Emma Eskilsson

Alla inlägg under juni 2014

Av Emma - 29 juni 2014 22:08

Nu har Freemans och min medryttare åkt på semester och kommer tillbaka om en vecka. Så igår fick jag helt enkelt rida honom själv. Trotts att han vilade dagen innan så vågade jag mig på en uteritt. Ni kanske kommer ihåg att han varit lite stökig vid just uteritter, vägra gå och bara inte lyssnat på mig (kände mig som en fluga på hans rygg som enbart störde honom). Men nu är det nya tider och hittills har våra uteritter fungerat fin ihop. Han stannade ett par ggr men gick snällt fram igen när jag bad om det. Ganska pigg och lite bus i kroppen kände jag av lite på vägen från stallet. När vi vände hemåt igen så fanns det mycket energi och galoppen tyckte Freeman var självklar... Jag lyckades övertala honom att traven är bättre när matte sitter på ryggen!! Jag red samma väg med Hidalgo och han fick galoppera!! Hidalgo är lite mer ridbar :)

Idag var jag och tränade för Anna. Vi koncentrerade oss på sitsen och fick koll på mina armar och skänklar. Hidalgo fick följa med och han skötte sig som alltid.
Efter lunchen red jag ut samma sväng idag på Freeman. Han var lugnare idag och lyssnade mycket bättre. Vi kunde därför trava mycket mer än igår och han hade bra med energi utan att det är förlite :) duktiga hästar jag har!!

Lillebror är trygg bakom brorsornas rumpor!!!

Av Emma - 25 juni 2014 21:55

Behövs ord?

Foto: Sandra Nordin

Min fiiiiina häst!!

Av Emma - 22 juni 2014 22:07

Idag var Hidalgo och jag på uppvisning hemma hos min tränare. Hidalgo var taggad och hittade på lite mer än vad som var tänkt från början. Det gick ganska bra iaf och fick många kommentarer efteråt hur fina vi var!!

Pannbandet har jag gjort själv och blev riktigt nöjd med resultatet!!

Inte så snygga bilder, som vanligt är de tagna med mobilen. En fotograf var på plats så jag hoppas att det kommer fina bilder där ifrån snart!!

Av Emma - 17 juni 2014 22:36

Igår longerade jag Freeman och red Hidalgo. Freeman skötte sig super i longeringen, han gjorde allt jag bad om. När det blev jobbigt tog han i lite till istället för att tjura ihop!
Hidalgo var inte sämre han. Även om han blev lite stressad när vi skulle öva på att rida till musiken vi ska ha på söndag. Kan bero på att jag får prestations ångest och vill att det ska se så bra ut som möjligt.

Idag fick Hidalgo ledigt och jag red på Freeman istället. Han var riktigt fin och sa ja på allt jag föreslog att vi skulle göra. Förutsättningarna kunde inte vara bättre för att träna då det var vindstilla, svalt, bromsfritt och en samarbetsvillig häst! Så härligt det är när allt flyter och jag kände att jag inte längre hade någon anledning till att hoppa över galoppen. Jag testade helt enkelt om han ville galoppera och visst ville han det. Vid första fattningen så bara kom det en antydan till galopp och sen kunde vi fatta 3-4 gånger galopp. Det blev visserligen bara 1-2 språng men jag är lycklig över att bara ha provat och att känslan var bra hela tiden. Freeman var lagom pigg och framförallt kändes det att han ville jobba ihop med mig!!

Vilade lite innan jobbet idag :)

Av Emma - 16 juni 2014 12:05

Nästa helg har min tränare midsommaruppvisning

 

Jag och Hidalgo ska vara med tillsammans med den tjej till som även hon har en spansk häst (en renrasig PRE). Hidalgo har jag nu ridit på 5ggr sedan skadan. Nu har jag 4 pass kvar att finslipa våra övningar på!! Lite pirrigt är det men vi kan inte visa mer än vad vi kan heller. Som tur är så blir vi inte bedömda av någon dommare utan det är bara folk som är där för att se fina hästar och ha en trevlig dag!

Vi passade på när vi red förbi ladugården att pussa på de nyutsläppta "kalvarna" kan ju inte kalla dom för kvigor eller ungdjur när de är så unga. Varför de inte har fått gått ut tidigare beror på att de inte kan vänja in alla på en gång. De får gå i denna lilla hagen först innan de släpps på en större och sedan större osv. Helt enklelt att de ska lära sig att gå i hage! Så måste gräset hinna växa upp lite med mellan grupperna som släpps ut.

 


Av Emma - 13 juni 2014 19:32

Idag red jag ut på Freeman. Han var lite seg till en början genom gården men så fort vi kommit förbi alla hus så gick det framåt. Vi travade på grusvägen utan problem och han kändes pigg! Det blev ett tvärt stopp vid denna blomma...

En liten plastremsa som var superläskig. Där valde jag att sitta av så vi kunde titta på det läskiga och andas lite innan jag satt upp igen. Nästa stopp blev hos ungdjuren, de är så söta!!

Vi fortsatte en bit till och såg mjölkkorna nedanför vägen.

Av Emma - 9 juni 2014 22:09

Äntligen fick jag lillebrors kapson som en vän varit snäll att sy om, inte för att jag saknat den så mycket men det är alltid kul att testa nya saker. Den passade honom perfekt!!

Idag red jag på Hidalgo med för första gången sen han skadade sig. Vi skulle bara skritta ut en sväng men han var då pigg och skrittade på så fint att när jag bad eller snarare föreslog en lugn trav, gasade han iväg som om han hade travarblod i sig kändes det som. När jag gjorde en liten halvhalt så tog han "passage" istället. Så... vi red på i "passage" tills han tröttnade och så kunde vi trava igen tills jag tänkte sakta av till skritt då kom "passagen" tillbaka. Kul var det och han kändes superfin!!

Träffade på mjölkkorna på vägen med!!

Av Emma - 6 juni 2014 08:06

Freeman gick så bra nu sist jag red honom att det är nästan att jag inte tror att det är sant. Han brukar alltid tjafsa lite när jag rider men igår så var det bara första travfattningen som han var lite motig i innan han började trava. Sen kunde jag rida skritt-trav-skritt osv med korta intervaller utan att han grinade. Jag red även trav-halt-trav osv utan problem!

Eftersom Hidalgo fortfarande inte är helt bra så får jag ta med mig Freeman på söndag. Kanske lika bra det nu när vi ryttare ska bli longerade. Det är tredje delen av serieutbildningen och få fokus på sitsen. Hidalgo är inte van att bli longerad, jag har valt bort longeringen på honom eftersom han blev så stressad när vi började trava. Hidalgo mår bra annars och såret är nu "bara" ca 20cm djupt. Han går på när vi är ute på promenad och vill gärna trava om vi går på vallarna!
Igår verkade jag fram på honom. Bak får vänta tills han är okej i såret.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards