Emma Eskilsson

Alla inlägg under januari 2015

Av Emma - 29 januari 2015 12:04

Så var den här, istiden... över allt är det is. Min ridbana som jag tidigare kunnat använda på vintern har ett stort täcke med is över sig och på det ett stort lager med snö. Jag har inte ridit på 11dagar och det är inte kul alls. Helgen som var nu fick jag en släng av ont i halsen och hosta som hade svårt att ge med sig. Vintervila är inget som jag planerar att hästarna ska ha utan det kommer av sig självt varje år tycker jag. Jag skulle ha möjlighet att åka till ridhus om det inte var för att det var just isgata även på asfaltsvägen. Så lasta hästen och åka till ridhuset och tillbaka gör jag inte när det är så isigt att det känns som att man ska glida av vägen.

Den enda som har fått komma ut och göra något är lillebror vars skötare var ut i söndags och fick åka lite snowracer bakom honom. Han var först lite skeptisk till linorna men när vi väl kom igång och körde så gick det som tåget!! Han ville trava medans jag tyckte att det räckte med lugn skritt (jo jag var ju sjuk...) så han gjorde en deal och travade långsamt istället och det gick ju bra. Tre varv var allt jag orkade med att gå med ute på vallen och sen fick de vara nöjda.

 

Av Emma - 19 januari 2015 12:50

Tänk om det inte var så dyrt med ridhus?! Tänk om det skulle vara möjligt att bygga ett för hobbybruk? Tänk vad smidigt det hade varit då! Tänk, tänk, tänk... men vad hjälper det när vägarna är isiga och man är ovillig att ge sig ut med transporten. Man ger sig ut iaf och anpassar hastigheten till väglaget. Dumt jag vet men hästarna kan ju inte stå i hagen hela vintern. I lördags åkte jag och Hidalgo iväg till VRF för en lektion för Anna Lindh. Pigg som tusan var han och det kändes som att jag fick sitta och bromsa honom hela tiden. Fick beröm över att han längt ut sin hals och där med fått en finare överlinje! KUL :) Jag har tagit bort kapsonen nu och rider enbart med stång, nosgrimman är alltså oxå borttagen! Jag kände efteråt att köra när det är is var inte bra då jag spänner mig något enormt i nacke, axlar och rygg. Nytt schabrak hade jag och Hidalgo med. Som ni ser på bilden så gillar jag schabrak som har en tydlig mankfrihet, även Fegis tyckte det var spännande med nya saker! Två blåa och ett grönt blev det :)

Igår var jag och Freeman i ridhuset ca 1mil från oss. Vi åkte till det nya ridhuset som är mycket trevligt underlag med fibersand och det är ljust och lufftigt. Freeman var lagom pigg efter att ha stått i en vecka. Jag longerade honom i ca 5min efter framskrittningen och han var så lydig och gjorde inga bus alls. Han var framåt i ridningen och ville jobba på kändes det som. Så härligt att det verkar ha lossnat för honom nu. Vi jobbade på skolorna och på samlingen.

Av Emma - 12 januari 2015 12:11

Sandor som han igentligen heter kallas för lillebror då han är yngst i flocken (han är ganska liten oxå men det är ingen vi pratar högt om i stallet ;) han blir så sur då). Han har blivit både tolkad efter och även med långa tyglar, fast det var ett bra tag sen sist. Nu skulle han hjälpa mig att sladda paddocken inför vintern då det är lite lättare att rida där när det inte är så knögligt! Ut med lastpallen först och sätta fast balsnören i pallen för att sen sätta fast dom i han sele. Lite jobbigt var det de första varven men efter 5-10 min gick det bra att dra lastpallen efter sig. Lillebrors ryttares pappa var med och hjälpte oss igång, sen kunde vi köra själva!!

Visst är han duktig!! Bara lite träning så ska detta gå bra att göra själva sen :)


I går red jag ut på Hidalgo med broddade boots runt om och det gick hur bra som helst! Halkade inte en gång och då är det halt på vägarna hemma nu :) Det går så fort att bara trä på bootsen på hoven att det borde vara en rättighet för alla hästar att ha!! Pigg var han med så han glömde bort lite var tyglarna betydde så att bogarna flöt iväg i galoppen när vi var ute på en av vallarna, det är ju såååå kuuul att galoppera över snön!! Annars så var han fin :)

Av Emma - 9 januari 2015 12:45

Januari

Hidalgos första vinter där han busade loss med Lillebror!

 

Februari

Min medryttare till Freeman gjorde ett försök till att kunna ha honom som tolkningshäst, tyvärr försvann snön innan han blev "inkörd" på riktigt. Hon försökte tappert övertyga honom om att hoppning ÄR kul, men lyckades inte...

 

Mars

Jag tog med Freeman på en första träning på VRF och medryttaren kämpade vidare med hoppningen.

 

April

Lillebror fick träna att stå på stubben, jag mockade vallen och Freeman fick åka på träningsvecka


Maj

Kossorna fick komma ut i början av maj, Freeman är lite nyfiken och vill gärna pussa på dom!

Ida rider nu helt själv på Lillebror :)

Juni

Hidalgo och jag vad med på midsommaruppvisning henna hos min tränare Anna Lindh. Freeman och jag myser lite ihop ute på vallen innan ridturen.

Juli

Jordgubbarna började bli klara. Jag hittade Fegis och hans syskon! Testade på WE :) Semester med Erik   

ARena 2014, med Husbilen, badet och så alla fina hästar så klart!! Avslutar med en elevvecka hos Anna Lindh!

Augusti

Jag fyllde visst år och Hidalgo och jag var med på ridlägret!!

 

September

Fegis flyttar in :) Äntligen stubbåker!! Börjar fodra med hö... Ååå Fegis börjar mer och mer fästa sig vid oss!!

Oktober

Jag gör iordning utanför lösdriften och Hidalgo får agera försökshäst!! Provar man inget kan man inget lära :)

November

Fegis får flytta in i egen lägenhet efter lite hyss! Höhäcken är äntligen klar :) Jag var veckoelev på Horsevision! Freeman och jag kämpar på med hans utbildning!

December

Tack för detta år måste jag säga! Fantastiskt hur mycket man hinner med på ett år :)

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards