Emma Eskilsson

Alla inlägg under maj 2014

Av Emma - 29 maj 2014 09:04

Förutom att fira Freemans 6årsdag åkte jag och Hidalgo iväg för att träna working equitation. Första hindret var parallellslalom där man ska rida så jämt mellan pinnarna som möjligt. Det var svårare än vad jag trodde! Först provade vi i skritt, sen i trav. Nästa hinder var muggen. Där är det två hinderstöd som man ska göra halt mittemellan. På ena stödet är det en mugg som man ska flytta på från den ena sidan till den andra sidan. Skritt, trav och galopp red jag på det hindret. Första gången i galopp så kom vi 0.5m framför men andra och tredje kom vi perfekt!! Tredje hindret var "bordet", där rider man fram till ett bord som det står en flaska på som man ska lyfta över sitt egna huvud och ställa tillbaka utan att hästen rör sig. Även här red vi alla gångarter. Nästa hindrer var "klocka i korridor". Där rider man mellan två bommar och i slutet står det ett hinderstöd med en klocka som man ska ringa i. Hidalgo gillade inte klockan men kunde iaf acceptera den tillslut och stod stilla!! Sista hindret vi gjorde var "tre tunnor", de står som i hörnen på en jämn triangel. Tanken är att man ska göra tre volter och samtidigt runda tunnorna. Vi fick göra även detta i skritt, trav och galopp för de som ville. Sen skulle vi köra bana och eftersom min häst kan byta galopp så tog jag den i galopp!! Heeeej va de gick!! Han blev lite stressad i första hindret (paralellslalom) och sen var han på hugget :) men skötte det fint iaf!! Om tillfälle ges så ska vi göra om det :)

Igår provade jag ett nytt bett på Hidalgo för att se hur han gick på det. Ett hackamore som jag köpte begagnat för ett tag sen. Först red jag lite i paddocken för att se så stoppet fungerade, inga problem då han lyssnar så fint på sitsen! Sen red jag ut en sväng och galopperade på en nyslagen vall. Kossorna ska gå där snart så när det är torrt i marken går det bra att rida där innan de går ut! Hidalgo tyckte att det var superskoj så där ska jag rida fler gånger!! Om jag kan pga regnet så klart...

Nu ser man ju inte att jag galopperar på korten men det kommer film så småningom!! En lydig häst som fungerar på enhandsfattning är ett måste för att kunna galoppera på vallen :)

Av Emma - 28 maj 2014 15:39

Jag glömde visst att blogga om att Freeman fyllde 6år igår!!! Hipp hurra för min lilla kille!! Han har bara två år kvar som unghäst sen är han en vuxen häst som ska ta ansvar för sina handlingar... ehh... Just ja, han är en häst!! Ähh glöm att ta ansvar, vuxna hästar kan hitta på tokigheter dom med!! Tänk att han va så liten när han föddes, kommer ihåg det som om det var igår!!

Så växte han och blev större....

Och större...

Och större!!!!!

Tillslut blev han jättestor!!!!

Ganska snygg med!!! ( när han känner för det )

Senast igår träffade jag folk på en WE träning som frågade om det var den galna hästen som stod på bakbenen jag hade med mig???!!!! Nä, det här är Hidalgo - svarade jag. Så försökte jag även säga att det var enbart den gången som han stod på bakbenen och att nu är han snäll :) haha, vad folk kommer ihåg!! Han får nog heta "den galna hästen" om jag ska förklara vem han är. Får kanske ta med honom lite mer på kurser framöver så de ser hur snäll han är!!

Inlägg om WE kommer senare, nu ska jag rida!! Ledig dag från jobbet :)

Av Emma - 27 maj 2014 12:15

Fast det heter kanske ungdjur när de inte är så gamla än. Hemma hos mig får hästarna automatiskt lära sig att tycka om kossor. De går i hagarna bredvid hästarna och för att komma ut i skogarna måste man gå förbi dom. Ibland kommer de springandes i hagen för att komma närmare. Då är det bra att ha lugna och trygga hästar!!


Lite långt klipp men de är ju så söta!!

Av Emma - 22 maj 2014 22:11

Idag red vi samtidigt igen! De skrittade av och jag fram. Eftersom jag hade gått med Hidalgo när lillebrors skötare red honom så var han framskrittad och klar att jobba med direkt.

Det var länge sen jag provade enhandsfattning och det gick förvånansvärt bra!! Lite övergångar mellan trav och galopp. Samt lite vändningar, typ "pirrissar" ;)

Mysigt med kossorna!! Undra om de skulle kunna gå ihop?!!

Hoppas det blir jordgubbar oxå!!

Av Emma - 21 maj 2014 21:40

Kom nu tjockis så går vi, säger jag till lillebror nu mera! Idag hade han lyckats ta av sig betesbegränsaren... suck... Att leta efter den i nya skogshagen är inget kul alls. Jag hade turen med mig och hittade den bara 15min senare och kanske 1/6 del av hagen genomletad!!

På med grimman igen och fläta in den lite mer än innan.
En ganska sur ponny som tycker att han borde få slippa den...

Eftersom jag inte visste hur länge det skulle ta och hitta grimman så red jag bara på en häst idag. Jag prioriterar Freeman konstigt nog, men känner att jag måste jobba honom lite mer även i ridningen om vi ska komma någonstans även där. Idag tog jag på honom stången och kapsonen igen och det trivs han bra med oxå tycker jag. En gång som han drog tag i tygeln själv som han blev rädd och kastade sig bakåt men det hände inget mer än så. Efter det skötte han sig som en klocka och jag kunde t.o.m få lite tempo växlingar på honom i traven!! Tänk om han alltid kan vara så här trevlig och rida på!!
Glömde ta kort från ryggen så det blev ett på kossorna i bakgrunden istället :)

Av Emma - 20 maj 2014 12:08

Nu har jag varit hemma från semestern i en vecka och det känns skönt att vara inne i rutiner igen. Lika sköt som det är att vara borta en sväng är det att komma hem igen!

En av kvällarna på Mallis

 

När jag kom hem så hade lillebror blivit FET... suck, så på med betesbegränsaren direkt!!

 

Jag blev inte så poppis... konstigt?!!

Så har även sinkorna kommit ut i hagen bredvid, de har varit ute ett tag men då i en annan hage. Alla mina hästar tycker det är trevligt med kossorna som sällskap!!

 

Jag vet inte de bästa bilderna...

Häromdagen så låg lillebror och sov när jag kom upp, sååå söt!!

 

Vi har äntligen även fått buskar runt altan. Så har jag även satt potatis och ändrat om i jordgubbslandet!

  

Igår så tränade jag Freeman i markjobb och longering. Han var jätte duktig! Vi övade på sluta hjälpen, lite samling i trav och galopp och även kunna länga steget i galoppen. Det hela gick som en dans och han var mycket lyhörd och lyssnade fint på mig. I går var även lillebrors skötare här och vi gjorde i ordning lillebror och Hidalgo samtidigt. Hon fick sitta upp och rida helt själv idag igen (instruktioner från mig så klart!) Medans hon red så tränade jag och Hidalgo lite på markjobbet, han skötte sig fint även han dock lite seg men energin kommer nog snart tillbaka! Det gick jättebra för lillebror och hans skötare, de gjorde halt, svängde och travade (fick hjälpa till lite att sätta igång honom i traven) helt själva.

Hidalgo var fin att rida på. Jag tränade lite på samling men även på att länga steget. När jag samlar honom försöker jag samla enbart från sitsen och enbart ta små förhållningar på tygeln ( OBS ej bettet!!). Han har haft mycket lätt för att bara böja in halsen och släppa ryggen om jag vill samla och det vill jag så klart inte att han ska göra.

Den 22 juni ska jag vara med och rida på min tränares midsommaruppvisning. Anna Lindh som hon heter har med sin dotter samlat ihop ett gäng elever som ska vara med i uppvisningen. Anna och hennes dotter Maja kommer att visa upp arbetet med deras hästar och vi elever kommer att visa upp vårat. Det kommer även att finnas lite säljare och även en gäst som ska vara med i uppvisningen. Så nu är det träning som gäller!!

Av Emma - 9 maj 2014 16:33

I tisdags åkte jag och min mamma till värmen och solen! Erik får vara hemma och ta hade om hästarna i ett par dagar innan min medryttare kommer och tar hand om dom istället. Lite hästar har vi sett

De djur som vi sett här tycker jag ser ut att ha det bra. Bara någon enstaka katt som sett tilltuffsad ut men inte värre än i vissa stall i Sverige. De får kattmat utlagt på kvällen och tigger inte vid borden när man äter, då tänker jag att de måste ha det bra.

Idag har vi fått behandling på spa i hotellet. Skrubba med peeling så huden blir mjuk och fin! Mycket promenader och shopping blir det mellan restauranger och solningen.

Bilder från balkongen!

Härligt att vara här!!

Av Emma - 9 maj 2014 16:19

I söndags var det den andra gången som vi var på serieutbildning jag och Freeman. Denna gång var det markarbete och eftersom han hade varit borta så länge hade vi inte haft möjlighet att träna mer än 4dagar. Freeman var ju lite stel efter vattenträningen i sidorna men var helt okej på träningen ändå tycker jag. Vi gjorde öppna och sluta både på volt och på rakt spår. Det är vi säkra på att utföra. Något vi bara tränat lite på hemma är förvändsluta och piruetter (mot en piruett menar jag då!). Freeman var helt nöjd med det vi gjorde och jag med. När vi var klara med det så longerade vi lite och försökte på oss samlingen lite. Jag blir lite osäker om jag gör rätt så Anna fick visa lite på Freeman hur jag ska tänka och göra. Bara att träna vidare hemma!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards