Emma Eskilsson

Alla inlägg under mars 2013

Av Emma - 30 mars 2013 14:36

Ja, det har jag gjort idag! Jag hade i tanken att rida men den försvann efter ett tag. När jag och Freeman kommit ut på vallen så ber jag honom om skritt. Han går lite halv släpigt fram och lyfter knappt på hovarna. Jag manar på honom lite och han blir sur och börjar trava istället. Jag säger åt honom att sluta trava men han gör då halt. När jag ber om skritt så travar han, jag bestämmer mig då för att ge kommandot för trav istället för skritt. Han travar på i rask takt. När det var dags för galopp så ville han inte först utan bara stuttsa och bocka som om det var första gången med sadel. Nej, jag drar inte åt sadelgjorden något hårt, den hänger nästan under magen på honom. När jag väl sen fick honom att galoppera så ville han inte sluta... Så fort jag skulle be om att han skulle gå framåt efter ett avbrott till halt eller skritt så var det galopp. Trav fanns inte kvar helt enkelt. Jag lät honom då galoppera, någon gång borde han tröttna. När jag väl fått honom att trava istället för galopp så blev han sitt gamla jag igen och gick kanonfint. Sökte sig fram och ner i traven med bibehållen lugn takt. Jag bad om en galopp till och även den var lugn nu!! Yes, ska det vara så svårt att låta bli att bocka, stuttsa runt och slänga sig runt när man är 5år?!! Skönt att han blev "normal" till slut.


När vi var klara och jag var på väg där ifrån så gick Freeman ut från ligghallen, ställde sig precis utanför och började krafsa med ena frambenet. Jag förstod att han skulle rulla sig och sa åt honom att gå bort lite längre in i hagen där det redan är mjukt. Han slutar krafsa, tittar på mig och går bort platsen jag pekade på. Lägger sig ner direkt och rullar. Jag lyckades få upp kameran på mobilen pricis när han lägger sig.


 

Av Emma - 29 mars 2013 10:09

Igår var jag ledig och passade på att vacc hästarna. Även om det var den 5april som jag vacc dom förra året så känns det skönt att det är gjort. I väntan på veterinären så borstade jag på dom. Halva vinterpälsen lossnade säkert, känns som om de behöver pälsen nu när det är runt -12 på morgonen. Då är det skönt att de har fri tillgång till grovfoder och vatten.


Igår flyttade våran 120 säng ut och en 180 säng flyttade in! Känns som att sängen är superstor. Jag vet att det är vanligt att folk har 180sängar men när man sovit två i en 120 i 2år så känns ju det normalt. Underbart är det

Av Emma - 23 mars 2013 18:47

Idag har solen varit framme hela dagen men det har inte varit varmare än 0grader... vart är värmen nu när jag behöver den? I onsdags eller torsdag kom förkylningen till mig med... bara känner mig seg i kroppen och orkeslös. Jobbat jag jag gjort för det då jag varken har ont i halsen eller feber, (tror jag, gillar inte att få bekräftat att jag är sjuk då jag inte vill vara det) man kan nästan säga att jag är tvärtemot en hypokondriker!


Här är lite bilder på våran tränare som vi hade i Spanien! Nee, man behöver inte ha någon bokstavskombo för att ha svårt att koncentrera sig på lektionerna :)


                               


Jag vill ha värme och inte -19.5 som vi hade det igår kväll när vi kom hem...


Av Emma - 20 mars 2013 21:38

Här kommer en liten kort film på mig och Hidalgo där vi gör ett byte. Första gången jag rider honom!!


 

Av Emma - 19 mars 2013 21:44

Som jag redan skrivit så var dagarna på Camp Rodo så bra. Vi red ca 1timme varje dag och fick prova på piaff, passage, pirruetter, galoppombyten och spanskskritt så klart. Den första hästen jag red på Hidalgo är en 9årig hispano valack, mycket trevlig häst som jag gillar väldigt mycket!!

               


Den andra hästen heter Anonuevo och är en 5årig hispano lusitano. Mycket trevlig han med och en mycket vacker färg. Mycket olik Freeman men samma ålder och utbildnings nivå. Vi passade oxå mycket bra ihop!!


       


Vackra hästar som jag drömmer att få äga en vacker dag!! Behöver inte vara en vacker dag med tanke på väderet som är hopplöst just nu...  

Av Emma - 17 mars 2013 08:34

Det har varit fantastiska dagar här i Spanien. Vi har ridit på minst två olika hästar var och de som jag fått har passat mig sååå bra. Tränaren tyckte att jag kunde rida jätte bra och att min sits var mycket bra. Riktigt kul att höra att jag har talang för att rida PRE hästar, eller iaf just de två som jag red på. Nu ska vi ner och äta lite frukost och sen ska vi ut och turista inne i Barcelona. Vi bor på stora turist gatan på 8de våningen. Här är en bild på den första hästen jag red på. Han är 9år och kan byten, piaff, passage och spanskskritt så klart. Helt underbar att rida :)

Av Emma - 11 mars 2013 22:07

Red på Cindi idag igen!! Underbara tanten som är så pigg att det är svårt att tro hon är 24år. Idag provade jag enhandsfattning och det gick kalasbra!! Öppna, sluta, öka / minska volten och bara njuta. Det är så härligt att sitta på henne igen och om man jämför med Freeman så är de långt ifrån varandra. Nästa vecka hoppas jag att vi kommer iväg till ridhuset så vi kan börja träna. Känner att jag måste komma igång i kroppen igen, lite som har ändrats på kroppen... från muskler till sånt som inte är en tvättbräda... snarare tvättmaskin... nja kanske inte riktigt än men på god väg. Aja, bara att fortsätta träna när vi kommer hem!!
Älskade Cindi

Av Emma - 7 mars 2013 20:58

Idag RED jag för första gången på flera år!! Nja, jag kan inte riktigt räkna det jag gör på Freeman som ridning då han är under tillridning. Jag har fått låna Cindi nu ett par dagar för att få in lite mer ridtimmar i rumpan innan vi åker till och ska rida i tre dagar. Vi gjorde öppna/sluta och skrittpiruetter som uppvärmning och det var helt underbart att kunna forma hästen i sidan med enbart sittbenet och innertygel bara hänger. Vi joggade så småningom fram i trav och det var lika roligt det tyckte Cindi. Det tyckte hon hela första varvet på stora volten, sen blev det jobbigt och hon tog upp huvudet. Hon gjorde så ett par ggr men så slutade hon när hon märkte att det blev visst inte värre än att just trava, jag bara red henne i böjning då jag tyckte att det räckte första gången. Jag tog ett par galopp fattningar i varje varv och då vaknade visst tanten till och tyckte allt va jätte kul. Som alltid så slutar jag när det är som roligast så efter bara 15min gick vi in igen. Det va så kul så imorgon ska jag rida igen (bestämde det innan jag ridit, förstod att det skulle bli kul och så himla roligt). Det är nästan att jag skulle kunna ta med mig transporten för att sno med mig henne hem! Tror ni att hon märker någon skillnad om jag ställer dit Freeman istället?!

Bild från maj 2010    

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards