Emma Eskilsson

Alla inlägg under augusti 2013

Av Emma - 31 augusti 2013 21:14

Eller nja, nästan iaf. Hidalgo skulle nog gärna dra iväg på vallen så pigg som han var idag. Superkul att jobba på vallen tycker han!! Det är ju kul med hästar som kan en massa triks, men nr man ska sakta av från trav till skritt och hästen går ner till en piaff som bara växer under rumpan på mig är det ganska roligt. Jag kan iaf inte låta bli att LE så jag får kramp i kinderna. När jag vid det tillfället låter honom gå fram lite går han in i en passage och låter jag honom gå fram ytterligare så får jag Hi-ter trav (som vi säger om hästar som använder frambenen mer än bakbenen) och ser framhovarna mycket väl under halsen och han slår nästan i underläppen (jag vet att han är långt där ifrån med min känsla är så). Förutom det fick vi till 4-5 galoppfattningar till höger. Först visste jag inte om jag vågade (feg dressyrtant ni vet...) galoppera när han var sååå het i traven. Men så fel jag hade, fick till jätte fina fattningar som i sin tur resulterade i fin samlad galopp. Jag är så glad över alla träningar för Anna i våras och i sommras, utan dom hade vi inte varit där vi är idag. Jag är så glad varje dag jag kan sitta upp på Hidalgo. Att han bara är 9år är bara för bra för att vara sant. Om hälsan håller och skadorna håller sig borta så kommer vi kunna träna ihop förhoppningsvis minst 15år till.

Kossorna som vi hälsade på idag på hemvägen från vallen!

  

 

Av Emma - 30 augusti 2013 12:31

På söndag om två veckor åker jag och Hidalgo på intensivkurs. Vi kommer vara hos Christofer och Rebecca Dahlgren på www.horse-vision.se och träna AR. De är superduktiga och det ska bli så kul att åka dit en vecka för att träna. Jag kollade lite på hur många gånger jag hinner rida innan det är dags att åka och max 10dagar kan jag rida, 3dagar enbart groundwork och så måste han vila 5dagar. Det femte dagen blir resdagen dit och jag hoppas att han tycker det är okej. Lite nervös börjar jag bli men jag åker för att vi behöver träna inte för att visa upp vad vi kan!

Av Emma - 30 augusti 2013 06:51

Igår bytte jag dressyrsadeln mot en spansksadel, även den bomlös. Bra att jag har en kompis som har sadlar att låna ut!! Den spanska sadeln har inga stöd någonstans, den är dessutom platt i sitsen. MEN, lär man sig att rida i den blir min sits tydligare för hästen vilket gör att hästen kommer att förstå mig bättre. Hidalgo gillade sadeln från första steget. Han frustade snabbare än vanligt och hade mycket mer framåtbjudning. Jag kortade lädret ett hål och tänkte att det ska ju räcka... Nja, jag får nog korta ett till eftersom mina ben bara fladdrade omkring på ett okontrollerbart sett. Vi fick även till ett par fina fattningar i galopp, höger så klart. En vänsterfattning, vilket var en av de bästa på passet som bara bekräftar att vi inte behöver träna mer på det.
Lillebror fick en egen skötare igår. En 10årig tjej som bor i Björsäter. Hon kommer nu bara komma för att pyssla om honom två dagar i veckan. Om allt går bra och hon trivs ihop med Lillebror kan jag tänka mig att hon får vara med och rida in honom. Det tror jag kommer bli jättebra!!

Av Emma - 28 augusti 2013 21:56

Hidalgo är så otroligt rolig att rida och han försöker alltid det bästa. Idag stod det bommar på schemat och även lite galoppträning. Jätte skoj med bommar att trava över om och om igen! Galoppen är fortfarande lite trög startad och jag måste fatta i exakt rätt ögonblick annars så springer han bara. Efter första fattningen fick han sträcka ut sig lite vilket var skönt tyckte han. Andra fattningen så fick jag hjälpa honom med bärigheten. Jag vill ju inte behöva driva i varje steg utan att han ska kunna bära sin egna kropp i galopp tills jag spänner magmusklerna och säger samla dig och sakta av. Det ska jag kunna göra utan att ta i tyglarna och att ha ganska långa tyglar med Hidalgo i en fin form med nacken (atlaskotan) som högsta punkt.

Hej, säger en ko från ladugården!!

Av Emma - 25 augusti 2013 22:23

Idag jobbade jag Hidalgo bara från marken. Vi gjorde öppna och sluta på volt som vanligt. Så tänkte jag att vi måste ju komma igång med traven med så ett par varv i bara trav utan att begära något mer. När han klarade av det utan större bekymmer var jag bara tvungen att testa om slutan skulle fungera. Började i högervarv där han blev ganska rak och bara ökande traven. Efter ett par försök utan att lyckas så bra gick vi över till vänster varv. Där gick det så mycket lättare och inget konstigt att trava när man samtidigt går i en sluta. Vi gick över i höger varv igen och den här gången gjorde vi tvärtom han fick börja med slutan för att sen gå över i trav och där bibehålla slutan. Ahaaa, sa Hidalgo. Mycket lättare att förstå när han fick göra så istället!! Underbara lilla häst!!

Av Emma - 24 augusti 2013 08:47

Nu har jag tagit mig tid att kolla igenom alla filmer från i söndags och hittat en när jag jobbar honom från marken och en uppsuttet. Båda lagom långa och som visar lite hur det ser ut när vi tränar AR.

Frågor får gärna ställas om det kommer upp någon!!


 
 

Av Emma - 24 augusti 2013 07:51

Jag vet att många har sett den här filmen förut men den är så pass bra att den är värd att titta på igen och igen för att studera hur de gör och hur hästen rör sig!

Av Emma - 23 augusti 2013 22:13

Idag var Hidalgo superduktig när jag tränade honom. I groundwork arbetet så var jag super noga med att han ska bibehålla slutan när jag går in på olika linjer. Han fixade det galant och jag kunde bara le!! Jag satt upp och han bjuder så fint på passage men den är inte riktigt som jag vill att den ska va så uppmuntrar jag inte direkt. Han har för raka bakben i både piaffen och passagen så det är inget som jag vill jobba med för mycket. Men vad jag ska börja lägga mer energi på är galoppen!! Idag fick jag 7-8 höger galoppfattningar. Duktiga duktiga häst! Jag kom på av en ren slump att om jag har mina händer nere vid manken så jag har kontakt med pälsen och har halvlång tygel så kan han fatta fina fattningar!! Den lilla burna handen jag har haft när jag försökt fatta är för hög och jag har då hindrat honom att fatta galopp. Det blev bara högergalopp idag, bara en fattning i vänstervarv så han skulle förstå vad det va jag ville av honom.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards