Emma Eskilsson

Alla inlägg under januari 2013

Av Emma - 27 januari 2013 17:40

Här kommer en lite skakig film på när jag och Lillebror är ute och tränar ihop!!

Han skulle kunna springa både längre och fortare än mig... tur att det är jag som håller i tömmarna :)


 

Av Emma - 26 januari 2013 11:11



Fina skylten på ladugården

 

Kanorerna i beredskap om inkräktare kommer! 

 

Se upp för tåget!!

 

Matkällare från 1945

 

Den snötäckta sjön

 

Av Emma - 26 januari 2013 10:50

Bus bilderna från förra helgen, bättre sent än aldrig eller vad är det man säger!!

                       

Trakten först när man springer, tydligare än så här går det inte att få!! Att tån pekar neråt på bakbenet beror ju på att han fortfarande har det så böjt att det inte skulle gå att få upp tån än.

 

Av Emma - 23 januari 2013 19:15

I måndags tog jag ut lillebror för ett tömkörningspass igen. Visst var det kallt men bara -7. Vi kunde gå i månskenet som lyste upp vägen för oss. Det blev en kort promenad med många stopp på vägen men den här gången hade jag ett spö till hjälp. Ett par dutt med pisken (mer eller mindre) så gick han igen. När vi kom tillbaka så travade vi lite. Han tycker att det är så kul att jobba och går (även om han är feg och stannar ibland) med öronen framåt!! Vi tränade även på att stanna (med så lite hjälper som möjligt så klart, som allt annat vi gör ihop). Det var svårt men efter ett par upprepningar så förstod han att om man stannar så fort matte säger prooo så blir trycket på nosen mindre.


Igår var det vilodag plus att jag inte orkade vara ute då det var ca -15... Freeman låg ner när jag gick upp till hästarna där de får ensilage. Han reste på sig innan jag kom fram helt. Efter ca10sek började han skaka/sparka med ett av bakbenen. Han har gjort så förut när han har legat ner så jag blev inte orolig. Jag gick då runt honom och började massera bakdelen som troligtvis hade somnat på honom. Han stod och bara nöjt av massagen. När jag masserat i kanske 5min så tog han ett steg fram ett åt sidan och sen bakåt igen så jag plötsligt stod på andra sidan. Haha, jag vart så paff att jag sa de åt honom att "jaha, lite på den här sidan med"! När jag masserat där en stund så tänkte jag att jag masserar ryggen lite med (i måndags reagerade han lite på att jag tryckte lite på den), idag reagerade han inte på tryck men efter ca 30sek massage och ett antal gånger som han vänt sig om och tittat på mig, tog han 3steg fram lagom så jag hade en rumpa i ansiktet. Massera här tack, sa han!! Antagligen hade han sträckt sig i ryggen eller rullat sig på något hårt, eftersom jag inte rider är det skönt att veta att just det inte beror på mig och ridningen.

Av Emma - 20 januari 2013 14:48

När jag tränade lillebror idag så tänkte jag att varför inte börja träningen direkt utanför stallet. Så jag tömkörde honom ner för den lilla backen, förbi garaget och över vägen, nerför den lilla backen mot ladugården. Halvvägs ner stannar han och vill inte gå längre. Försöker få honom att gå men det blir bara ett par steg. Då leder jag honom istället eftersom vi skulle möta upp Erik. När vi väl fått på snöracern var det inga problem med att gå först. Det var som om han nu hade en anledning till att gå först. Vi höll till på vägen och han har bara öronen framåt. Han kändes så fokuserad på sin uppgift att det var dags för att prova traven. Jag sprang (jogga) brevid honom och han tyckte att det var superkul, jo Erik tyckte med att det skoj. Tog lite buskort på dom på vallen idag, fast det kommer en annan dag.

Av Emma - 18 januari 2013 18:32

Jag har länge haft en seg (nästan lite lat) känsla i kroppen som inte gett upp, energin för att träna hästar efter jobbet har inte funnits. Tankarna på att "idag ska jag träna" när jag läser om andra som tränar sina hästar trotts snö och kyla har en förmåga att gå över när jag väl kommer hem. Hem till ett mörkt och kallt stall där vattnet frusit och min kropp skriker att den vill hem till värmen för att tina upp. Förut när jag lättare tagit mig till ridhus som bara är 7km bort har jag hållit igång ridningen på vintern. Nu för tillfället är närmsta ridhus 2mil bort enkelresa, det tar dessutom ca 25min att åka dit med transporten (säkert 30min nu vintertid). Så frågan är om jag vill sitta och köra den tiden bara för att träna 15-20min. Nja, och inte nog med det. Allt som ska förberedas innan med att packa med grejer i bilen och sätta för transporten m.m Sen i feb/mars kommer det att finnas ett ridhus på betydligt närmare avstånd. Det är ca 1mil bort och ta bara 10min att åka, det hoppas jag kommer va perfekt! Så ja, jag har då lätt att ställa av hästarna just den här årstiden. Tills nu, igår fick jag ju rycket och tömkörde Lillebror i ca 10-15min. Vi gick runt på planen nedanför stallet (där finns det lyse!). Rundade garaget 4ggr och första gången tog det 5min för honom att våga gå först för att sista gången ta 30sek som det annars tar att gå runt! Vi bytte håll och han bara traskar på utan att stanna så då avslutade jag passet där. Ikväll tog jag ut honom igen eftersom jag tänkte att "övning ger färdighet" men eftersom det är -17 här så blev passet bara 5min. Lite segt att ta sig runt första varvet runt garaget men mycket bättre än igår. Sen gick han på ganska bra och stanna bara korta 2sek stop.

Freeman får ta och vänta snällt tills hans broddar kommer på bootsen (fick hem dom idag) så ska han med få komma igång med lite skrittövningar från marken. Nu när det snöade lite igår så blev det som en halkfri yta så lillebror lätt kan gå där men jag vågar inte låta Freeman gå där utan broddar. Jag mätte Freeman på skoj igår och han var 164.5cm i mkh, nu mätte jag ju med en tumstock och ett spö så det kan nu vara missvisande men en helt okej höjd!!

Bild: Cindi f89 och bilden är ifrån maj 2010  

Av Emma - 14 januari 2013 18:45

Nu är han tolkningsinkörd skulle jag vilja säga. Han bryr sig inte alls om vad det är som låter bakom och det är bara öronen framåt. Jag försöker få tömkörningen att flyta lite mer även om det är lite jobbit att går först. Han går så klart bäst när vi är påväg tillbaka till stallet men snart hoppas jag att han även ska traska på när vi går på andra vägar. När jag igår tömkörde honom tillbaka upp till stallet så lät jag linorna ligga ann mot hans kropp på sidan. Inga problem eller konstigt att de var där och rörde honom. Att han skulle utvecklas så här bra på mindre än ett år tycker jag är underbart! När jag fick hem honom och han flög i taket när jag råkade röra hans bakdel när jag gick förbi (så som jag gör med Freeman) trodde jag att inkörningen skulle ta lååång tid. Just nu har han bara haft selen på sig max 10ggr och redan så tillsfreds med den och när jag tar fram selen så sticker han in huvudet i den! Det är ju så här det ska va, hästar som vill träna och det gör dom glada. Nu tar träningen bara 10min (+ 10min fram och tillbaka till stallet) men jag räknar inte med att träningen ska ta 30min för att ha tränat utan jag tänker att träningen är till för att stärka hästen både i kroppen och i själen och då i inlärningssyftet behövs bara 10min. Vi behöver ju inte träna på sånt vi redan kan! Nu är det bara att underhålla detta tills vi kan spänna för vagnen och ge oss ut på lilla varvet runt gården tar ca 15-20min att gå. Funderar på hur jag ska börja trava med honom just nu är det bara skritt vi har tränat med tolkningen. Jag får kanske börja springa lite själv för att orka hålla tempot!! Pust...

 

Av Emma - 6 januari 2013 17:22

Dagarna försvinner fort och snart har första veckan gått på det nya året. I helgen har jag inte tränat nått med hästarna. Det milda vädret tidigare i veckan har gjort att vägarna är isiga igen. Jag vågar och vill heller inte chansa att gå med honom på vägarna när de ser ut att vara sandade men det är en ishinna på. Det är så tråkigt att det måste vara isigt överallt, något vill man ju kunna göra. Ridhuset som kommer vara en mil bort är förhoppningsvis klar i februari. Då kan jag äntligen komma igång med Freeman lite mer och kanske få hjälp med sånt som kommer längs vägen. Bara att kunna åka 2-3 dagar i veckan där det finns torrt underlag som vi kan träna på kommer vara underbart! När det blir bättre väder ska även jag och lillebror åka iväg för att prova en sele. Jag hade först tänkt att köpa en beg men nu så har jag tänkt om och ska köpa en prisvärd sele med snabbkoppling. Jag tror att jag kommer ha stor nytta av den selen när jag oftast kommer vara själv när jag ska köra honom sen.
Så fint och härligt att se fruset vatten så här nerför bergväggen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards