Emma Eskilsson

Alla inlägg under april 2012

Av Emma - 29 april 2012 21:53

Idag red jag på Freeman för första gången sen kastreringen. Ingen skillnad tyckte jag!! Fast det är blött på vallen än så vi fick hålla oss på kanten där det är som torrast... så det blev en kort tur idag. Han skötte sig super fint. Stod helt stilla när jag satt upp och höll sig på mark nivå hela tiden trotts att det var snart 4v sen sist jag red.


Vi rullade in en storbal hö i stallet idag och när jag skulle sätta iför så vi kunde göra det utan att ha två hästar i nacken så råkade jag av misstag ge Freeman en stöt med handtaget... Han skulle nosa på min hand och jag skulle mota bort honom samtidigt, var på han får en stöt... Han trampar mig på foten när han ska springa där ifrån, kanske att jag fick det jag förtjänade eftersom det var jag som gav honom stöten... men jäklar vad ont det gör!!! TUR att jag har Tessan som lärt mig att skor på hästar är ett onödigt ont :) För jäklar vad ont det hade gjort om han hade haft skor på sig, för självklart var det mitt på foten han trampade mig pricis över stålhättan... Nu haltar jag omkring men som tur är så gjorde det inte ont när jag red, tror inte att jag kände av nått då faktiskt!!


Imorgon kanske det blir skogen för oss, någon gång ska vi ju våga oss ut!! Får se hur stor foten är då och hur ont jag har!!

Av Emma - 25 april 2012 20:33

Ni anar inte vad trött jag blir på mig själv. Häromdagen så mockade jag lite i ligghallen (jo nu har de kommit på att de kan stå inne när det regnar...). För att slippa hålla i grindhandtaget in/ut från hagen så inte hästarna skulle smita ut så stängde jag in dom i ligghallen medans jag gick ut med kärran och kunde tömma den med grinden öppen!! När jag va klar öppnade jag ligghallen igen så de hade möjlighet att kunna gå ut igen om de kände för det. Jag började fylla på hönäten och hade stängt dörren in till foderkammaren. Efter 5min hörde jag bara en häst tugga, det va lillebror. Jag tänkte att Freeman har väl tröttnat på lillebror och gick ut en sväng istället. Gjorde färdigt hönäten och gick ut för att hänga upp den ena i trädet utanför. Jag såg först inte till Freeman men så hörde jag att det va någon som tuggade bakom mig. Jo, men visst var det Freeman som stod UTANFÖR hagen och mumsade gräs... Grinden som låg kvar på marken stängde jag kvickt och gick och hämtade grimman snabbt som tusan. Freeman tröck mulen i marken när jag försökte få på honom grimman och förstod inte varför han inte kunde få äta klart... suck, vilken tur att han nu mera är valack ;)


Idag fick jag äran att mocka igen inne i ligghallen... Grabbarna var inne och hade varit det sen det började regna säkert för de var torra i pälsen. Så skönt att veta att de kan gå in när som på dygnet och även ut så som de själva vill :) När jag höll på som bäst att mocka så kom Freeman fram till mig och lucktade på grephuvudet (som jag hade bajs på) tittade mig i ögonen och jag sa att; Ja det är bajs... Han gick ut från ligghallen bort mot vallen och som vanligt hänger lillebror på Freeman. I nästa stund som jag tittar har de båda stannat för att gå på toa!!! Ååå... han kanske inte är så korkad som jag tror att han är ibland!! Det va precis som att han förstod att jag får mocka om de bajsar inne. Oj då nu blev det mycket snack om ingenting... aja, jag tycker att det är gulligt iaf!!


Freeman kastreringssår ser riktigt bra ut nu och jag funderar på om jag ska kolla om jag inte kan åka iväg i helgen och rida där jag brukar löshoppa. Jag vill ju bara rida och nu när det har regnat ytterligare så känns det ganska långt borta. Vi ska ju bara på ridkurs om 3v och 2dagar. Skönt att han bara är 4år och inte behöver kunna så mycket!!

Av Emma - 22 april 2012 14:20

Rehabliteringen av kastreringen är snart ett minne hoppas jag. Nu har jag slutat med att promenera med honom dagligen. Såren har sett kanonbra ut, bara lite lite svullna och då höger mer än vänster. Nu när det har regnat, regnat och regnat är hagen geggig... = Freeman rör sig mindre... Igår kväll så såg det ganska bra ut men i morse så var det mer svullet än vanligt. Ut och gå i 1h var min lösning vilket även visade sig fungera riktigt bra!! När vi kom tillbaka var han riktigt fin igen och nästan inte alls svullen, att en promenad kan göra så mycket. Nu är jag riktigt sugen på att börja rida igen, nästan så jag kolla runt lite om jag kan rida i någon annans paddock/ridhus. Eftersom det har regnat så mycket och inte torkat upp alls så är vallen inte något allternativ om jag vill ha ett bra sommarbete till dom. Skillnad om vädret hade varit mer på min sida, tort och varmt!! Nu går det inte ens att åka in med maskinen och börja med grunden till paddocken då den bara kommer att sjunka ner i leran och fastna.


Nu har jag slutat att ge killarna storbal i hagen utan har en storbal med hö inne i foderkammaren. Jag använder hönäten och får fylla dom istället. Storbals höt (som inte är från våra market utan från en i närheten) är inte riktigt så näringsrikt som det bör vara för Freemans del. Lillebror passar det perfekt!! Freeman får nu lite potatisprotein så han inte börjar tappa muskler pga för dåligt värde i höt. Han har ju fått detta hö i ca 3v nu och än så länge tycker jag inte att jag börjat se nått spec att han har tappat muskler men jag vill inte att han går ner nått heller då han är enligt mig perfekt i hull just nu. Lillebror kan där emot gärna gå ner lite i vikt till sommaren så han får nöja sig med höt.


Erik har varit inne på att byta bil och nu har han gjort slag i saken och bytt sin BMW till en Mercedes i kombi modell. Vi har även pratat om att jag ska sälja min bil och vi bara har "hans" bil som även då blir min bil. Ja, nu har jag inte riktigt bestämt mig än men visst skulle vi tjäna på att bara ha en bil. Vi åker sällan åt varsitt håll och då känns det bara onödigt att ha två bilar. Jag är bara så van att alltid ha haft en egen bil... Nu är ju Mercedesen självklart en automat så helt omöjligt att jag kommer att gilla den mer och mer än min bil är nog inte långt borta!! Den är ju mer bil...

Av Emma - 14 april 2012 20:57

Våra promenader har gett resultat och Freemans kastreringssår har snart läkt fint. Jag kommer nu att bara gå med honom på morgon och kväll i några dagar tills det förhoppningsvis har läkt klart. Idag gick jag upp tidigt för att hinna med morgonpromenad innan jag åkte ut till Vikbolandet där jag var funkis på AR-kurs. När jag kom hem var det dags för promenad igen och nu kan vi vägen utantill. Det som är bra med att gå på så många promenader är att jag får motion!! Hoppas att jag kan börja rida snart, riktigt ridsugen nu kan jag lova!!

Av Emma - 10 april 2012 20:52

Som ni vet så är Freeman nu kastrerad och det innebär för mig att jag ska helst röra på honom 3ggr /dag för att hålla ner svullnaden. Det betyder även att jag ska hinna med att tempa honom och tvätta. Jag var borta i måndags på dagen och då hann jag bara med att röra på honom 2ggr vilket syntes direkt med lite mer svullnad. Han är inte alls svullen igentligen, för när Eriks syster Marie hjälpte mig på morgonen att ge honom penicillinet sa hon att han typ inte va svullen alls och att det såg jätte bra ut för att vara 4de dagen efter. (hon kastrerade sin för ett par år sen) För att slippa gå upp kl 5på morgonen så har jag tagit en VAD (Vård Av Djur) timme på morgonen så jag börjar 8:30 och slutar 14:00 och tar VAD de sista 3timmarna. Så skönt att kunna direkt gå upp till stallet på em vid 15tiden och sen hinna med en sväng till nu på kvällen vid 20 tiden. Tänk om jag hade kastrerat i vintras istället, då hade jag inte kunnat sprida ut hans motion så här mycket. Nu blir det kl 6:45, 15:00 och 20:00 som han får röra på sig vilket jag tycker är perfekt. MEN detta jäkla regn... blir så trött på att marken blir en lervälling och att den fina vallen blir nertrampad... så det löste vi med att börja med en promenad istället runt gården (som tar ca 20min). Första gången nu i em så var det mycket som va läskigt, det var ju trotts allt i september förra året han gick där sist... suck. Nu på kvällen hängde Erik med som sällskap och då gick han med som om han hade gått där 100ggr förut. Lillebror får träna på att vara själv med vilket bara är positivt!!

Av Emma - 7 april 2012 16:47

För någon vecka sen kom jag in på en hästsida som det fanns tester på för att se hur uktig man är på hästar. Självklart var jag nyfiken och var tvungen att testa. Men så fick jag detta svar...

 

Hmm... jag har kryssat i det jag tycker är viktigt... men så får jag detta svar???

Av Emma - 7 april 2012 15:57

Erik frågade mig hur länge jag ska hålla på med att longera m.m och när jag svarade att det kan ta upp till 3-4v att jag ska longera 2-3ggr/dag och även tvätta tempa honom så var hans reaktion: -VAA, då var det ju inte värt att kastrera honom... Hmm, ja så kan man ju oxå se på saken... Visst är han värdens snällaste unghäst. När jag skulle tvätta honom första gången då i torsdags kväll så var det inga problem med att tvätta runt såret och insian av bekbenen. Då hade han även lite feber och jag tänkte att jag väntar till imorgon bitti för att se om tempen var bättre. Men på morgonen hade den stigit till 39.1 och då ringde jag direkt till veterinären. Jag åkte in till Tallboda och hämtade penicillin. Där jag även träffade veterinären då hon inte hade hunnit lägga ut påsen än som jag skulle hämta. Hon frågade då hur det gick att tvätta honom och jag sa att han verkar gilla det. Hon blir helt lyrisk och sa att ja, men då så ska du få med dig lite descutan svampar som hon hade tvättat med innan kastreringen. Det är ju superbra om du kan komma åt och tvätta en gång om dagen. När jag kom hem hjälpte Erik mig att ge honom penicillinet och båda skötte sig bra! Erik va mest förvånad över att Freeman inte reagerade mer när jag stack honom (kossor är inte lika samarbetsvilliga...). Att tvätta såren är inte lika skönt som att tvätta runt om... konstigt... men som reaktion får jag lite "vifta med svansen" och "lyfta ett ben ibland" attityd som tecken på att han inte gillade det. Jag är så stolt över honom som låter mig hållas!!!


Fortfarande hingst i sitt lilarutiga täcke!!


Lillebror är bra jobbig ibland... Kortet är taget för 2-3v sen men senast igår lekte han "bit" leken som även över gick i "jag kan använda dig som klätterställning" lek... Freeman låter honom hållas ett tag men så sa han åt honom att lägga av och lillebror sprang iväg. Men inom 30sek var han där igen och skulle leka med honom... att Freeman bara orkar med honom, jag skulle bli galen om någon va på mig så där. Men det är klart Lillebror är ju minstingen och han är ju sååå söt att han får väl hållas bara därför... eller vad vet jag?!!!

 

Av Emma - 5 april 2012 21:33

Skärtorsdagen tyckte jag var en passande dag för Freeman att bli valack på. Veterinnären kom på fm och efter lunch var allt klart. Freeman skötte sig kanonbra, kunde inte ha begärt bättre från hans sida. När hon bedövade så lyfte han lite på bakbenet och slog med svansen någon gång annars så stod han som ett ljus. "Paketet" var som två stora kycklingfileer (som jag inte kommer att äta på ett bra tag...) de finns dokumenterade på kort. När han hade piggnat till släppte jag ut honom ur lösdriften. Han började med att gå 10m för att sen trava efter mig... ont? nee! När jag stannade och visade att jag inte ville ha honom springandes efter mig så stannade han och stegrade... jo han va väl kanske 5m från mig och när han stegrade så vände han lite på sig först, när han kommit ner satte han fart och sprang runt i ca 10min. Nja, jag tror inte att han hade så ont efteråt. Men när han slulle läga sig ner för att rulla så bara snuddade han marken med rumpan så var han snabbt uppe igen, det kanske kändes lite ja...


Nu på kvällen longerade jag lite och skulle tvätta lite så det började droppa lite igen då det redan hade slutat. I longeringen var han pigg som bara den och sprang på. Efteråt så skulle jag tvätta och då stod han snällt medans jag grejade me honom. Tvättade mäst på insidan av låren där det var torkat blod.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards