Emma Eskilsson

Alla inlägg under september 2012

Av Emma - 27 september 2012 07:42

Morgon trötta hästar som gärna ligger och drar sig i sängen en stund på morgonen, precis som matte!!

Av Emma - 26 september 2012 19:37

Nu blir det stödfodring i form av hö. Ikväll och andra regniga dagar serveras det inne, annars hänger jag upp nätet i ett träd utanför. Allt grus har kommit nu till paddocken!!! MEN allt detta regn gör att jag får panik över att inte få paddocken klar...
Kvällsmat :)

Av Emma - 25 september 2012 12:15

Det här kan du göra nästa gång du möter mig och min häst i trafiken:


1. Vad du än gör, låt bli tutan och helljuset. Jag både hör och ser dig, men jag kanske har händerna fulla med att lugna min häst.


2. Försök söka ögonkontakt med mig. Då kan vi gemensamt verka för att det inte blir någon jobbig situation.


3. Kör du för fort kan vi inte få någon ögonkontakt, så det går ju bort.


4. Om jag viftar med ena handen upp och ner betyder det INTE att du ska köra snabbare. Det betyder att du ska sakta ner eller helst stanna.


5. Se till att det är gott om utrymme mellan dig och mig. För att citera Ronja Rövardotter: “Håll dig på replängds avstånd”.


6. Vet du om att du har gnisslande bromsar, skramlande släpkärra eller något annat som låter på ditt fordon, försök stanna en bit ifrån mig.


7. Även om du har ett tyst fordon kan hästen bli rädd för något helt annat. Du kommer väl ihåg “allt som rör sig och allt som inte rör sig”?


8. Passera mig som om min häst inte hade någon ryttare, som om det vore en vild älg. (Av någon anledning verkar en del bilister tycka att det är helt okej att köra förbi mig och min häst i 90 knyck, men kommer en älg stannar man.)


Om bara alla kunde förstå att vi ryttare inte rider på vägarna för att djävlas utan att det är för att vi måste för att slippa rida i ridhus/paddock/i hagen varje dag. Just nu är det här inte ett jätte stort problem för just mig men när jag hade  hästen (Cindi) på Vikbolandet så var jag tvungen att rida på vägen för att kunna ta mig någonstans. Ganska bra och enkla regler att komma ihåg, speciellt nr 8 som alla lätt kan förstå!!

Av Emma - 24 september 2012 21:13

Igår var det dags för möhippa för min syster som gifter sig nästa vecka. Vi hade lurat i henne att träffa en ny kund på en ridskola. Men där stod vi istället för att rida lektion på deras hästar. Jag fick ett sto f97 som hade stängt av hjälpcentralen från ryttaren. Känslan jag fick från början var att jag satt på en kamel... Jag körde mitt race och fick höra " korta tygeln" en gång i minuten. Jag anser inte att jag kan korta tygeln på en häst som använder underhalsen som försvar. Att få hästen att länga sin överlinje är prio ett tycker jag och då kan man inte korta tygeln. De sista 10 min blev hon mycket trevligare att rida på och jag ville rädda henne där ifrån. Sen drog vi vidare och fick fina fötter!! Efter det tog vi med mat och åkte hem till syrans kompis och hade supertrevligt :)

Av Emma - 24 september 2012 20:57

Två fyrbenta djur en på 165cm och den andra på 122cm... som tog sig friheten att ta sig in i sadelkammaren och röja runt. Det var i lördagskväll när vi kom hem från kompisar som jag åkte förbi och såg misären. Som tur är var hästarna hela och mådde bra. De mår fortfarande bra kan jag tillägga. Bus hästar som bara utnyttjar sin mattes dåliga minne. Båda hade varit där inne då jag hittade blåa fläckar på underkäken på dom, från vattenhinken som jag hade penslarna i från målningen. Men inget tuggade på kablar eller läder, som tur är. Jag blir rädd för mig själv när jag inte har koll på vad jag gör och när jag glömmer sånna viktiga saker...

Av Emma - 24 september 2012 20:34

I lördags stod jag för första gången med mina smycken på loppis. Trotts regnet kom det många som var sugna på att fynda på loppisen. Det var i Björsäter så perfekt avstånd hemifrån. Eftersom det ändå regnade halva fredagen och hela lördagen gjorde det inte så mycket att stå där. I fredags kom en lastbil och släp med mer stenmjöl men eftersom det regnar så går det inte att köra med tunga maskiner... Kan det bara torka upp någon gång?? Nop det ska regna ännu mer... Det får inte mig iaf mer motiverad att arbeta hästarna mer när det är så blött och skitigt.

Av Emma - 19 september 2012 06:42

I tidningen hästfocus finns följande artikel där en från hovslagarförbundet och en från SANHCP fick svara på 5 frågor om hästen hovar. Denna artikel såg jag från en annan blogg som jag följer. Det som jag tycker är intressant är att Michael inte svarar på frågorna utan mer informerar om hans utbildning, inte vad HAN gör som frågorna faktiskt handlar om. Birgitta där emot svarar sakligt, kortfattat och enkelt så det ska vara lätt att förstå! Jag får känslan av att han inte alls har fått samma frågor eftersom han inte alls svarar på de frågor som ställts.


Så vet vi ju alla att hovslagare är bättre på att veta hur man tillverkar en sko än vad de vet hur en hov ska verkas i rätt balans... så vad kan man begära för svar om de själva inte kan?!!



Hästfocus nr 9


5 frågor om hästens hov och dess funktion

Vi har ställt fem frågor till fyra olika sko- och verkmetoder, för att göra en liten jämförelse över hur de ser på hästens hovar och dess funktion. I förra numret kunde ni läsa svar från High Performance Trim method och Natural Balance. Här kommer svar från två till.


Vilken metod verkar/skor du efter?


SANHCP, Birgitta Färnstrand: Jag verkar efter SANHCP metoden eller "vildhästmetoden" eller mustangrollen (kärt barn många namn). Jamie Jackson från USA startade denna metod.


Svenska Hovslagareföreningen, Michael Knap: Svenska Hovslagareföreningen organiserar utbildade hovslagare. Som förening/branschorganisation förespråkar vi inte någon specifik metod som våra medlemmar måste använda sig av. Däremot är vi mycket aktiva med att erbjuda fortbildning för både våra medlemmar och övriga hovslagare via vår fortbildningsserie på fem olika block. Dessa avslutas med en fortbildningsexamen. Vi anordnar även varje år flera föreläsningar med både inhemska och utländska experter inom vårt område.


Vad kännetecknar er metoden?


SANHCP, Birgitta Färnstrand: Vi rör inte levande sula, anser att hästen skall gå på hela hoven, alltså hovväggen, sulan och strålen. Strålen är en trampdyna som måste användas för att inte hästen skall bli t.ex trakt trång. Vi ser också till hela hästen, om inte magen är bra så kommer inte heller hovarna att bli bra. Vi lägger stor vikt vid maten, rörelsen och omvårdnaden av hästen.


Svenska Hovslagareföreningen, Michael Knap: Vi ser gärna som en av våra uppgifter att medverka till att hovslagarutbildningarna i Sverige blir så bra som möjligt. Det gör vi bl.a genom att vi deltar i Utbildningsrådet, där företrädare för de flesta utbildningar deltar. Vi ordnar två träffar om året och arrangerar gemensamma fortbildningar för lärarna vid de olika skolorna. Vi medverkar även vid skolexamina Flyinge, Wången, BYS, Nordvikskolan samt Lerums utbildningar. Vi har hand om gesäll- och mästarprov i hovslagaryrket i Sverige.


Hur ser ni på hästens hov och dess funktion?


SANHCP, Birgitta Färnstrand: Hoven är som bekant väldigt viktig för hästen och vi har läst och även fått tillfälle att lyssna på bl.a Robert Bowker som är forskare i USA och har forskat väldigt mycket på hoven. Vi använder oss av den forskning som finns i världen och letar ständigt efter den senaste forskningen. Det är viktigt att hoven är i naturlig balans och att den används av hästen på rätt sätt, den ska skyddas vid behov men då av beslag som kan lätt sättas på och tas av för maximal rörelse för hoven. Boots är ju användbara och skyddar när hästen behöver det. Det kan nog inte betonas hur viktigt det är att hästen inte har beslag som minskar blodgenomströmningen i hoven då detta medför problem i längden för hästen.


Svenska Hovslagareföreningen, Michael Knap: Vi har som mål att hovslagare som yrkesmässigt verkar i Sverige ska vara välutbildade. Nästan varje år kommer det hit utländska hovslagare och håller clinics. Svenska hovslagare är också duktiga på att åka på liknande arrangemang i andra länder. Detta gör att vi kan jämföra oss med hur hovslageriet utförs i andra länder. I sin tur kommer detta våra kunders hästar till glädje genom att vi inte "fastnar" i vad vi en gång lärt oss, utan hela tiden är öppna för andras infallsvinklar.


Verkas/skos alla hästar efter samma mall eller ser ni varje hästs hovar individuellt?


SANHCP, Birgitta Färnstrand: Varje häst och varje hov verkas efter dennes form för att vara i balans.


Svenska Hovslagareföreningen, Michael Knap: Numera kan en hovslagare ansöka om att bli godkänd av Jordbruksverket. Godkända hovslagare har lite fler befogenheter att arbeta med sjuka hästar. Alla hovslagare har idag eget ansvar för det egna arbetet. Förr kunde en hästägare bli åtalad för djurplågeri om hovslagaren gjorde fel. Även godkända hovslagare har dock "begränsningar". Med det menar jag att vi måste utföra vårt arbete enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.


Lämpar sig er metod för alla hästar inom alla olika grenar?


SANHCP, Birgitta Färnstrand: Denna metod lämpar sig för alla levande hästar.


Svenska Hovslagareföreningen, Michael Knap: Det finns en del områden till som vi som vår organisation är involverade i. Detta både inom Sverige och Europa.



Så vad ska man som hästägare göra när en så utbildad hovslagare inte kan svara på dessa frågor?! Som sista frågan här, han svarar på vart de arbetar inte vilka hästar som metoden lämpar sig till som frågan var. Man skulle gärna vilja låta en annan hovslagare svara på frågorna så man faktiskt får ett SVAR på frågorna som ställs inte info om svenska hovslagarföreningen... som jag tycker är ointressant.

Av Emma - 16 september 2012 16:59

Nu har jag kommit hem från stallet där jag tränade först Freeman och sen Lillebror. Freeman longerade jag först och sen satt jag upp. I longeringen var han jätte fin både i trav och galopp har han en fin form. Jag kunde idag ha honom på en lite större volt där han kunde behålla sin ställning/böjning. Galopp blir bara starkare och bärigare för varje gång jag tränar honom, han är så framåt utan att det blir för hastigt. När jag var nöjd efter ca 10-15min satt jag upp och kollade av skolorna som han gjorde med lätthet :) han följde mina hjälper hur bra som helst!!

Lillebror fick bli longerad för första gången idag. Han har mycket bus i kroppen men kunde lyssna ganska bra för att vara 2år och inte alls mycket jobbad från marken. Vi avslutade med lite markarbete där han gick i öppna och slutamässiga rörelser. Tillsist gick vi över markduken som blåst iväg lite men inga problem för honom, han är inte rädd för nått!!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards