Emma Eskilsson

Alla inlägg under december 2013

Av Emma - 31 december 2013 15:11

Dags för en snabbrepris av året 2013!!


Januari

Då hade vi massor med snö och lillebror tolkades!

   


Februari

Jag provred sadel och gjorde ett Freeman album.

   


Mars

Jag och fyra tjejer till åkte till Barcelona och jag red på Hidalgo för första gången, helt ovetandes att han skulle stå i mitt stall 2 månader senare!! Tänk vilka vändningar livet kan ta :) Red även på en underbar 5åring!!

   


April

Lillebror fyllde 3år 6april och fick åka till tandläkaren och dra ut vargtänderna, snäll matte va?!!

 

 


Maj

Hidalgo kom men i början på maj!

     

Freeman och jag var på våran första och tråkigt nog sista lektion, Hidalgo snodde visst all uppmärksamhet...

 

Lillebror vilar i sköna solen!!

 

Freeman hjälper gärna till så jag når att klia.

 

Rider vidare på Freeman, och i slutet av månaden (på morsdag...) bockar han av mig... jäkla unghäst!!

   


Juni

Freeman och Hidalgo får börja hälsa på varandra

   

Löshoppar alla tre på nationaldagen!

     

Tränar vidare Freeman mer från marken och kan gå vid hans sida när han galopperar några språng.

 


Juli

Hidalgo och jag åker på kurs hemma hos min tränare Anna Lindh

   

Hidalgo får beröm av tandläkaren Torbjörn för fina tänder!

 

Släpper ihop hästarna!!

   


Augusti

Hidalgo och jag är på ridläger där han visade upp lite av de trix han kan från spanien

     


September

Efter möhippa för Tessan!!

   

Ungdjuren på gården är så intresserad av Hidalgo!!

 

Elevvecka hos Horsevision

 

Alfons var med och Hidalgo gillade honom skarpt, puss på dig Alfons!!

 

Hidalgo och jag red på vallarna här hemma! Härligt :)

   


Oktober

Tränar för Borba första gången

   

Tränar för Anna utan sadel, det gick ju bra utan!

 

Min sadel kom tillslut från Tyskland

 

Hidalgos och min första klubbtävling, måste öva mer på vägarna och lydnad till nästa klubbtävling!!

 


November

Borba träning nr 2

   


December

Freeman kommer igång, ÄNTLIGEN!!!

     


Gott slut 2013

&

Gott Nytt År 2014 till er alla!!

Av Emma - 31 december 2013 15:02

Här är en film på mig och Hidalgo i söndags när jag testade att rida utan boots. Är det inga enstaka stenar som gör ont så går det hur smidigt som helst att skritta på grusvägen!!

Det är är vägen upp till stallet, stallet ligger i slutet av filmen rakt fram upp för den lilla kullen. Ni kan se lillebror om ni kollar noga!!

Vi tog en galopp med men det vart jobbigt då jag red på halvlånga tyglar... haha!!


Lite bus måste man ju få göra!! Vi hoppade även över stocken i skogen igår.


Idag red jag och medryttaren ut igen och vi galopperade mycket mer än vad vi brukar göra. Freeman tycker vänster galoppen är lättast men sista biten på gamla banvallen red vi högergalopp sida vid sida. Inget bus alls och så fin i takten. Han börjar bli lite mer mjuk i kroppen och lite mer framåtbjudning!! 2014 blir ett bra år hoppas jag :)
 

Av Emma - 28 december 2013 21:09

Vi red ut idag med fast en ny runda! Många nya saker att titta på och på ett ställe med skällande hundar och mååånga saker i trädgården att titta på kom vi bara inte förbi, så då hoppade jag av och gick. Sen gick det bra igen! På sista biten hem tog vi lite galopp och efter ett par försök tog även Freeman 5-6 språng utan att trixa! Imorgon rider jag ut själv på Hidalgo och Freeman ska jag markjobba på banan.

När vi höll på att göra iordning hästarna inför ridturen la sig lillebror ner för att vila lite. Han reste sig inte förens vi alla fyra hade lämnat lösdriften. Otroligt vilken trygg liten ponny jag har :)

Av Emma - 26 december 2013 16:38

Härlig uteritt idag och hästarna skötte sig bra. Fritte stannade lite i skogen när det var för blött för att trava... Men det största problemet är nog jag som spänner mig för mycket och gör hästarna nervösa. Jag får jobba på det helt enkelt, hur jag nu gör det?! Haha, dressyrtant som jag är!!

Vi tränade lillebror idag med och det gick hur bra som helst!! Nu ska jag beställa sadel och i helgen ska vi se om vi kan slänga över ett ben och sitta lite på honom. Så kul att vi äntligen är på G!!

Av Emma - 25 december 2013 00:21

Av Emma - 22 december 2013 20:16

Idag red vi ut från Ekhult markerna och runt en sjö. Freeman har skrittat runt sjön förut med Erik och en annan kompis som sällskap. När vi precis kommit över "stora" asfaltsvägen slår Hidalgo på en tvärnit. Han ser en skylt där det står endast behöriga, plus att det är lite mindre stenar i en hög på andra sidan. Hans stora skräck är stora stenar, men mindre stenar kan med va farliga speciellt om de ligger en hel hög... Som tur va var Freeman med och kunde lugnt ta täten. Sen turades de om att ta täten då de tycker att olika saker är värda att titta på. Freeman när det inte ser lika dant ut som förra gången vi gick där. Som när två bilar stod utanför en lada. Freeman stannar för att det är något nytt medans Hidalgo stannar och får nästan halvpanik innan jag förstår att det är början på körbanan upp till skullen som är gjord av sten. Jisses, ja... Det är kul nästan alltid. Vi kunde dock fortsätta efter ett par minuter. Resten av vägen gick bra och vi travade massor!! Jag tog även en galopp sista biten vilket uppskattades av Hidalgo!! Fatta vänster och halvvägs byta till höger, mycket smidigt med en skolad häst :) min medryttares barn var med på cykel och hästarna brydde sig inte alls!

Igår red vi med ut fast då en kortare sväng och med en piggare Hidalgo. Vilket resulterade i att jag fick så ont i höger skuldra att jag tillslut inte visste var jag skulle ta vägen. Till kvällen blev det bättre och mamma sa åt mig att ta värktabletter (vilket jag inte gärna gör). Idag känner jag mig bättre och jag kan tro att det var massagen i fredags som satte sina spår igår. Massören som även ger akupunktur och sugkoppar gjorde det på mig igår och vilken effekt det har på mig. Varje nål gjorde ont och stack iväg i en nerv. Men nu på kvällen är det bättre!

Igår tränade jag och lillebrors skötare honom på ridbanan. Skötaren fick hänga på honom stillastående. Det gick jättebra, båda två skötte sig! Imorgon ska vi börja röra på oss när hon hänger på honom.

Av Emma - 17 december 2013 21:50

Så härligt att Freeman är på gång och jag äntligen har någon att rida ut ihop med. Freeman tar allt med ro och undrar vad det är som Hidalgo är så rädd för. Det är bara att inse att F är en trygg häst medans H är den mer oroliga typen. Lillebror sköter sig bra när vi är borta och det är så skönt att slippa oroa sig för vad han hittar på.

Eftersom jag var på jobbjulfest i fredags och glöggfest med kompisar i lördags blev det bara i söndags som vi red ut ihop. I lördags red medryttaren ut själv på F och det gick bra. Bara en gång som han försökte vända hemåt!! Igår red jag en sväng på H i paddocken och det gick ganska bra. Spöken som lurade i vassen nere mot sjön bara... som tur är kan jag få honom ganska avslappnad rätt så snart. Vi övade att flytta bogen i skritt och trav på volten samt lite galoppfattningar. Känns att han inte blivit riden seriöst på ettpar veckor nu när min rygg inte är bra. Hoppas att jag kan rida lite mer över jul och nyårshelgerna.

Gamla kort med en ny och rolig app!!

Av Emma - 12 december 2013 22:41

Idag har jag haft så ont i ryggen att jag inte vetat om jag ska stå, sitta eller ligga... Tur att jag har kvar muskelavslappnande tabletter så de kunde ta bort toppen av det onda. Nu ikväll har jag faktiskt kunnat röra mig ganska bra utan att tro att ryggen gett upp helt.

När jag kom upp till stallet gi K jag direkt ut på vallen där jag möttes av en super trött Freeman. Först trodde jag att hjärtat skulle stanna men så lugnade jag mig. Han var bara trött och ville sova vidare.

Efter att ha fotat honom och tagit på honom grimman ville han inte resa sig. Inte föräns jag puttade med foten på hans rumpa så suckade han och ställde sig upp l å n g s a m t.... Skönt att han kan ligga och vila när det blåser nästan storm ute.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards