Emma Eskilsson

Alla inlägg under april 2014

Av Emma - 28 april 2014 21:56

Hela helgen har jag spenderat i hagen med en paddock vac.

Det som var fantastiskt bra med den är att jag kunde få upp allt. Även där det var högt gräs eller på mycket ojämn. Men att köra själv var seeegt, Erik (min sambo) jobbade och kunde inte hjälpa till mer än någon timme. På den timmen så var det så mycket mer effektivt än att vara själv. Funderar på att skaffa en själv men det kanske blir nästa år!

Riktigt full med bajs!! Haha

Nyfiken liten Sandor :)

Idag red Sandors skötare på honom nästan helt själv. Vi började med longerlina men tog av den ganska snart. Skritt och trav samt byta varv. Så duktiga så!!

Själv så tog jag ut Hidalgo och marktränade honom lite i skritt. Veterinären var här strax efter 17 och gav honom 2a vacc sprutan. Så ny kan han åka till horseworkz i slutet av maj för att träna på vattenband. Jag har inte hört något från Freeman så jag antar att träningen går bra och att han sköter sig. På onsdag får jag vara med på träningen innan vi åker hem!! Spännande :)

Av Emma - 23 april 2014 12:14

Nu har tiden runnit iväg igen för mig och bloggandet har fått lida. Jag har haft fortsatt problem med ryggen så det har inte heller funnits så mycket att blogga om. Ridning har inte varit tal om förens i lördags då Freeman fick ställa upp. Longera har jag inte heller kunnat göra, för om linan blir sträckt kännde jag av det i ryggen som om någon stack in en kniv (även om jag inte har testat just det så kan jag tänka mig att det kan kännas så). Men som sagt i lördags känndes det okej för att sitta upp en stund och även longera lite. Freeman var inte alls med i ridningen med helt med i longeringen och lyssnade bra där. I söndag var en kompis på besök och kunde hjälpa mig från marken. Till slut så fungerade han som normalt igen!

Igår red jag på Hidalgo för första gången på jätte länge och han gick kanonbra :) det var som om han hade längtat efter att bli riden. Han bjöd på samling som han aldrig gjort förut och lyssnade bra på mina hjälper. Vi testade även att byta galopp ett språng i båda varv vilket gick bra! Han blir lite het och vill gärna föregå med det får man göra om och vänta på mina signaler :)

Flismaskinen var här i torsdags förra veckan och det krockade givetvis med när Lillebrors skötare skulle rida på honom. Jag gick lite med honom först i paddocken så han fick vänja sig vid att se maskinen på närmare håll. När det var lugnt så longerade jag honom lite med i skritt och trav. Inte en gång att han blev rädd så då fortsatte vi med ridningen. När det gick bra i skritt så fortsatte vi med trav, jag behöll linan kvar på honom hela tiden om det skulle hända nått. Han är en sån cool ponny och höll sig lugn hela tiden så när han skrittas av i slutet så passade jag på att filma lite, det är ganska kul att ha det på film!!

Freeman har fått åka på träningsläger www.horseworkz.se där han ska få trampa vatten till onsdag nästa vecka. När jag lämnade honom var jag så inne i det att jag glömde att ta ett enda kort. Jag har ännu inte hört något så jag antar då att det har gått bra hittills. Ska bli mycket spännande och få se resultatet!!

Av Emma - 13 april 2014 20:10

Upp kl 6:30 för att åka iväg ca 1h senare mot Jönåker. Freeman fick spendera natten inne men verkade inte vara ledsen för det. Han är dessutom så lättlastad att det är löjligt! Bara väntar på att jag ska säga åt honom att gå in så går han in utan att fundera på om han ska göra det eller inte. Lika lätt att lasta ur med, väntar på min signal för att sen backa ut sakta och försiktigt. Han fick stå i en fålla bredvid ett sto vilket fungerade bra. Inte intresserad av henne på något sett förutom normal nyfikenhet. Jag var lite orolig att han skulle lägga sig ner och rulla (gräset som han stod på var lite upptrampat och lerigt, han älskar ju att rulla sig...) men inget rulla sig i lera idag!!

Vi var 5st ekipage idag och blev uppdelade i två grupper. Först två och sen tre ekipage, jag var i grupp två. Freeman och två ston där han fick va på mittenvolten. Lite svårt att koncentrera sig i början men sen gick det bara bättre och bättre. För att bara ha tränat på longering lite mer seriöst de senaste veckorna så tycker jag att han gjorde ett kanonjobb! Jag kunde inte begärt mer eller bättre från hans sida och det är kul. Nu är det bara jag som ska finslipa på hjälperna och få honom ännu mer smidig och lyhörd tills nästa gång. Vi fick alla lite att jobba på till nästa gång. Jag och Freeman ska jobba på slutarörelsen på volt ännu mer och få den mer befäst i trav och kanske galopp om vi kommer så långt. Vi ska även nosa lite på samlingen till nästa gång. Freeman ska nästa tisdag efter påsk åka till ett spa och träna på vattenband i ca vecka ska bli spännande och se om det gör skillnad. Han kommer komma hem ca 3dagar innan nästa kurstillfälle.

Nästa gång ska jag be någon filma. Nu blev det enbart bilder.

Av Emma - 12 april 2014 21:37

Imorgon ska jag och Freeman åka på kurs hemma hos min tränare i Jönåker. Det är longering som är temat och nu i veckan har jag tränat Freeman två gånger. Idag var det tredje gången som jag tränade på slutahjälpen i longeringen. Freeman går från klarhet till klarhet och det känns som om han är så mycket mer fokuserad än förra året på det jobb vi håller på med.

Idag fick han även benen tvättade och man + svans, ska man på kurs så!!

Transporten fick med en tvätt!

Som ny!!! Nu är vi redo att åka på kurs :)

Av Emma - 10 april 2014 12:15

Så har det regnat i två dagar, och automatiskt har hästarna fått vila sig i form de två dagarna. I måndags var min medryttare till Freeman i stallet och red först på honom och sen på Hidalgo. Jag hade då fått min 5e behandling på 20dagar för ryggen och kände inte för att rida. Nu så här i efterhand känns det bra i ryggen. Jag har inte lika ont och förhoppningsvis så har kinesen fixat min sneda rygg! MEN, nu ska jag träna longering med Freeman så det blir inte så mycket ridning fram till helgen. Vi ska nämligen på kurs, det är en utbildningsserie som min tränare har lagt upp i 7träffar i år. Vi är en grupp på 6ekipage och har ett tema för varje träff, nu på söndag är det longering. Andra teman är ex groundwork (jag brukar säga markjobb), sitsen, samling m.m Det ska bli mycket spännande och lärorikt.

Bilden är från förra året där jag och Freeman är i början av galopparbetet i markjobbet.

  

Jag längtar nu till sommaren så jag slipper frysa (iaf mindre än vad jag gör nu!)

Ihopsläppet förra året!!

 

Lektion hemma hos Anna 2012, mycket har hänt sedan dess!

   

   

Av Emma - 6 april 2014 19:11

Idag är det Sandors födelsedag och han fick tre moröttslantar! Visst fick han jobba lite för dom genom att gå upp på stubben, men det var bara roligt.

Annars har jag inte gjort något med hästarna idag. Min medryttare red både Freeman och Hidalgo, riktigt skönt att få hjälp. Dagen började med att välta vallen hemma medans Erik åkte och sådde.

Efter det åkte vi och hämtade hö och hälsade på en kompis!! Lagom härlig dag :)

Lek

Av Emma - 5 april 2014 17:27

Att kunna leka med sin häst tycker jag att alla borde göra. Jag vet att jag är dålig på att göra det men nu har jag tagit mig tid. Lillebror klickertränare jag 1-2ggr/v och han tycker att det är superskoj! Hidalgo tog jag in i paddocken igår och hade honom helt lös. Vi började med det lättaste att följa. Han gjorde det så fint och tyckte att det var skoj. Vi travade med lite och då blev det jättekul och han sprang iväg lite men så fort han insåg att jag inte var med så stannade han och vände om gör att komma tillbaka till mig. Idag så borstade jag alla tre i hagen och Hidalgo böjde halsen för att mysa lite kind mot kind när jag borstade honom. Han börjar bli riktigt mysig att pyssla med om jag jämför med när han hade kommit och var nervös och spänd av sig. Nu känns det som att han VILL vara hos mig och trivs här. Han kommer mig till mötes i hagen istället för att vända sig om när man kommer som han gjorde ibörjan. Han är en superhärlig häst som jag är så glad över att jag träffade!!

Så var det Freeman kvar. Han är lite som en trotsig 6åring, passar inte leken honom vill han inte leka. Idag kom han direkt när jag ställde mig vid stubben. Jag har inte tränat något på stubben sedan sommaren förra året. Han visste direkt vad jag ville och satte en hov på stubben. Jag sa "upp" och han klev upp med båda hovarna utan att tveka! Det här måste jag ha ett kort på och innan jag fick upp mobilen gick han självklart ner igen. Att få honom att gå upp igen var inte lika självklart, trotts att han fick morot... Men någon minuts övertalande så gick han upp igen och jag fick mitt kort!! Han tycker att stubben är kul att stå på men jag kom på i efterhand att han kan ha haft en sten under hoven och där med förklaringen till varför han inte va så pigg på att gå upp igen.

Av Emma - 5 april 2014 08:37

Veckan som varit har jag inte kunnat rida nått. Jag börjar bli riktigt trött på att ha en rygg som inte är brukbar. Då är det underbart att ha medryttare som kommer och rider åt mig. I onsdags fick Freeman motion och igår fick lillebror motion. Jag själv har inte ens kunnat longera. Igår var som sagt lillebrors skötare här. För första gången red hon helt själv hela passet. Förut har jag haft longerlina för att kunna ha lite kontroll på dem. Två gånger förut har de fått skritta helt själva för att prova på hur det går. Eftersom det har gått så bra och att lillebror är en så pass lugn ponny tyckte jag att det var dags att släppa dem helt. Tyvärr glömde jag mobilen i sadelkammaren och ville så klart inte lämna dem själva (nee inte för ens 15sek). Det får bli nästa gång! Jag är så stolt över båda två, så fort jag blir bättre ska vi rida ut en sväng runt gården!

Ett gammalt kort där lillebror precis har druckit. Han dricker med tungan mellan framtänderna och det ser ju för gulligt ut!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards