Emma Eskilsson

Alla inlägg under juni 2012

Av Emma - 26 juni 2012 16:40

   Nu är vi utan internet igen hemma... blixten tog den i torsdagskväll/natt tror jag att det var.


Jag är iaf kvar på jobbet en stund idag och kan därför passa på att blogga lite.

Min älskade mormor gick bort i början på juni och på hennes begravning ska jag och min kusin sjunga tillsammans. Den här veckan blir att öva in sången tillsammans.


Freeman har börjat fått sin behandling nu och jag hoppas att han snart börjar att bli bättre.


Vi var hos tandläkaren (Torbjörn) förra veckan, Freeman såg normal ut för att vara 4år och mitt i tandväxling!! Yeejj!! Äntligen nått som är bra med honom.

 


Vi firade midsommar ute i Sanden (st:anna skärgård) med familj, släkt och vänner!! Vi var ca 30st så det blev ett långt bord. Jag hade med mig räk/kräftröra som var mycket uppskattad och även hemmagjord glass i tre olika smaker som alla gillade olika mycket!! Kul att jag som inte kan baka kan göra glass som alla tycker är gott :)


En liten fågelunge som flugit in i rutan, han/hon klarade sig som tur va!!

 


Freeman tränas lös, han gick upp efter bara någon minut!!

 


Det här är tagen ur en tidning som ska visa hur man ska rida sin häst (eller tom UNGHÄST)... Jag blir så jävla förbannad och ledsen att de tar en bild som visar tydligt hur hästen går på bogarna och framdelen...

HUR MYCKET MER ÄN FEL KAN DET BLI???    


Så andas vi och avslutar med en mer harmonisk bild. Lillebror som ligger i lösdriften på gummimattorna och lyssnar på regnet som smattrar på taket... mycket bättre!!

 

Av Emma - 20 juni 2012 18:15

Dagarna bara far iväg och bloggen blir som vanligt lidande när jag är ute till sent på kvällen i stallet. Jag, Erik och Freeman tog en långpromenad på ca 1h i helgen vilket var jätteskönt! Visst Freeman stannade lite men offtast gick han på och tyckte bara att det var spännande och roligt. På vägen hem travade vi lite och då minnsan hade han bjudning framåt. Han frågade om trav utan att vara dum eller dragig i bettet. Fin kontakt med munnen hade jag hela tiden!!


Jag vet att det är en usel bild, men så blir det när man som vanligt bara har mobilen med sig och klockan är över 22 på kvällen... jag hade tränat lillebror innan men Freeman ville med träna så då fick han med stå på stubben i hagen. Lillebror är sååå mycket bättre och kan göra det lös, utan en tvekan gick han upp på stubben men frambenen!! Fast hinna med att ta kort samtidigt som jag ska ge beröm och be honom gå ner är inte det lättaste. Där är Freeman bättre som kan "stå still" iaf ett litet tag...

 


Igår red jag på en gräsvall som de slog för någon vecka sen eller två, Freeman tyckte att det var jättespännande men kunde till slut komma fram och ner i en avslappnad from. Fast när jag bad om galopp tvärnitade han... Idag fick jag svaret genom en håranalys. Svaret blev; Stressad i mage och njurar pga virusinfektion. Det stämmer så bra in på honom och nu ska han ju arbeta men får se om jag löser det med markarbete eftersom njurarna sitter där sadeln slutar... min lilla plutt då som har försökt att säga till att han inte mår bra men som vanligt så har man sina känningar men har de inte feber eller halta så är ju hästarna "friska". Jag tog faktiskt tempen på honom igår innan jag red eftersom han verkade så hängig och trött. Den visade inget så jag tänkte att det kanske var värmen då de stod inne när jag kom upp. Stackars lille gubben... nu blir det behandling.


Ett av min kvällsprojekt i stallet... byggde ihop och satte upp hyllan helt själv och även de två krokarna. Kanske ska tillägga att jag "någon gång" ska göra om hyllan så den ser lite snyggare ut...

 


Så har jordgubbarna kommit igång!! Bilden är från förra veckan :)

 

Av Emma - 13 juni 2012 21:34

Idag var det miljöträning, även om jag hade planerat något helt annat... Trav på vallen blev istället första parkett när kossorna gick ut. Freeman är totalt orädd för kossorna nu och tycker mer att det är kul att titta på dom...


 


Sen vart det tvärstopp när vi skulle gå förbi grannen som har massor med plåttak på sina små bodar... det började nämligen regna och då låter det ju, Erik fick som vanligt lotsa oss igenom. Sen gick det jätte bra och vi kunde till och med trava lite på grusvägen. Framåtbjudningen är det igentligen inget fel på bara att han är sååå envis...

Av Emma - 12 juni 2012 21:56

Idag skrittade jag ut på Freeman igen. På med bootsen och så iväg!! Han var jätte duktig idag stannade inte alls så mycket som han brukar göra och det var nästan så jag fick bromsa istället. Kossorna är inga problem längre, idag var det istället stockar som låg i högar som vi har gått förbi många gånger förut... han stannade inte men gick på tvären och tacktade lite. Efter det blev han även rädd för sin egen skugga... gisses, undra när han kommer vara ko-lugn?!!

Hans nya boots :) Sitter kanon bra och inget grus kommer in!!

 

Han ser ganska nöjd ut!!

 

Min hästskötare i lördags, han bar grejor och mockade transporten :) 5 +++++ får han av 5möjliga!!

 

Av en händelse kom jag in på en sida där de gör pannband av pärlor till hästar. Jag special beställde den här och blev supernöjd!

 

Freeman ser med nöjd ut :)

 

Mycket "4års presenter" fick han utan tänkt att köpa nått... tänk vad en ursäkt (läs födelsedag) kan göra!!

 

Mitt trädgårdsland börjar bli fullt :)

 

Av Emma - 11 juni 2012 20:57

Igår var jag på Vikbolandets Ryttarförening mitt på dagen (för min del åka hemifrån strax innan 10 och kommer hem strax efter 15, men va där mellan 11-14...) BAR (Bråvikens akademiska ridkonstsällskap) hade mini clinic och uppvisning inom just AR. Anna våran tränare pratade till publiken (vilket hon är mycket bra på och förklarar jätte bra varför vi rider som vi gör och vilken betydelse ridningen är för hästarna). Publiken var på ena sidan av ridhuset och det var mycket folk!!! Så kul att de vill titta och lära sig något nytt. Att gå dit med ett öppet sinne är svårt för inbitna dressyrryttare.


Bilder från uppvisningen

Här värmer Maja upp med Sammy

 

Yvonne värmer upp med Boldo

 

 Terre á terre

 

Spansk skritt

 

Hästen söker sig fram och ner, Anna poängterade hur viktigt det är att hästen söker sig framåt med mulen och inte "knäpper av" som så många hästar gör.

   

Piaff

   


Det var även auktion där och jag fick med mig två stora tunnor med mig hem till ett så bra pris som 150:- för båda!! De gick ut med 100:- men jag tänkte det att det är bra för klubben att tjäna lite pengar och så ville jag ju ha dom så klart. Bättre att lägga sig på ett bra bud direkt så folk fattar att jag verkerligen är intresserad och att de är MINA!!! haha :)


Idag hade jag tänkt att rida med självklart så regnade det när jag kom hem och jag visste om från igår att Freeman hade rullat sig... svängde förbi stallet när jag var på väg hem för att ta in hästarna i ligghallen och stänga in dom där med massor hö i hönätet. Nu när kl var 20 så hade jag ätit klart och Freeman torkat. När jag nästan borstat klart så började det självklart att regna igen... Det bidde ingen paddock, det bidde ett ridhus!! (kan jag tycka) Det blev att slänga på honom ett regntäcke (pga leran inte regnet...) kan va så att han tycker att det blir varmt imorgon mitt på dagen men hoppas att han förlåter mig. Jag som va så sugen på att rida med hans nya boots... suck

Av Emma - 9 juni 2012 17:32

Bilder från ridlektionen idag...

Ibörjan stod vi mycket stilla för att kolla in alla golfare som gick förbi på andra sidan vägen...

     

Rider lätt för att få honom mer framåt...

                 

Tillslut kunde jag sitta ner i avlastningssitts ochh även påverka honom lite mer.

   

Han gick även bokom lod och det var nått vi ändrade på i slutet då vi i början hade annat att prioritera.

   

Av Emma - 2 juni 2012 15:40

Igår hämtade jag ut ett par nya boots som jag hade tänkt att ha när jag rider på grusvägarna här hemma eftersom han ibland blir lite ömfotad när han trampar på de stora "vassa" stenarna. Nu var de lite för små så klart... alltid ska det va nått ju... suck! Det gör ju inte så mycket för det är bara att byta till en stl större men synd att jag inte kunde prova dom direkt. Jag blir som ett litet bran och vill prova direkt så fort jag får hem något nytt :) MEN även om bootsen hade passat så skulle det vara svårt att kunna rida idag ändå. När jag hade borstat halva hästen så kände han en luckt utifrån och gick snabbt till dörrhålet för att titta efter. Mycket ricktigt såg han ett rådjur, hjort eller va fan det nu va. Tack så mycket lilla djur för att du förstörde min plan att rida. Jag fick efter mycket bök på sadeln men efter det ville Freeman bara ut ur lösdriften. Han sprang om kring, frustade och "stegrade" (typ hoppade upp med båda frambenen) det var då jag tänkte att nja, vi ska nog inte rida just nu... Jag vill kunna rida i harmoni med min häst och det går inte när han är i den typen av sinnes stämmning. Det lilla djuret försvann men Freeman var lika uppspelt för det, medans lillebror inte brydde sig det minsta och mumsade på hö istället för att jaga upp sig. Jag tog av honom sadeln och släpte ut dom istället. Freeman sprang och blåste upp sig och tittade spännt mot den platsen som djuret stod vid. Just nu så skulle jag kunna rida säkert men lusten försvann med vinden, blåser nästan storm här känns det som. Kanske att jag tränar lillebror istället, får se om jag orkar.


Iveckan har jag även sökt läkarhjälp för min axel som ska hålla på och strula jämt... han kom fram till att det var en inflamation i muskelfästet som jag har mitt problem i. Så han sa voltaren i 14dagar 3ggr/dag så ska det vara borta sen. Jätte bra sa jag... Jag skulle även till en sjukgymnast för att få ett rörelseprogram för just axeln. När jag kommer till sjukgymnasten så säger hon efter att hon kännt och klämt att det är nacken som är mitt problem och inte i axeln. Jaha... suck... kan de inte säga samma??? Fick med mig en rörelse som jag ska göra för min nacke hem till nästa gång. Det här är ju sånt som jag har provat tidigare men att det inte har hjälpt, snarare att det har förvärrats men div övningar. Verktabletter tar inte alls men gelen har en liten lugnande effekt just där jag smörjer men visst har jag fortfarande ont. Nu är det bara att vänta för att se vad de hittar på här näst!! Spännande eller hur?? nee... 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards