Emma Eskilsson

Alla inlägg under november 2013

Av Emma - 30 november 2013 20:01

Idag var det dags igen för lektion! Hidalgo kändes okej och min rygg var oxå okej. Vi jobade på galoppen mer idag och Hidalgo har utveklats massor men nu är det dags för mig att börja leka lite mer i galoppen. Kunna samla lite och framåt igen. I samlingen ska jag sen bara kunna bestämma vart jag ska om jag ska fortsätta rakt fram eller om jag ska svänga mot en pirruett. Hidalgo har länge "suttit fast" i vänstersidan och jag har haft svårt att länga ut högersidan och få honom att böja sig självmant till vänster. Tillslut sa min rygg ifrån och jag bad Julio att rida Hidalgo de sista minuterna. Han sa att jag var en mycket skicklig ryttare som kunnat "dölja" Hidalgos problem med vänstersidan då det inte var ett direkt synligt problem. Så kul att få den kommentaren från Julio!!

       

Av Emma - 29 november 2013 23:50

Idag var det semester från jobbet och träning för Julio :) alltid lika kul. Dagen började dock inte som jag hade hoppats på. När jag kom upp till stallet var dörren till sadelkammaren helt öppen... Suck, var det jag som glömde eller är det Freeman som lärt sig öppna dörrar? Hursomhelst hade han inte rört något, bara öppnat dörren... vem vet han kanske frös?!! När jag väl fått ut Freeman i paddocken kom Hidalgo in och jag gav honom en kaka med hö. Efter 3-4 tuggor slutar han äta och börjar kratsa med hoven och vill lägga sig ner. Han la sig ner och sträckte ut halsen, la sig på sidan och suckade. Ställde sig upp och gick något varv. Skakade på huvudet och la sig ner igen. Ställde sig upp och började krampa i halsen, då förstod jag att det inte var kolik som jag först trodde. Allt detta skedde på någon minut. När jag förstod att det var foderstrupsförstoppning tog jag snabbt fram mobilen för att kolla hur man gör för att hjälpa hästen. Jag har ju lärt mig det en gång i tiden men när man är själv och det händer sin egna häst blir man lite nojig och kan inte tänka. Jag masserade på hästens vänstersida på halsen och efter ett par tag så började han krampa i halsen och sen hosta. Han hostade upp slem och sen stod han stilla en stund. Började kratsa med hoven igen och la sig ner helt på sidan och tog ettpar djupa andetag. Kom upp med huvudet och halsen och började krampa igen. Ställde sig upp och jag masserade halsen igen på vänstersidan. Han hostade upp slem igen och nu lät det som om han fick upp det mesta. Sen tog det inte lång tid förens han drack vatten och ville äta hö igen. Allt detta tog ca 20min. Så rädd jag blev och vad lättad jag var att han fixade det. Jag ringde till olika veterinärer men de hade redan ryckt ut på jour uppdrag. När Hidalgo verkade okej igen så lugnade jag mig och slutade jaga veterinär. När han fått mer hö genom hönät och verkade bra åkte vi iväg till Borba träningen iaf. Vilket var tur att vi gjorde! För vad bra han gick :) stora förbättringar i galoppen tyckte Julio. Travarbetet gick med bra och efter vi la på lite mer energi så fick vi mer flyt oxå! Just ja, i onsdags var jag hos en massör (kines) som sa att mina ländkotor var "stort problem" och han kunde klämma ut att de inte låg som de ska. Efter massage i 1:45min så fick jag senare på em ganska ont just där. Torsdagen lite bättre och idag lite bättre igen. Hoppade över ridningen både ons och tors. Idag gjorde det ont i traven men Julio sa att han kunde rida Hidalgo om det gjorde för ont på mig imorgon. Tror inte att jag orkar ned 1h ridning imorgon igen...
När Hidalgo och jag kom hem såg jag när jag öppnade lilla dörren i fram på transporten att jag hade glömt att sätta fast Hidalgo. Tur att han är snäll och står kvar åt tätt håll, när han har en så yr matte... Suck... Hoppas att morgondagen blir bättre!!

Av Emma - 27 november 2013 06:15

Freeman har stått inne i en evighet känns det som, när jag kollade i kalendern var den visst bara tre veckor. Eftersom det inte får komma in smuts i hans hålvägg så valde jag att ha honom inne med ett omslag så han inte skulle bli värre. I söndags frös marken på ytan för första gången och jag kunde släppa ut honom i paddocken för att se om hältan var borta. Det var svårare att se än vad jag trodde eftersom han var mer i luften än på marken eller bara stod stilla. Här kommer ett litet klipp på min superglada häst som stått inne i tre veckor!

Igår var jag och Hidalgo i ridhuset och hans galopp blir bara bättre och bättre. Nu är galoppfattningarna i uppförsbacke och han kan hålla galoppen i egen balans i 1.5varv men sen blir det för jobbigt. Det jag vill att han ska göra när jag fattar galopp är att just fatta uppåt framåt utan att springa iväg PÅ hängande innertygel med bibehållen ställning och böjning. Han ska forma sig för sitsen helt enkelt!!

Nu ser jag mer och mer fram emot Julio träningen på fredag och lördag :)
   

Av Emma - 19 november 2013 12:15

I helgen passade jag på att rida ut båda dagarna. I lördags gick vi till skogen först och skrittade runt där en sväng. Hidalgo som vilade i fredags tyckte att det va riktigt lajbans att komma ut i skogen och kunde inte riktigt hålla sig till skritt. Jag såg ett tillfälle att träna på samlingen och bad om lite passage och piaff om vart annat, vilket han tyckte av skoj! Mera mera, kändes det som han sa och jag bara kunde sitta och le. När vi kom ut på grusvägen igen så tog vi och galopperade lite. Jag testade att rida på enhandsfattning och han följde den bra tycker jag. När vi kommit en bit till på vägen så tänkte jag att det skulle va skoj att filma samtidigt. Upp med mobilen, fatta galopp och trycka på play! Här kommer ett kort klipp när vi galopperar på en av grusvägarna. Jag vill även tillägga att jag bara gör det om det känns säkert och att hästen jag sitter på är redo för uppgiften!


Kvalitén är som den är på mobilen tyvärr...

På söndagen tog vi det lite lugnare och skrittjobbade i backarna runt gården. Ganska bra träning det med fast tråkig, tyvärr finns det inte så många backar i skogen. De som finns i skogen är korta med. Den som vi tränade i nu är runt 100m lång skulle jag tro, alltså en perfekt längd!

Igår var det vilodag för hästarna och idag ska jag träna hemma i paddocken!

Just de, sadeln vet jag inte om jag skrivit något om men den känns bättre och bättre för varje gång jag rider i den så om det skulle visa sig passa Freeman med så blir det säkert en till. Jag la bara på den på honom inne i stallet då när jag hade fått hem den och den låg bättre än på Hidalgo (även när jag satt i den) men helt säkert vet jag inte föräns jag har ridit i den. Freeman blir även han bättre och bättre, nu väntar jag bara på att det antingen ska torka upp eller frysa till och komma snö så han kan få komma ut igen. Konstigt nog så har han tagit innevistelsen ganska bra, men jag hoppas givetvis på att den snart är ett minne!

Av Emma - 15 november 2013 06:15

Hur har jag förtjänat att äga Hidalgo? Han är så enkel och trevlig häst att både sköta om och rida. Inga sura miner alls och han är positiv till så mycket. I förrgår åkte jag till ridhuset igen med honom. Började med markjobb och han är så fin. Han förstår så snabbt det man vill av honom och som Anna sa i söndags går det faktiskt att ändra i en rörelse. Som när vi gör sluta kan jag tvära lite mer/mindre och även göra en vändning mot pirruett utan att tappa honom. Satt upp och skrittade på halvlånga tyglar mot den bortre kortsidan. När vi nästan kommit till hörnet slog han på en tvärnit och började backa snabbt som tusan. Innan jag fick stopp på honom hade han backat halva ridhuset. Jag varken såg eller hörde något så vi gick förbi lite spänt ett par ggr men så småningom (efter typ 5min) hade han glömt bort det. Resten av passet gick han fint avspänd och lyssnade på mig. I högervarvet är han riktigt fin ställd och böjd för sitsen så att innertygel kan hänga. I vänstervarv är han inte lika lösgjord men vi är på god väg. Jag hoppas att vi kan vara liksidiga innan året är slut. Nu när jag kan åka till ridhus borde det gå lättare att hålla formen över vintern.

Igår åkte jag till ridhuset igen och då kunde jag med lite mer lätthet i vänservarv få en böjning och ställning till vänster. Vi övade på att öka takten innan vi gjorde halt. Gick ganska bra, bara jag inte tappar ställningen i nacken så går det mycket bättre. Blev lite galoppfattningar med och nu fick jag ett par fina fattningar i "uppförsbacke" i båda varven. Sen kan han ännu inte hålla galoppen utan att jag "håller i honom" så den blir lite springig och jag vill ha självbärig. En fantastisk häst jag har fått tag på! Om två veckor är det Borba träning ingen och jag hoppas att han ser att vi har kommit en liten bit i rätt riktning.  

Av Emma - 11 november 2013 12:29

Att dagarna går så fort nu. Trotts tråkväder så hinner jag inte med att blogga. I lördags red jag i ridhuset som ligger ca 8km bort. Helt okej avstånd för att åka och träna ett par dagar i veckan. Jag testade och sadla och tränsa Hidalgo hemma för att slippa göra det där och det gick jättebra. Hidalgo bara hängde på och tvekade inte en sekund att gå in i transporten med grejorna på sig. Väl där skötte han sig super. Han gick som en klocka och efter 25min träning kände jag mig mer än nöjd och kunde lasta och åka hemåt igen. Vi började som vanligt att markjobba och han kändes fin. Mycket lyhörd och vill göra rätt. Sen satt jag upp och han kändes jättefin. Så avslappnad och lugn. Han söker sig fint till handen och följer den ganska bra. Jag tog lite galopp med och så rund och fin galopp har han aldrig haft. Tror att jag hade ett stort leende på läpparna hela tiden. Ingen tendens till gungbräda alls och han bar sin hals och huvud helt själv! Underbart att få äga en så fin häst :)


Igår var vi på VRF och det var lektion igen för Anna Lindh. Min känsla från i lördags satt kvar och jag ville få fram den igen. Vi började med markjobbet och fick jobba med innerbak i slutorna, han har en tendens att ställa ut innerbak så han på så sett fuskar lite. Efter lite träning så fattade han vad jag ville och slutorna flöt på mer och mer! Jag satt upp och skrittjobbade honom först vilket kändes så bra. Han var lätt på innertygel i båda varv med bibehållen ställning och böjning. Han lyssnade på mina vikhjälper och även tygelhjälperna mot halsen. Det är så mycket lättare att få med sig ytterbogen när tygeltagen mot halsen fungerar. Vi gick igenom lite skolor samt att flytta bogarna i skolorna. Så var det dags för trav och han bara springer i traven. Jag får bara konsentrera mig på att få honom att lugna ner sig ett tag innan vi kan börja jobba. Den härliga traven som jag hade i lördags fanns inte kvar utan nu var det bara påskjut kvar i kroppen på honom. Den del fina travsteg fick vi men ojoj vad han sprang. Vi övergick sen till galopparbetet. Det här skulle bli så kul att få visa hur runda och fina språng han kan göra nu. Hidalgo tyckte att han kunde väl få galoppera med nosen i marken istället. Jag fick hjälpa honom massor i galoppen istället för att bara sitta och njuta som jag gjorde i lördags. Vi fick till en bra fattning på hela lektionen, de andra fattningarna var "hej kom och hjälp". För att så här i efterhand tänka på varför det blev så kan vara att jag i lördags galopperade efter ca 20min träning och igår blev det efter ca 35min träning. Han var kanske helt enkelt trött i sina bakben.


Ska bli spännande och se vad Hidalgo tycker om att springa i snön och busa! Det är kanske ett tag kvar men för min del får det gärna frysa på och komma lite snö redan nu som stannar till mars, då ska det bli tort och vår direkt!

Bilder från 2011-2012

 

   

Längtar att få tolka med lillebror!!

Av Emma - 7 november 2013 21:03

Igår kunde jag äntligen rida igen efter 1,5v uppehåll förutom förra torsdagen. Sadeln är lite hård att sitta i men får lägga på ett fårskinn så blir det nog bättre. Pigg och framåt men hade lite tid för att lyssna. Fick mycket fina fattningar och galoppen är rundare. Jag sitter dock fast i mina höfter fortfarande så högerslutan blir inte riktigt så bra från sitsen. På söndag är det träningsdags på VRF och på lördag ska jag åka till ridhuset som ligger 8km härifrån. Ska bli skönt att rida på tort underlag!
I tisdags var jag, Erik, syrran, hennes man och Ludvig i Ullared och shoppade på gekås. Jag började så klart på hästavdelningen för att sen övergå till saker till mig själv och hemmet. Budgeten höll jag och är helnöjd med alla mina köp.

Av Emma - 4 november 2013 12:11

Ganska tråkigt att vara ledig en helg helg och inte rida något alls. Jag har haft ont i huvudet och känt att det inte är någon idé att ens försöka sig på att rida. Nästa helg är det lektion igen så i veckan nu får jag ta och pallra mig upp i sadeln iaf en liten stund. Det går ju att träna på lite makrarbete om min kropp inte vill rida. Paddocken klarar regnet ganska bra med nu så är det lite för mycket regn och lite för lite sand i paddocken för att det ska rinna undan. Det resulterar i en paddock med vattenpölar som gör att Hidalgo blir spänd och okonsentrerad.


Jag fick sällskap till stallet med en dag i helgen. Följde med mig hela vägen in i stallet men när jag öppnade foderkammaren så blev det en helvändning och så sprang han/hon snabbt där ifrån...

   

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards