Emma Eskilsson

Alla inlägg under december 2012

Av Emma - 31 december 2012 12:58

Idag fortsatte vi i inkörningens linje och testade tömkörning för första gången. Vi höll oss till de grusade vägarna här på gården. Lillebror är visst inne i en spökålder där han tror att snöhögar och brunnar är monster. Dock inte lika rädd som Freeman!! I våras när jag gick promenad med honom så var allt intressant och han var inte rädd för nått, nu tycker han att varje liten sak vi möter är halvläskig. Som tur är så överreagerar han inte utan när jag säger att det inte är någon fara så går han på framåt igen, tills nästa fara dyker upp. Tömkörning var det ja och då är det meningen att hästen ska gå först, inte det lättaste när han stannar för att titta på ALLT. Jag började då med att gå vid sidan och arbetade mig bakåt. Till slut kunde jag gå mellan 5-7steg innan han stannade, jag gick givetvis bakom! För att vara första gången får han helt klart godkännt och jag tror att han kommer att stormtrivas framför en vagn.


   

Av Emma - 30 december 2012 15:22

Då var det skidor att använda sig av idag då det lilla lager snö som kom igår töat bort till idag på vägen. Vi höll till ute på vallen där det fortfarande är ca 25cm snö kvar. Bra träning för mig med att pulsa i men kanske inte så bra när man är förkyld (som alla andra så här års). Lillebror skötte sig bra som vanligt och tyckte att det va intressanta spår skidorna lämnade efter sig. Att ha något bakom sig eller att selen hamnar på sniskan när vi råkar svänga lite för mycket är inget han bryr sig om heller. Så skönt att han är så cool med tolkningen!!

Av Emma - 29 december 2012 17:26

Idag fick lillebror dra Erik på riktigt. Han var jätte duktig och tyckte att det va riktigt kul. Nu längtar jag till barmark så vi kan köra in honom med rockarden med. Ska börja tömköra honom lite med så han lär sig start, stopp och svänga dit jag vill :) eller tömköra kanske är fel att säga det är ju utan gjord så det blir mer likt långa tyglar. Vilket fall så längtar jag!!

Av Emma - 26 december 2012 12:34

Hoppas att alla har haft en trevlig jul med nära och kära. Jag och Erik åkte till min syster som bor ca 8-9mil här ifrån dagen före julafton. På julafton sjöng vi först för Erik som fyller år sen gick jag och syrran en skogspromenad med hundarna medans Erik och syrrans man Tommy åkte till skogsmaskiner för att... ja köra lite :) Mamma och pappa var hemma och förberede julbordet. Tiden går fort när man har roligt och så var det dags att fira nästa som fyller år på juldagen, nämligen mamma! När vi friat henne och ätit frukost var det dags att styra hemåt. Borta bra men hemma bäst så är det verkligen. Jag blev avsläppt vid stallet givetvis då jag inte träffat hästarna över jul... lite mys måste de med få!!

Den lilla julgranen som är ca 5m

   

Klart att Alfons minns hur man öppnar paket!! Han är inne på sitt 10år och det märks inte när det gäller paket, där är han som en valp igen :) Mosters goding!!

     


Idag var det dags för lillebror att får sin tredje lektion i tolkning. Han trär i huvudet i "selen" nu och trippar glatt iväg med mig medans Freeman står vid staketet och gnäggar efter oss. Freeman gnäggar bara en gång och det är en lugn gnäggning så det känns bra att han kan vara kvar själv utan att bli jätte stressad. Lillebror och jag möts upp av Erik som har tagit fram en gammal snowracer som vi ska ha bakom honom. Jag låter honom lukta på den först och sen så tar jag snowracern och drar den samtidigt som jag går baklänges med lillebror i andra handen. Han tycker att det är lite jobbit de första stegen och vill springa på lite men förstår snart att den bara ska va där och det fungerar bra. Jag går en lite vända med honom så och sen får Erik ta draglinorna och gå bakom utan snowracern först ett litet varv och sen tar han även upp den och håller i den medans han går bakom. Lillebror tyckte att det ar helt okej det med så vi gick ett litet större varv innan vi var klara. Han är så duktig min lilla ponny!!

Av Emma - 24 december 2012 00:29

Av Emma - 21 december 2012 16:44

Gå så att du har sparkavstånd, sägar jag till Erik när han ska gå bakom lillebror med tolk "tömmarna". Det där med en spark kan tolkas olika... Jag tänker givetvis på att hästen kan sparka medans Erik log och sa; Sparkavstånd ska det va en spark imellan oss då (en sån som man står på och åker på snöpackade vägar)? Jag skrattade och sa; Ja, en hästspark alltså!! Hahaha, ja när man inte har med hästfolk att göra så måste man sätta rätt ordval när man har ett ord som betyder två saker. Han tänkte nog på att han skulle låssas ha en spark som han skulle stå på. Annars så gick det superbra idag med lillebror. Han har bara haft selen på sig en gång när jag gått med honom och idag gick Erik bakom utan att han bryr sig!! Imorgon hoppas jag på att vi kan sätta en pulka i handen på den som går bakom. Att sitta i pulkan och bli dragen är nog lite tidigt, det tar vi nog efter jul :)

Kommer det bli en liten draghäst av denna söta lilla ponny?!!

 

Så får ni lite busbilder från idag med!!

             

Hi five säger Freeman till livet :)

Av Emma - 20 december 2012 18:03

Idag och imorgon är jag ledig från jobbet, vilket gör att jag är ledig en hel vecka!! Så skönt :) Idag har jag provat en beg sele till lillebror men som inte passade. Hade legat på en shettis så den räckte tyvärr inte, fast det var ju värt att testa. Sen har jag laga nätet till storbalen som redan är sönder... ingen kvalité där inte... så tyvärr får jag väl köpa ett till nät till nästa år då jag tror att detta bara håller i år om ens det. Jag vill ha mindre maskor än 35mm som det redan finns till hästar, det jag köpte var 28mm men skulle varit 20mm (ja, jag har mailat och klagat på fel leveransen). Trotts att de fick hål på nätet så har de inte ätit alls så mycket som jag hade trott. Självklart har jag hängt upp hö inne i stallet så de slipper vara ute och äta om de inte vill, men det har de knappt rört. Jag har till och med lagt ut hö som de kan äta direkt från marken men det vill de inte ha så hungriga är de inte!!

Blider från mobilen, där av kvalitén... glömde kameran idag, får ta med den imorgon istället!!

       

Av Emma - 17 december 2012 19:45

Äntligen var ju nätet här till storbalen och i igår kunde vi lägga in den i hagen till mina hästar. Freeman kom ihåg men lillebror, nja han försökte äta lite från Freemans munn först...

   


Sen kom även han på hur man gjorde, eller gav ett försök i alla fall :)


   


Hur söt får man va?!!


Nå ja, när vi var klara med balen och hästarna var nöjda så var det redan dags för lunch. Erik som skulle ha hjälpt mig med Lillebror och hans "inkörning" på tolksele uteblev då han hade ladugården den här helgen och skulle börja ingen kl 13:30. Jag gick upp till stallet igen och satte på honom bara själva selen så den fick ligga runt halsen och över ryggen på honom. Han var duktig och reagerade inte alls på selen, traskade på som aldrig förr och var lite lagom pigg!! Efter 10min träning var vi klara och gick tillbaka in för att verka hovarna som var på tiden. De blir lätt lite höga och långa i tårna på honom så det var bara att sätta igång. Trodde jag ja... min lilla söta ponny förvandlades till en ouppfostrad shettis... han kunde inte stå still och när jag höll upp hoven så hoppade han fram och bak eller i sidled. Efter lite diskutioner om hur man uppför sig uppbundet stod han som ett litet ljus. Ja han var jätte duktig tills jag vände på mig för att ta hoven framåt... då stegrar han sig och viftar med den andra hoven cm från mitt huvud. Han är så nära att han får benen i kors och blir stående så tills jag tar omtag om det benet jag ska hålla upp. Jäkla ponnybus som inte kan stå still. Vi tog en liten disskution till där om att man inte stegrar sig när jag hanterar honom. Efter det var han snäll och väntade tålmogigt tills jag var klar med alla benen! Mycket beröm givetvis när han gjorde rätt och när jag släppte honom följde han efter mig. Lite gott för (tillslut) ett bra uppförande!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards