Emma Eskilsson

Alla inlägg under maj 2012

Av Emma - 30 maj 2012 18:29

Nu är ju äntligen paddocken på börjad och det är fortfarande en bit kvar innan den är helt klar.

Grävmaskinen har varit igång och grävt bort ganska mycket av det som var för högt på den här kortsidan som jag står på och tar kortet. Mycket är det som ska flyttas till andra sidan.

  

Erik är snäll och hjälper mig flytta på den stor sandhögen!

 

Nu är sanden flyttad lite och lite är är kvar att lägga ut på andra kortsidan.

  

Markdukarna som vi ska lägga ut innan stenmjölet är på plats!

 


Igår tyckte jag att lillebror skulle få träna lite. Först gick vi ett varv runt gården och hälsade på lite kvigor bla. Det var bara spännande och roligt tyckte lillebror, när jag visade honom ladugården så ville han gå in där... antar att han såg de minsta kalvarna och ville gosa med dom. Anledningen till en början var att jag vill få träckprov till avmaskningen... lite nervösa hästar brukar bajsa, men inte lillebror han tyckte att allt bara var spännande/roligt... Hur gör man då?!!! 


 

Jag gick tillbaka till stallet och provade med presseningen men det tog bara två varv runt mig så stod han still medans jag slängde på honom den stora gröna... Freeman ville gärna va med!!

  

Inget spec med att ha på sig den där stora prassliga gröna, kan ju t.o.m gå med den utan att det är läskigt, säger Lillebror!

  

Att gå på den var inga problem, han bara följde efter mig!!

  

Stå på stubben var med roligt tyckte han!!

 

Klockan var vid 22 igår kväll och alla kort är tagna med mobilen så kvalitén är därför inte så bra...


Idag får Freeman vila sig i form :)

Av Emma - 28 maj 2012 20:24

Idag tog vi en ny/gammal väg... eller vad jag ska säga?! Den här vägen gick jag med Freeman när han var nykastrerad ganska många gånger. MEN då satt jag inte på ryggen och det fanns inga kvigor ute! Första utmaningen fick han innan vi ens lämnat stallplanen. Markdukarna till paddocken ligger bakom stallet och de skulle självklart äta upp honom... men som tur va var han så sugen på att få komma ut att han "smög" förbi dom. Sen kom en islandshäst galopperandes emot oss och det va inte så kul tills han saktade av och gick bredvid oss. Om jag inte hade varit med på kastreringen hade jag trott att de bara tagit bort en kula... men som tur är så lyder han mig ganska bra nu och vi kunde gå vidare till nästa utmaning. Nästa utmaning var gödselbrunnarna som vi steppade oss förbi. Efter det gick vi förbi enn gäng med kvigor som han var tvungen att stå still och frusta lite på... När vi hade gått förbi dom så träffade vi på fåren som bor på granngården. Som tur är så tycker de inte att hästar är så intressanta utan de håller sig på avstånd. Innan vi vände så gick vi även förbi en stenmur med brevlådor och även en stor diseltank... Vi klarade oss helt själva och stundtalls så kändes han riktigt avlsappnad och fin att rida på. Tänk så fort de lär sig att saker inte är så farliga som de först tror!! 

Av Emma - 28 maj 2012 17:45

Igår var det ingen vanlig dag för det var Freemans födelsedag!! Nu förstår jag alla småbarns föräldrar som undrar vart tiden har gått och att allt går så fort. Han fyllde 4år och helt sanslöst vad tiden har svichat iväg... En rolig resa vi är på och jag hoppas att vi får fortsätta tillsammans!!

Dessa bilder tål att upprepas :)

Ny född...

 

1år

  

2år

  

3års test

  

3års test

  

4år och på rid kurs!

 


Igår red jag på vallen, första gången som jag dressyr arbetade honom sen ridkursen förra helgen. Började att flytta honom in och ut på volten och det kändes som att han hade fattat vad det var jag ville. Sen skulle jag trava... segt sa Freeman som gärna bara skrittade. Då fick jag ta till en övning som jag red mycket på Capo för att få honom mer fram för hjälperna. Trav- halt- trav osv det snappade han upp ganska så snart och var snabbt framme för hjälperna! Skönt att han gillade den övningen. Jag har dels förståelse för att han är seg just nu eftersom det är så varmt, men 15min arbete orkar alla med. Idag ska jag rida ut!!

Av Emma - 25 maj 2012 17:45

Både i söndags och i måndags så fick Freeman vila. Söndagen är ju given efter lördagen som blev en lång dag borta för honom. I måndags så skulle jag ha ridit ut men det blev att jobba lite med paddocken istället. Vi skrittade ut en sväng i tisdags och då gick vi lilla varvet runt som tar ca 20min att gå. Freeman och jag red nerför den långa backen från stallet och hem till Erik och mig där Erik väntade på oss. Första gången vi skulle gå där så fick ju Erik hämta oss halvvägs men då klarade vi oss själva!! Visst stannade han på vägen ner till oss men jag kunde få honom att lita på att det inte är något farligt och att vi kunde gå där. När det gick bra bestämde jag mig för i onsdags att prova rida den andra vägen som vi försökte oss på (då jag fick ringa till Erik så Freeman vågade gå där). Inga problem morsan sa han och knallade på, visst stannade han lite men inte alls som tidigare. Fast nu när det är så varmt så orkar han inte trava nått spec utan att det blev en kort trav på 3-5min så fick vi gå hem efter det. Han sköter sig bra och nu är det bara energin som vi behöver öva på... inte lätt när det är varmt.

Av Emma - 20 maj 2012 18:12

Här är en liten film på Freeman och Lillebror som väntar på att få komma ut på gräsvallen.



 

Av Emma - 20 maj 2012 16:11

Idag gjorde vi de första förberelelserna till paddocken. Efter mycket om och men så blir paddocken 18x32m lite mindre än vad jag hade tänkt men å andra sidan så räcker det gott och väl när det bara ska vara ett ekipage som ska rida där. Nu är det roligaste kvar (hoppas jag) att plana ut marken och jämna till den för att kunna lägga ut markduken och kunna beställa hem lite sand!! Jag vill ju börja träna lite mer med staket om oss då det blir så svårt att ha koll på vart man är när det är 2h mark att vistas på. Det är svårt tycker jag iaf att ha koll både på en unghäst och vart man är på "fyrkanten" om man nu vill träna på just det. Därför blir det mycket volt arbete på vallen och så roligt är det inte efter 15ggr... Gräset börjar bli ganska långt nu med och det är jobbit för Freeman att arbeta i det. En paddock att kunna ta dressyren i ca 2dagar i veckan skulle va perfekt just nu!! En före bild kommer här så hoppas jag att efter bilden inte är så långt borta!!


Jag står på ena kortsidan och har stallet på den högra sidan.

  

Eftersom höstationen var i "paddocken" så fick jag göra en ny! Tror att det här fungerar lika bra :)

 

Freeman som ett par dagar innan kursen rullar sig lerig... att han lyckas?! Hans toalett syns bakom...

 


Av Emma - 20 maj 2012 09:34

Vad härligt att kunna åka iväg på ridkurs!! Äntligen har min lilla kille åldern inne för att kunna åka iväg för att kunna suga in kunskap inom AR. Jag fick gå upp tidigt för att kunna åka iväg strax efter 7 på morgonen mot Vikbolandet (Tväggestad). Jag kom dit i god tid och Freeman fick öva på att stå kvar i transporten ett tag innan jag lastade ur honom. För att göra det så enkelt som möjligt klädde jag på honom utrustningen inne i transporten innan jag tog ur honom. Han skötte sig bra vid urlastningen och vi kunde gå in i ridhuset direkt och se oss om lite. Varje ekipage presenterar sig själva inför publiken och jag valde att göra det innan uppsittning eftersom han kan ha problem med att ha tålamod med att stå still när jag väl sitter på ryggen. Dumt att be om bråk det första man gör, bättre att göra det så smidigt som möjligt då!! Freeman var super duktig även vid ridningen och det är nästan så jag blir rörd över att han faktiskt höll sig på marken hela tiden och bara lite gnäggningar som kom ur honom. Så jag kan inte annat ge honom 10/10 i uppförande!! Roligt att få så många kommentarer om hur fin han blivit och att han är duktig :)


Bildbomb, fotografen missade traven i högervarv men visst travade vi även i höger varv!!


                     

Av Emma - 17 maj 2012 16:04

Det blev ingen hoppning igår... Antar att det är förberedelser till Norrköping horse show som ställer till det. Det blev att skritta ut istället. Vi tog en ny väg som går genom gården, fast på andra sidan än den vi gick när han var nykastrerad. Just den här vägen kände han inte igen sig på och innan vi kommit ner på gården så hade han väl stannat 15-20ggr för att titta på saker, som kor, islandshästarna, staket, buskar m.m När Erik kom så fick han sin trygghet på marken och kunde lugnt gå vidare utan problem. Då helt plötsligt var inget farligt eller svårt att gå förbi... En följe häst, ja tack!! Vi var väl ute i ca 35-40min och det kändes som att det var en perfekt tur för oss.


Idag blir det att rida ut igen! Imorgon kanske jag ställer upp någon litet hinder som jag kan longera honom över kanske... får se om jag orkar släpa på "bommarna". Skulle ju vara bra för honom att fortsätta att hoppa lite nu när han har kommit in i hoppningen litegrann. På lördag är det kurs... inga förväntningar har jag utan får bara hoppas på att vi kan hålla oss på marken och att han inte tar sig friheter att göra som han vill :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards