Emma Eskilsson

Alla inlägg under februari 2013

Av Emma - 28 februari 2013 21:59

Bilder kommer men här är en film från semestern... vi bodde inte här utan det var på en av utflykterna som vi gjorde!


Bilder kommer en annan dag!!


Att ljuset kommer mer och mer känns härligt och nu kan jag se hästarna när jag kommer hem vid 18tiden!! Bara att slippa springa med ficklampa känns så otroligt skönt. Lillebror är lite lös i magen så nu provar vi loppfrön så får vi hoppas att det hjälper, han är en fena på att pilla ut pelletsarna som jag blandar upp dom med... så Freeman får städa matskålen efter honom.
 

Av Emma - 25 februari 2013 19:32

Nu sitter vi äntligen på tåget. Veckan har varit helt underbar med värme, promenader på stränder och utflykter. Nu vill jag hem till mina två hästar som jag hoppas har saknat mig lite. Jag har saknat dom massor! Det känns som vi varit borta minst 2v och dagarna har gått lagom fort fram. Nu längtar jag ännu mer till våren och hoppas att resten av feb och även mars susar förbi. I mars ska jag utomlands igen men då med 4 andra hästtjejer. Vi ska till Barcelona ons-sön och rida fina PRE hästar!! Jag vet att de är fina då en av tjejerna har varit där många gånger förr och har även två hästar från det stallet hemma hos sig. Har jag sagt att min nästa häst ska va en svart PRE?!! Jo kanske, men det tåls att upprepa ;)

Av Emma - 18 februari 2013 15:58

Varken i lördags eller i söndags gjorde jag något speciellt med hästarna. Igår fick de en ny bal i hagen, alltid lika skönt att veta att det ska räcka i 2v tills de behöver en ny.
Idag om bara någon timme sitter jag och Erik på flyget till värmen där vi ska få lite energi en vecka. Så nu kommer ni inte höra nått från mig här på bloggen förens nästa vecka.

Syrrans valp... så söt!!!

Av Emma - 15 februari 2013 12:03

Rosor i all ära men hur visar man sin kärlek till personer man tycker om om inte alla dagar på året?!


Behövs det en speciell dag för just det?


Min Erik kom in till stan för att köpa lite nya kläder (medans bilen var på verkstad) och att äta lunch med mig eftersom han var upptagen på kvällen. Mysigt att äta lunch ihop en veckodag!! Senare den dagen kom ett blomsterbud till jobbet med en bukett till mig :) Åhh... vad jag älskar honom, han kan vara så snäll och omtänksam mot mig så jag blir generad.

 


Jag gjorde en annanaspaj som vi smaskade på när han kom hem!! Supergod :) Längtar till ikväll då vi kan smaka på resterna av den. Jag gjorde även pannacotta som vi ska ta ikväll med... ojoj, mycket blir det men vi får ta en promenad eller två med. Eftersom vi inte fick äta god mat igår (biff och pasta) så blir det godare ikväll, jag menar det är ju fredag oxå :)

 


Idag fick jag (till jobbet) Freemans bok som jag har filat på sista månaden. Den blev jätte bra och jag blir så klart sugen på att göra en till snart!!


 


Jag la även på den bomlösa sadeln på Freeman igår kväll och den låg inte riktigt som jag hade tänkt mig när jag väl satt upp på honom. Den sjönk ihop lite mer än vad jag tycker är okej, så jag ska försöka bygga om den lite nu i helgen så får vi se om den passar bättre då.

Av Emma - 11 februari 2013 21:32

Nu är jag inne i detta sadel träsk igen...


I torsdags fick jag hem en Santa Cruz Leopold som låg ganska bra på honom men åkte fram när jag red...

   


Visst var det härligt att rida igen men det skulle underlätta om jag hade en häst som gick framåt, nu så ifrågasätter han allt jag gör på ryggen. Så fort jag ändrar minsta lilla så stannar han. Så i lördags kunde Tessan komma förbi en snabbis för att vara smakråd och även kolla om sadeln skulle kunna passa oss när jag red. Hon tog även lite kort.

När jag skulle trava så stannade han och jag bad då Tessan att long oss och då kunde han minnsan trava på som om det var det mest naturliga i världen. Jag måste alltså få hjälp till en början så han förstår och vill ta mina hjälper för trav. Vi provade på för att se om han ville galoppera med men en fegis till matte och ett underlag som inte är det bästa satt jag tillslut av och long honom i galopp och då ville han inte göra annat... det var som om han förstod men inte kunde/orkade göra det med mig på ryggen.


     


Idag lånade jag hem en bomfri sadel av Tessan och när jag kom hem var det -12 och jag orkade bara lägga på den på honom. Den låg kanske lite i bakvikt men jag tror att det kan vara den som ligger bäst hittills. Nu är det bara att vi ska trivas i den när jag rider med. Det får nog bli i helgen, kanske.

Av Emma - 3 februari 2013 18:07

Igår när jag skulle ta med Lillebrorpå en tömkörningspromenad så kom vi ner till oss från stallet. Där är det en trevägskorsning som inte sandas över allt. Lillebror hade inte samma uppfattning som mig att han skulle gå i kanten utan tog 2-3 steg ut på vägen. Det var som att bakbenen bara slogsundan på honom och han landande på rumpan. Han försökte att ta sig upp men bara halkade hela tiden. Innan jag hann fram till honom stod han på framknänen och försökte ta sig upp med rumpan i luften. Så här i efterhand måste det sett ganska roligt ut. När jag väl va framme så tog han det lugnare och jag hjälpte honom upp och över vägen där det fanns mer fäste under fötterna. Efter det lyssnade han faktiskt på mig när jag bad honom att gå ut i väggrenen, nästan att jag hade svårt att få ner honom på vägen igen. Så skönt att det gick bra och att han tog det bra med. Idag blev det bara vila i hagen då jag kan tänka mig att han har blåmärken på rumpan. Vi får träna någon mer dag när det inte är lika halt. Jag verkade även Freemans hovar igår och skulle ta honom ut på en liten sväng med tänkte jag MEN hans hovar måste ha växt sen förra året då jag inte kunde få ner hans fötter i bootsen längre...Det fattas inte mycket men tillräckligt för att de skorna är för små. Helt nya boots och jag måste köpa en storlek större. Funderar på om jag ska sälja dessa eller vänta tills jag så småningom köper en ny häst (en 5-10års plan på det så inget jag planerat än!). Jag såg att väggar och tak kommit på nu på ridhuset så det är inte långt kvar nu innan vi kan åka och träna hoppas jag!!!

Av Emma - 1 februari 2013 18:00

Att säga att det är plusgrader ute låter positivt tycker jag, bara själva ordet plus är ett positivt ord (om man inte står på vågen förstås...). Ordet minus(grader) tycker jag låter lite en anignen negativt. Men just nu föredrar jag att det ska vara kallt tills våren är här på riktigt så man slipper oroa sig för om hästarna står på benen när man kommer hem eller om de halkat och brytit benen. Jag har inte kunnat träna Lillebror heller då det är isgata där vi brukar vara.


Inget är som väntans tider, jag har lånat hem en sadel som jag hoppas passa till Freeman. Det är en Santa Cruz Leopold, beg så klart som jag hoppas kommer på måndag! Provsatt en i Falsterbo för 2-3 år sen och blev förälskad i den direkt. Det ska passa ryggar som är korta, raka, höga mankar, paneler i fram som fungerar som "bogstopp" så sadeln inte hamnar på bogarna. Hoppas hoppas hoppas!!!

 


Ridhuset är bara väggar kvar på nu och det ska bli så skönt att kunna åka iväg bara 10min bort och träna på torrt underlag!! Hoppas bara att inte alla vill träna sina hästar mellan 18:30-20 tiden på kvällen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards