Emma Eskilsson

Alla inlägg under mars 2014

Av Emma - 29 mars 2014 22:06

Idag var det första dagen på ca 2v som jag vågade rida igen. Min rygg har varit sne och när jag varit på behandling har jag fått så ont dagen efter att jag knappt har kunnat tagit på mig varken strumpor eller skor. Nu efter tre behandlingar så känner jag mig då mycket bättre. Hidalgo fick äran att bära mig. Först jobbade vi lite markjobb där jag gick vid bogen istället för att gå framför hästens huvud baklänges. Som på bilden fast där är det Freeman som tränas.

Ridningen gick bra. Han ville inte ha över mig lika mycket på vänstersidan som han har gjort tidigare, så det måste varit jag som var så sne att jag förhindrade honom att gå rätt. Han är så känslig för hjälperna och det är både otroligt roligt och super jobbigt. När allt bara funkar, (Hidalgo gör vad jag tänker) är det så roligt att jag får kramp i kinderna då jag ler!! Men sen har jag hans överkänsliga sida med. När han överreagerar för små hjälper och det känns som om han inte lyssnar utan bara gör allt så snabbt dom möjligt. Han är ingen lätt häst att sitta på då och hitta harmonin i honom.

Kortet är från i september 2013 jag har precis hittat hans ytterbog i galoppen. Han hade svårt med att böja sig utan stöd från tygeln utan en yttersida i paddock eller ridhus att stödja sig på.

Av Emma - 27 mars 2014 22:02

Denna vecka har jag inte ridit alls. Jag har inte ridit sedan, ja jag kommer inte ihåg... Idag fick de vacc alla tre, de var så snälla när veterinären stack dom med nålen.
Eftersom det är torsdag så kom lillebrors skötare. Lillebror skulle bara skrittas och han är lugnet själv när han rids så jag knäppte loss dom så fick de öva på att svänga, stanna och starta!!

Av Emma - 24 mars 2014 19:15

Nu har jag längtat bra länge på att få komma igång och träna igen. Igår åkte jag och min medryttare till VRF med Freeman och fick en varsin lektion. Min medryttare red sin lektion och det gick bra! Freeman skötte sig och min medryttare var nöjd. Sen fick Freeman vila ett par timmar och så var det våran tur. Min rygg är forfarande inte helt okej så då blev det markjobb istället. Vi är fortfarande gröna i markjobbet och har bara tränat 3-4ggr utan väggen. Det som har varit och fortfarande är svårast är högervarvet och hans ytterbog. Att få med sig ytterbogen utan att han bara viker halsen och ytterbogen flyter iväg är en riktig utmaning. Här kommer ett litet filmklipp där vi jobbar just i högervarv och i en sluta. Tempot är lågt och vi nästan smyger fram för att hinna med att tänka på varje benförflyttning i rörelsen. Han var otroligt duktig och idag har han en välförtjänt vilodag!!


   

Av Emma - 19 mars 2014 20:44

Det är mig det är fel på, kanske inte enbart men min rygg är inte rak. Idag var jag hos dr Dong och han masserade samt satte över 25nålar i kroppen på mig. Varje nål som han satte stack till lite först för att sen träffas av en eller flera nerver (som det kändes som). Hela jag hoppade till ibland som om jag fick en elstöt. När han hade satt alla nålar (vad jag trodde) kom han tillbaka och sa något om huvudet. Jag svarade att ja, jag har ont i huvudet. Ja, jag vet att du har ont i huvudet, för det känner jag svarade han. Han menade om det var okej att även sätta en nål i huvudet på mig och innan jag hann svara på riktigt satte han nålen i huvudet på mig och det kändes som om hela huvudet skulle sprängas (nä, men jäklar vad ont det gjorde). Den reaktionen jag fick av honom va, Jag vet mycket ont (bryter på kinesiska), mycket nerver i huvudet. Så satte han en nål i varje underarm och vid tummarna. När jag väl var klar hade jag svårt med att greppa med höger tummen, att det var svårt att äta mat utan att kunna ta i med tummen är svårt. Nu på kvällen har jag enbart ont i ryggen, men det kan jag leva med! Köpte en salva till Freeman mugg bl.a som ska va bra till allt möjligt. Så den smörjde jag in mig med på länden och i nacken. Hästsalvor är bra!!

En ren naturprodukt gillar jag!!

Av Emma - 18 mars 2014 12:45

Jag försökte filma samtidigt som jag klickertränade lillebror. Det gick sisådär, inte lätt att hålla i godis, klicker och mobilen i handen. Filmen är lite suddig men nog ser man iaf :)


Ska försöka att träna honom lite till och se om någon annan kan filma då! 

Sne

Av Emma - 17 mars 2014 20:47

I lördags när jag tog ut Hidalgo i paddocken hade jag förhoppningar på lika fina samlingar som tidigare i veckan. Det jag fick istället var en häst som inte lyssnade på höger galoppfattning. Till slut fattade han galopp. När jag hade fattat galopp en 3-4ggr och galopperat något varv så slänger han till med bakdelen och fortsätter i korsgalopp... Jag blir så deppig att jag hoppar av och skickar ett panik sms till min tränare och frågar om hon har tid att rida honom på söndagen. Min tänke är att kolla om han är sne eller om jag är det. Jag har fått lite känningar om att det börjar bli dåligt i ryggen igen och jag hade rätt. På söndagen hade jag ont i ryggen på dagen, när jag kom hem på kvällen fick jag bara mer och mer ont. Idag har det inte varit kul och på fm trodde jag att jag skulle bli sjuk. Ont i kroppen och skitont i ryggen och nacken. Smörjde på lite salva som skulle vara smärtstillande bl.a (Den salvan är bra till mycket!) jag köpte den till Freemans mugg igentligen men jag testar gärna nya saker!

Hidalgo vilar en kväll förra veckan när jag kom upp efter jobbet.

Idag på kvällen kände jag att jag måste göra nått med Freeman iaf. Han är inte lika känslig med att jag är sne så rida på honom en stund gör inget. Skritt och trav i paddocken, jag tror att vi gjorde vårt bästa pass! Han va lite misstänksam ibörjan när jag skulle trava men sen travade vi flera varv utan konstigheter. I skritten har han lätt för att flytta sig för vikten. Öka/minska volten, öppna på raktspår, sluta på volt och raktfram och mot piruett i skritt. Kanske ska byta häst ett tag och rida på Freeman lite mer än Hidalgo som blir rädd för allt eller överreagerar för inget...

Tavla som jag gillar nu men hade svårt för den när jag var yngre.

Av Emma - 12 mars 2014 12:19

Jag har sedan 2009 tränat AR (akademisk ridkonst). Inte för att jag har en häst som inte håller eller som inte skulle "duga" till tävlingsdressyren, utan för att jag har den uppfattningen om att det är en bra utbildning för hästen. AR är till för att hästarna ska bli så starka, smidiga, snabba på lätta hjälper, självbäriga, egen balans, med lätthet göra de olika rörelser som ryttaren ber hästen att utföra m.m Ridning ska vara kul inte bara för ryttaren utan även för hästen. Det är ju så att vi är inte ensamma när vi rider för det krävs att vi har en häst med. Att då göra ridningen så rolig som möjligt och även bekväm. Jo bekväm och med det menar jag inte att hästen ska lulla omkring i ett såsigt tempo utan att utrustning, så som sadel, träns, bett, sadelgjord, ska vara anpassat till hästen och där ingår även ryttarens hjälper. Hur ingår dom, jo genom att vi faktiskt sitter på /går bredvid hästen så inverkar även vi på sakerna som sitter på hästen. Vi sitter i sadeln och vi har bettet i våra händer. Sadeln gör ingen större skada på hästen förens vi sätter oss i den, bettet gör heller ingen större skada förens vi håller i tygeln. Så visst är det viktigt att den som sitter på hästen vet vad den gör.


Många fördommar inom AR är bla, skarpa bett, undertempo, konstig sadel eller ingen sadel alls, att hästen går med huvudet långt ner i marken, gamla travare som istället för slakt köps av en AR ryttare som rider på dem m.m Just de dessa är fördommar.

Betten:

Visst är betten skarpa, men det är handen på ryttaren som avgör hur skarpt ett bett är. Många av oss rider på stångbett, stångbett och kapson, kapson och hackamoor, bettlöst (hackamoor) eller tränsbett med eller utan kapson. Det finns många varianter och inget är rätt eller fel. Det rätta är det som känns bäst för häst och ryttare att rida med. Vi vill ha en lugn mun som är stängd och en häst som ej får besvär av bett eller kapson/nosgrimma. 

Tempot:

Till en början är tempot i undertempo och det beror på att det finns så mycket för både ryttare och häst som är nytt att tänka på att tempot måste tas ner för att båda ska hinna med i hjälpgivningen.

Sadeln:

Att vi rider i skolsadlar typeller barbackasadlar eller varför inte helt barbacka med enbart ett shabrak som skydd för ridbyxorna. Det finns även de som rider i engelska sadlar dressyr som hoppsadel. Om hästen trivs med sadeln och ryttaren sitter bra i den så varför byta? Att jag och fler med mig valt att rida i en skolsadel beror på att i engelska dressyrsadlar (som jag hade förut) sitter ryttaren mer fast och har svårt att vara mer följsam och även ändra sin sits i sadeln.

Fram och ner:

Att hästen går med huvudet i marken eller väldigt långt ner är ännu en fördom. Visst vill vi att hästen ska söka sig fram och ner men absolut inte gå där nere hela tiden under passet. Till en början vill vi få hästen att tydligt förstå att vi vill att de ska söka sig fram och ner för att sträcka ut sin överlinje och att vi inte ska "hålla fast" dom i tygeln utan faktiskt hålla sin egna balans och bärighet. Ryttarens hand är inget stöd utan något som söker information hos hästen och då kan vi inte hålla fast hästen med handen. Hästen ska sedan följa ryttarens hand och kan inte då heller ha ett stöd i handen utan endast en lätt kontakt. Att nacken ska vara högsta pungt (inte tredje halskotan som man ser mycket inom tävlingsdressyren) och att spottkötteln som sitter mellan kotan och ganachen ej är klämd, det ska vara ett tydligt mellan rum mellan dessa (även det ser man ofta på tävlingsbanan). Det vi eftersträvar är en häst som bär sitt eget huvud och har en fritt buren hals oavsett om vart hälsen är, dvs i en långform eller i en hög och allt där imellan.  

Vilken typ av häst vi rider på:

AR är till för alla hästar. Ja, det är sant! Varför? Jo för att AR bygger på att dressyren är till för att göra hästen starkare, smidigare, självbärig, mjuk, rörlig, avspänd m.m Inte för att göra den snyggaste öppnan, piruetten, glaoppombytet eller varför inte vem som kan sprattla högst med sina framben som är så poppulärt just nu inom dressyren. Det jag tycker är mest intressant är vad benen som är på marken vad de gör och hur de bär upp hästen än vad de ben som är i lyften gör. Spelar det då någon roll vilken typ av häst vi har? Ja, om vi vill åt de högre skolorna som levad och de skolor över marken. Men att göra piaff, passage, piruett eller galoppombyten som tillhör de svåraste rörelserna i dressyren så kan många hästar (ären travare, nordisar mfl) lära sig de skolorna även om det kanske inte ser lite spektakulärt ut som om ex ett halvblod gör det.


Här lägger jag upp lite bilder som jag tagit genom åren och förklarar även vad det är man ser. Det är från 2010 i Falsterbo så inga oerfarna ryttare.

Första bilden ser vi en häst i trav som går i otakt. Det ser man ganska bra är att hästen släpper vänsterbak innan högerfram. Vad skulle hända om ryttaren inte håller fast hästen i tygeln? Ryttaren sitter även så pass mycket på sina sittben att dessa pressar bort bakdelen och hästen svankar sig lite. Man ser även att kötteln mellan hals och ganskachen är klämd, vart tog den fritt burna halsen vägen som det står i TR (tävlingsrelgemente)

 

Här är det samma med att bakbenet släpper före fram (borde vara tvärtom då vi vill att hästen ska bära sig mer bakifrån är på bogarna?! Här ser man även tydligt att hästen är för hårt hållen i tygeln då den knäppt av i nacken.

 

Här ser vi passgalopp, det är när ytterfram landar före innerbak i galoppen.

 

Även här tydligt med att bakhoven lämnar marken före framhoven. Undra hur många kg ryttaren har i sin hand här?

 

Här har inte bakhoven lämnat marken än, men mycket sänkt rygg och bakdelen bakom sig.

 

Bakhoven...

 

Bakhoven...

 

Ska det se ut så här?! Återkommer med bilder som jag tycker är fina!

Av Emma - 9 mars 2014 18:50

Idag började dagen med en härlig uteritt :) vi var ute i 1,5h. Idag var även första dagen som vi tog på bootsen på framhovarna på både Freeman och Hidalgo. Kände ingen större skillnad på steget än då vi ridit utan bootsen. Anledningen till att vi tog på bootsen var att det nu har torkat upp så mycket på vägarna så de är ganska stumma. Det var riktigt skönt. Vi mötte även två barn i ca 6-7års åldern som frågade om de fick klappa hästarna. Givetvis fick de det! Lite kommentarer va; "så fina de är" "vad snälla hästar ni har" " vad gott dom luktar!!!" Ja vad säger man, hästarna trivdes med att få lite kli i pälsen :)

Det var sjukt härligt ute idag!! Man blir så fylld med energi :) på em hade jag samlat på mig så pass att jag beslöt mig för att mocka ur lösdriften.

Halvvägs...

Så retligt att det sista lilla inte bara får plats på skopan... Morr ;) det är dock en skön känsla av att lösdriften äntligen är tömd!! Tänk av vårkänslor kan hjälpa till med :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards