Emma Eskilsson

Alla inlägg under juli 2012

Av Emma - 29 juli 2012 19:40

Nu kommer det lite bilder på nått jag lovat för ett bra tag sen. Plus lite till :) som Freeman står hos kvigorna och betar. De verkar gilla varandras sällskap!! Sen tillsist lite gott fika som jag fick hos mina föräldrar när jag var där förra veckan... mums!!

Av Emma - 29 juli 2012 19:30

Nu har jag äntligen börjat med paddocken! En halvdag tog det för mig att köra upp allt med lastmaskinen och få det någelunda jämt. Igår fick Freeman prova att gå ett par varv och jag tror att han tyckte att det va helt okej. Bilder...

Av Emma - 27 juli 2012 09:38

Eftersom det inte händer så mycket på hästfronten hos mig och smycken inte är lika roligt för er som det är för mig så kommer ett inlägg på hur jag ser på AR. Kanske snarare vad jag lärt mig hittills om ridning och hur man lättast tar kontakt med hästen.Många nybörjare ( även jag) får börja med att rida hästen i skritt på helt långa tyglar för att känna hästens bakben. För känner ryttaren inte hästens bakben kan ryttaren inte heller inverka rätt på varje bakben. Det man känner tillslut är att höfterna inte alls går fram och tillbaka utan att höger och vänster höften går i små cirklar bakåt. Man kan säga att höfterna cyklar baklänges!! Men när är ex högerbakben i marken och vänster i luften på väg fram hur känns det då i ryttarens höft? Jo, högerhöften är som högst och vänster sjunker ner och är som lägst i cirkeln. När man cyklar och högerpedalen är högst och vänster lägst! Man kan även känna efter när man själv går hur höger och vänster höften sjunker och höjs om vart annat.Sen får ryttaren korta inner tygel bara så hästen har yttersidan fri. Har ryttaren bara en hjälp att rida med då? Rätta svaret är givetvis, nej! Ryttaren har alltid vikten som hjälp. Börjar rida på volt och flyttar hästen i öppna, sluta och varierar voltstorleken men hjälp av vikten. Anledningen till att vi inte kortat yttertygel är att hästen ska bära sig själv, ryttaren ska känna att det visst går att bara rida på en tygel. När vi rider på volt så sitter vi enbart på innersittben och nästan lyfterbort yttersittben. Om vi vill att hästen ska böja sig till vänster i vänstervarv kan vi inte ens sitta lite på höger då vi säger till hästen att vara mer rak i kroppen. Yttersidan vill vi ska länga sig och insidan korta sig och då kan vi inte sitta på de muskler som vi vill ska länga sig. Sen vill vi kunna svänga, hur gör vi då? Vi använder stigbygeln, ett lätt tramp i stigbygeln så svänger hästen dit vi vill. När vi kommer hit så kan ryttaren korta upp yttertygel men bara så det finns en fin fin kontakt. Vi rider inte så mycket med skänkel eller bettet utan mer vikt och tygel. Ska vi vända hästen i en pirruett så sitter vi på innersittben lägger till yttertygel på halsen och vänder med inner stigbygeltramp. Det är först när hästen inte lyssnar som vi lägger på bett och skänkel.Hur samlar vi hästen då?! Med sitsen så klart! Vi har tre olika positioner, avlastningssitts, grundsitts och belastningssitts. Avlastning har man vid uppvärmning i stället för att rida lätt. Eftersom vi vill skola hästen utifrån sitsen så kan vi inte rida lätt då vi förflyttar våran kroppsvikt hela tiden. Man kan säga att ridbyxorna ska vara kvar i sadeln men rumpan ska inte ha någon kontakt. Grundsitsen sitter vi rakt på hästen och sen vill vi gå in i en piaff. Lättaste sättet att förklara utan bilder är att vi drar in svansen mellan benen, det är belastningssitts. Inga tygeltag eller dragkamp utan hästen ska lyssna på sitsen! Vi rider alltid bakifrån och fram, om inte hästen går i en korrekt form har inte bakbenen gjort sitt. Allt som står här har jag lärt mig av Anna Lindh och Bent Branderup, två mycket duktiga tränare och ryttare!!Sen är det bara att rida!!

Av Emma - 26 juli 2012 08:52

Nu kan jag äntligen göra armband som är lätta att sätta på och ta av!! Inga spännen eller så utan nu går det lätt att göra det själv :) Här kommer bilder på både nya och gammla som jag gjort om.


Såg att jag missat att skriva att armbanden kostar mellan 40-70:- och bara skrivit 70:- som är lite dyrt att bara betala för om det bara är pärlor i armbandet!!


             

Blev två halsband med som jag provade, men de blir inte lika snygga som när man har spänne... tycker jag!

   

Av Emma - 25 juli 2012 20:14

... vad målar du?!!!
Här händer det inte mycket... har glömt att berätta att Freeman fått bett eller utslag på ryggen framme vid manken så ridningen får vänta. Lika bra det med tanke på vädret, såå varmt det är!!!
Här är lite bilder på nymålat stall :)

Av Emma - 24 juli 2012 21:50


 

Att bo på bonngård har sina fördelar ibland. Hästarna blir vana vid kor eller nja det här är ju ungdjur men endå!!

Lika härligt varje gång som Freeman får syn på mig och springer fram!! Fast missade början...

Av Emma - 23 juli 2012 11:06

Nu kommer ett litet inlägg som inte handlar så mycket om hästar.


Jag har fått en annan hobby som passar mig bra och håller mig sysselsatt i timmar. Smycken är det och jag gör halsband och armband i olika färger och utseenden. Här kommer lite bilder på de jag gjort hittills. Min första tanke var inte att sälja men det har kommit förfrågningar hur mycket de kostar. Jag har funderat lite och halsbanden ligger mellan 70-120:- och armbanden mellan 40-70:-st. Vid intresse så maila på emma_knutsson84@hotmail.com


               


Men så måste det handla lite om mina godningar med!! Freeman tillbringar dagarna i ligghallen med enstaka 10-15min betes intervaller. Han kommer i full galopp mot stallet när blinningar, bromsar m.m jagar honom... Jag har fortfarande inte ridit på honom sen 14juli men just nu är det väl okej då det är så varmt när solen kommer fram och alla elaka insekter jagar honom. Den tiden jag tillbringar i stallet är mest för att måla, som är sååå segt. Tycker inte att jag kommer någonstanns fast jag nu är inne på 2a omgången vitt. Men fint blir det och så mycket ljusare och frächare att vara där. Eftersom Freeman vill stå inne med medans jag målar så får jag dela av ligghallen så vi får plats, lillebror står med inne ibland men inte alls lika mycket.


Jag och lillebror skulle ha åkt till Örebro idag och tränat trick för en tjej, men under omständigheter så kunde hon inte ta emot oss idag så nu hoppas jag att hon kan i slutet på aug eller början på sep istället. Lillebror verkar tycka att det är så kul att göra saker som stå på stubbe eller gå med pressening som några av grejorna vi har tränat på sjäkva. Hoppas, hoppas att vi kommer iväg :)

Av Emma - 18 juli 2012 11:30

Jag blir så trött på allt regn som envisas med att komma varje dag... Sen jag var hos Anna har jag inte ridit nått. Tanken var att vi skulle börja med paddocken den här veckan men vi insåg snart att det var för mjukt för att köra lastmaskinen på. Vi hann iaf med att ta bort geggan utanför lösdriften innan det blir sönderkört totalt. Lite bilder från jobbet. Självklart glömde jag ta en bild när allt va klart. Jag har börjat måla lite i stallet med. Bilder kommer så småningom.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards