig och hade inte riktigt fokus på mig. Jag började då istället att trava på en 8volt och vips så fick jag honom i en fin form. Han lyssnade bra och var mycket lyhörd om vad jag ville. Vi övade lite på trav- skritt- trav och där ville han göra halt istället men till slut fick jag honom att förstå att han ska skritta istället. Härligt att rida i detta underbara väder med!! Sista ridpasset med innan vi ställer om klockan så nu behöver jag inte stressa efter jobbet pga ljuset, så underbart skönt!!

Av Emma - 22 mars 2012 06:31

Igår red jag på Freeman, han var superduktig! Hmm, alltså när han väl inte överreagerade på mina hjälper... så fort jag bara råkade ta en millimeter av tygeln så stannade han. Han ville bara trava bort ifrån stallet med. Så fort vi kom så vi travade mot stallet så stannade han. Jag vände åt ett annat håll och han gick fram igen, konstigt då det brukar vara tvärtom!! Han va inte slö eller så utan bara överreagerade på mina hjälper, det är bra igentligen men det är lite frustrerande just då!!!

Av Emma - 20 mars 2012 19:12

Det var den 9februari som min syster hastigt fick ta bort hennes rottis Basco som skulle ha fyllt 4år i april. Jag har varken kunnat prata om det eller skriva då tårarna rinner. Livet kan ändras på mindre än en sekund. En sån här sak bevisar verkligen hur snabbt det kan gå och att vi verkligen ska njuta av den tid vi får tillsammans. Så blir man så egoistisk när det händer och tänker, JAG vill gosa med honom en gång till… bara en gång till… nu har han det bra och vilar gott. Du kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.


Mosters älskade Basco...

  

Bara någon vecka efter fick jag reda på att en mycket nära vän till mina föräldrar gått bort. Vi visste om att det var nära nu då hon har haft cancer en lång tid men ändå så är det tråkigt när det väl händer. Jag tycker att det är sjukt att vi i Sverige inte kan ge dödshjälp till de som varken kan prata, gå, röra sig utan att de i månader måste ligga och vänta på att deras kropp ska ge upp… är det ett värdigt sett att lämna oss på?


Inte nog med att två underbara lämnar oss… min farmors bror (som jag inte har träffat som vuxen), han har bott hela min uppväxt utanför Haparanda (där min farmor är uppväxt).  Han gick bort i slutet på februari… så på mindre än en månad har tre individer gått bort. Jag har försökt att tänka på annat och är ganska bra på att låssas som att inget har hänt. Tur att jag har haft Erik, utan honom vet jag inte hur jag skulle ha mått idag.


När det händer såna här saker får mig att fundera på vilka små saker folk kan bli osams för och att de är för envisa så de inte kan komma överens utan skiljs åt istället. Jag har en sak som jag inte riktigt kan släppa och jag vet inte riktigt vad jag gjort för fel förutom en sak och det har jag bett om ursäkt för… en ganska liten sak som jag inte tycker ska ha förstört en sån vänskap så som jag tycker att vi faktiskt hade.  Det är en sån sak som får mig att tänka på om människan bara har utnyttjat mig som vän eller om det är något annat som ligger bakom. Istället fick jag träffa mannen i mitt liv!!


Av Emma - 17 mars 2012 17:33

Ingen ridningen eller springa idag... jag är så jäkla klen... så trött jag blir på mig själv. Erik skulle hjälpa mig att bära in en garderob in i sadelkammaren. Självklart så tog vi skottkärran till hjälp men ynkliga jag får så jäkla ont i ryggen iaf. Men jag tänkte det att efter em fikat så har det säkert blivit bättre, men nee då så nu kan jag kanppt böja mig ner om jag inte har ryggen spikrak förstås. Benen är det iof inget fel på men det gör ont när jag springer, fast nått va jag tvungen att göra så det blev Lillebrors tur att jobba lite. Jag tog ut honom på vallen i grimma och långatyglar (gramantyglar). Vi övade på start stopp och svänga. Först blev han lite stressad över att Freeman fick rycket och sprang (så som han själv brukar göra när Freeman jobbar) men ganska snart lugnade han sig. Han passade då på att öva på lite olika skolor över mark, försöket att tala om för honom att vi ska ta grunderna först!!


Hoppas nu att min rygg är bättre imorgon och att det inte regnar för mycket :) 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards