Emma Eskilsson

Alla inlägg under oktober 2013

Av Emma - 30 oktober 2013 12:15

Jag har länge haft problem med min vänstra höft. När jag rider kan jag inte ta tillbaka den så höger sluta är svår för mig att göra då jag blir låst i höften. I fredags gjorde det så ont att jag visste inte hur jag skulle göra för att inte ha ont, envis som jag är så red jag Hidalgo iaf men gisses vad jag fick betala för det efteråt. Jag la mig på värmedyna när jag kom hem vilket tillfälligt tog bort värken. I lördags bestämde jag mig ganska snabbt för att jag hoppar över ridningen. Vilket gör att vi kommer till söndagen och dagen för tävlingen.


Hidalgo var taggad till tusen och med facit i handen kanske jag skulle ha ridit fram lite längre bara för att få honom lugnare. Vi fick missar som drog ner betyget plus att jag kunde ridit bättre vägar. Det vi mer fick avdrag på var takten i traven vilket jag förstod då han var mycket ojämn.Så fort jag ville att han skulle vara självbärig så tappade han takten. Vi hade även problem med mellantraven eftersom Hidalgo ville galoppera istället för att länga sig. Vi landade på 58,?% vilket jag är nöjd med när jag såg andra rida efteråt och fick höra deras procent. 3st 7or fick vi och kommentarer som var kul att läsa! Det var i slutet av programet så både jag och Hidalgo hade slappnat av mer.


Här kommer lite dåliga bilder, som det blir i ridhus med mobilkamera.                     

Av Emma - 23 oktober 2013 12:36

Jag tränar mina hästar enligt den akademiska ridkonstens principer. Det innebär inget konstigt utan vanlig dressyr där man ber hästen att bära sig mer och mer bakifrån. Dressyren är till för att vi som ryttare ska kunna rida på hästen utan att förstöra hästen. Med de rätta byggstenarna vill vi få våra hästar att hålla länge och muskla sig väl i sin kropp så de har möjlighet att bära oss. Att då träna hästen enligt AR är för mig en självklarhet. När jag rider vill jag ha en så avspänd, balanserad och självbärig häst som möjligt. Att komma dit är inte lätt men att sträva efter det borde alla ryttare göra. Jag har nu för första gången på 4år anmält mig till en tävling. Visst är det en klubbtävling med det är endå under "tävlingsmässiga" former. Jag provade rida igenom programet (LB:1) i måndags, ingen lätt uppgift när man hela tiden strävat efter det vi vill ha innan en galoppfattning eller en ökning eller varför inte en halt. Nu måste allt ske vid en viss bokstav och då måste hästen vara i balans, avspänd och självbärig hela tiden. Inte lätt när man inte är van vid att rida program utan ta den tid det behövs innan man kräver att hästen ska vara redo för en... vad det nu är!

En av favorit bilderna från i sommras på AR lägret!!

 

Av Emma - 19 oktober 2013 23:44

Igår kom min nya sadel en Chezz Calido. Jag hann rida i den i bara 15min imorse. Sen var jag tvungen att åka för att bl.a klippa häst på Vikbolandet. Imorgon hoppas jag kunna prova den i lugn och ro. Den låg helt okej på honom men sjönk ner lite väl mycket men inte för mycket framme vid manken. Jag hoppas att det går att ändra till det bättre!!

Jag var även hemma hos min tränare där hon hade den IV unghäst utb clinic i år. Som vanligt var det mycket intressant. Här rider hon på sin Diablo.

Av Emma - 15 oktober 2013 21:37

Så skönt det är ute nu när man kan rida och jobba hästarna utan att ha flugor, blinningar och annat som flyger omkring och surrar runt huvudet när man tränar. Idag jobbarde jag Hidalgo lite från marken först för att sedan rida barbacka. Jag red LB:1 programet i skritt och trav, galoppen väntar jag med tills jag har en sadel. Det gick riktigt bra för att vara första gången på länge som jag ens tänkt tanken att rida ett program där jag måste trava vid en viss bokstav eller göra en volt eller varför inte rida mellantrav på diagonalen fast jag helst av allt ville sakta av till skritt eller rida åt andra hållet! VRF har programridning den 27 okt och jag fundrar på om vi ska anmäla oss just för skoj skull. Frågan är bara vilken program jag ska välja... vara säker och rida LB:1 eller chansa och rida MSV C:1, hmm... får fundera lite, kanske båda om man nu får göra så!!

En höstbild från hagen i helgen, det är så fint och jag bara älskar alla färger!

 

Av Emma - 13 oktober 2013 18:38

Idag hjälpte Erik mig att blåsa bort alla löv från paddocken. Ganska smidigt att det finns en lövblås på gården!
Före bild

Halvvägs

Klart!!

Nu är det bara att vänta på att resten av löven att falla.

Av Emma - 13 oktober 2013 10:08

Igår var jag och Hidalgo på kurs igen. Det är så kul när det går bra men svårt utan sadel. Jag väntar på att sadeln från Tyskland ska komma och innan dess rider jag barbacka. Vilket är jättenyttigt för mig men Hidalgo blir lite osäker på vad jag vill då min sits flyttar sig hela tiden. Jag tänker då spec i trav. Han är så rörlig att sitta på och eftersom han gärna har mig fortfarande i vänstersits i höger varv, blir det jättesvårt att göra en sluta på diagonalen som exempel. På em kunde jag låna sadeln jag hade förut och då blev allt så mycket tydligare för Hidalgo vad jag ville han skulle göra med sin kropp. Nästa träningstillfälle är i november (usch vill inte tänka på hur kallt det är då) den 9 eller 10de. Då är det vanliga lektioner på 45 min, självklart ska vi vara med då!!

Vi avslutar inlägget med en sluta :)

Av Emma - 11 oktober 2013 22:27

Idag pysslade jag om Freeman först och tog ut honom sen i paddocken för att se hur halt han är. Det såg fint ut i skritten och lite halt i traven, så han är på rätt väg! Sen var det Hidalgos tur och bli ompysslad. Även vi gick ut i paddocken för att se hur pass halt han var idag av tisdagsrejset... Helt ren var han och sprang på fint! Så in igen och på med schabrak och träns för att gå ut och träna lite. Markjobbet är han så fin i just nu och jag kan inte vara annat än glad. Trotts sin höga manke så är han helt okej att rida barbacka på. Han rör sig så smidigt och att han har ryggmuskler känner jag tydligt. Tänk att de var typ obefintliga när han kom till mig i maj, bara 5månader sen. Imorgon åker vi på kurs igen och det ska bli så kul :)

Av Emma - 10 oktober 2013 22:16

Freeman fick en hovböld i augusti och som följd hålvägg. Han blev bättre och sen sämre igen. Det har varit så nu ett bra tag och nu är han på bättringsvägen. Under hela tiden har han viljan att busa och springa men haltat mer eller mindre. Så länge han rör på sig är det bra. Jag hoppas att han snart blir bra igen så han kommer igång och kan jobba. Han är så otränad att det är pinsamt... Inte nog med att Freeman är halt. Han var ås pass bra i tisdagskväll att han "jagade" Hidalgo i hagen så han vrickade eller sträckte sig... Det såg jag igår kväll när jag kom hem. Idag såg det mycket bättre ut och jag hoppas att han är helt bra imorgon eftersom vi ska på kurs på lördag. Eftersom Freeman är halt kan jag inte ha honom som reserv, utan lillebror får åka på kurs om inte Hidalgo kan! Jag hoppas att Hidalgo är bra imorgon så vi kan åka :)

Igår var jag barnvakt för andra gången åt lilla Ludvig! Han är så söt att man bara kan titta på honom i en evighet. Snäll som ingen annan och tycker att det är skönt att gå promenad medans mamma/syrran håller kurs. Längtar redan efter honom!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards