Emma Eskilsson

Alla inlägg under oktober 2014

Av Emma - 28 oktober 2014 12:15

Känns tråkigt att det var just är sista träningen för i år som var nu i lördags på VRF för mig och Hidalgo. Själva träningen gick superbra! När vi värmde upp så gick han så fint i olika skolor och han följde min tungdpunkt jättebra. Anna sa att hon stod och njöt av att få se oss och det känndes så med att jag bara kunde sitta och njuta av att han hörde vad jag tänkte! Sen kom vi till galoppen och det vet jag ju är våran svåraste uppgift tillsammans. Hidalgo vill gärna ha mitt "stöd" geom att jag visar honom "ramen" som han ska hålla sig inom. Först (när jag köpte honom) så höll jag ramen ganska så tydligt åt honom utan att hålla fast honom. Allt efter tiden har gått har jag släppt mer och mer så han ska ta ansvar för sin egna "ram" eftersom jag har min ram att hålla koll på   som inte det heller är det lättaste. Som tur är ska vi på en träningsvecka för Christofer på Horsevision i mitten på november!


Freeman fick oxå följa med och min medryttare red en lektion för Anna. De var duktiga och Freeman skötte sig bra!


Lillebror har semester nu i ca 2v då hans skötare är på semester med familjen. Han tycker att halmbalen som jag ställt in i lösdriften är perfekt att klia sig emot!!

Han ska bantas nu med och får ha på sig munkorgen.... inga problem med att äta hö genom den!!


Nu har även gruset kommit och vi ska lägga på det under veckan som kommer. 1/3 ska ut där jag lagt makadam och resten ska ut i paddocken!! Ska bli så bra när det är klart!

Av Emma - 24 oktober 2014 22:27

Jag kommer hem strax innan 18 efter jobbet och om jag är riktigt snabb (känner mig bra i kroppen) hinner jag rida både Freeman och Hidalgo innan kl 20!! Idag red jag ut på Freeman på vägen här hemma. Rundan jag red idag tar ganska exakt 20min om man travar på. Även om det var mörkt och jag har en pannlampa som lyser lite svagt så var det ing problem för Freeman. Jag känner mig faktiskt trygg på honom när det är mörkt.

Hidalgo som inte gått sen i måndags gick förvånansvärt bra! Jag är riktigt taggad inför morgondagens träning. Red en kortis i paddocken och tränade på skolorna i alla gångarter samt lite samling. Min duktiga lilla spanjor!!

Av Emma - 22 oktober 2014 18:15

Ja, så i måndags red jag Hidalgo på banan och det känndes helt okej. Mörkret hade hunnit lägga sig men som väl är har jag en lampa som lyser upp paddocken ganska bra. Igår var det meningen att jag skulle träna hästarna men eftersom det regnade så var inte lusten så stor. Åkte in till stan med sambon istället... fick dåligt samvete. Igår kväll ringe veterinären och ville byta tid för vacc av Fegis till ikväll istället för imorgon kväll. Imorgon kväll ska jag även hämta hö, men på fredag då ska jag rida!! På lördag ska jag träna på VRF med Hidalgo och det ska bli skoj :)

 

Klippmaskinen är såld, ibland går det snabbare än vad man tror!!

Av Emma - 18 oktober 2014 22:48

Idag red jag ut med medryttaren. Hidalgo var pigg till tusen!!! Jag har mig själv att skylla då jag inte tränat honom på tre dagar... I onsdags körde jag hem hö, i torsdags var det AW och i fredags, ja det var fredag och jag prioriterade Freeman istället. Visst var han pigg men så snäll att rida ut på så det gör inget att han får stå ett par dagar. Efter uteritten så tränade jag lite samling i paddocken. Han försöker och jag med honom. Inte helt perfekt men vi är en bit på väg!

Av Emma - 12 oktober 2014 14:51

Igår gick jag upp så jag var i stallet innan 7 på morgonen. Jag red på Hidalgo och hjälpte Ida med lillebror. Hidalgo och jag tränar vidare med samlingen och Idas pappa fick hjälpa mig föreviga oss på kort. Vi har långt kvar men börjar att förstå hur jag vill ha det. Han trampar under sig med fram men inte alls lika mycket dom förut och nu vinklar han lederna bak lite bättre än förut men visst har vi långt kvar innan resultatet är som jag vill :)

Jag sitter lite framåt på bilden men jag tror att det beror på att jag vill att han ska tänka mer framåt och att jag är rädd att sitta på honom för hårt. Vi tränar på och hoppas att vi utvecklas lite mer innan nästa lektion.

Av Emma - 12 oktober 2014 14:40

Idag på morgonen så körde vi ut gruset i hagen som legat och väntat på oss sen i onsdags kväll. Här kommer det i bilder!!

Gruset väntar på att bli flyttat ut i hagen. 16-32 är det som jag beställt.

Det regnar med ganska mycket så nu efter lunch var det soffmys med Fegis!!

Av Emma - 10 oktober 2014 12:53

Veckorna går ganska fort nu tycker jag och allt rullar på. Red på Hidaglo i onsdags och han var ännu finare än i söndags. Jag red ganska mycket öppna och innan själva rörelsen la jag en volt på 10m där jag formade honom kring innersittsen innan jag fortsatte på det raka spåret. Han kändes aktiv i bakbenen och med ett fint vinklat becken som gjorde att framdelen kom upp utan att han tar i med framdelen och "skjuter upp sig" som han gjort förut. Mycket frustningar och jag tror att han gillar det nya nackstycket så han gapar fortare när jag ska tränsa och frustar mer när jag tränar. Han frustade mycket innan med men nu är det mer! Vi tränade lite på samlingen med och det jag ska lägga fukus på nu är att han går ur samlingen lika bra om inte bättre på hur han går in i samlingen. Han har lätt för att samla sig och därför är det just inte samlingen i sig vi behöver träna på.

Red på Freeman i måndags och han är jättefin i skritten. Där gör han allt jag ber honom om och förjer min sits fint. Men, när vi ska trava så vill han inte... I paddocken alltså! Ute på vallen vill han ingen annat längre, så det är inget som gör ont på honom. Han bara vill inte trava med mig i paddocken. Efter 15min olika metoder till att få honom att trava så fick jag nog. Satt av och longerade honom i trav, rask trav framåt! Satt upp igen efter 3-5min och bara något varv på volten i skritt så svarade han med trav :) travade något varv för att sedan trava igen. Gjorde 4-5 upprepningar och så bytte vi varv, samma sak där. Sen var jag nöjd med passet då han faktiskt gjorde som jag ville tillslut. Jag tror att jag är ganska så feg nu för tiden och det vet han om och "vinner" våra diskutioner på det. Nu får det bli ändring på det så vi även kan trava i paddocken!!

 

Av Emma - 7 oktober 2014 12:19

I söndag avslutades serieutbildningen hemma hos min tränare Anna Lindh i Jönåker. Temat var fritt denna gång och jag valde sitsen och samlingen. Först fick jag känna efter när jag ex spände ytter rumpan, vände in axlarna eller flyttade fram /bak ena axeln samtidigt som jag skulle rida öppna på volten. Det som kände bäst var givetvis när jag vred in axlarna mot en öppna själv. när jag spände min ytter rumpa så gjorde han sluta istället. Det gäller alltså att veta hur man sitter på hästen när den börjar gå åt sidan eller inte vilja flytta sig åt det håll som ryttaren vill. Det kanske är så enkelt att ryttaren spänner sig lite mer som då gör det svårt för hästen att förstå vad ryttaren vill. Hidalgo skötte sig bra som vanligt och visade även upp de konster han kan lite då och då. Fast denna gång gjorde han med lite mer bakben, förut har det nästen bara varit fram som vifftat omkring!!

Han la sig och vilade i ca 20-30min, han är en stjärna på att slappna av när vi är borta! Vi har varit så många gånger hemma hos Anna nu så han känner sig nog mer och mer som hemma :)

 

Hemma utanför lösdriften har vi nu börjat gräva ur där hästarna går som mest och ska lägga på makadam där så det blir tort och fint! Två lass med jord och lera tod vi bort.

En före bild och en bild där vi börjat att skrapa bort, glömde visst att ta en feterbild men det kanske jag ska ta när det är klart!

     

Säljer min klippmaskin, hör av er vid intresse!!

   

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards