Emma Eskilsson

Alla inlägg under maj 2015

Av Emma - 27 maj 2015 12:45

Igår red jag och Freemans medryttare ut en sväng. Mycket galopp blev det! När vi kom tillbaka i paddocken hade jag tanken på att rida lite mer men jag kände mig nöjd med ridnigen så jag tog lite markjobb istället. Mycket energi i hästen och jag fick många inviter mot skolhalt fast än att han inte riktigt är redo för det än. Han behöver komma mer upp med bogen och runda sig över ryggen. Nu trycker han ner sig lite vid manken och vill inte riktigt "växa" i manken som jag vill att han ska göra. Anledningen till att jag fortsätter är just för att han ska träna sina bakben och tillslut orka att bära sig i balans.


Idag är det även 7 år sedan jag såg Freeman för första gången! Så liten men SÅ stort huvud!! Även om han är svår motiverad i ridningen och har lite svårt för sig så tycker jag om honom. Har svårt att se ett liv utan honom :)

Cindi, Freemans mamma!!

Av Emma - 25 maj 2015 12:16

Igår var det kurs för Christofer Dahlgren från Horse vision. Han har ett lättförståligt och underhållande sett att hålla kurs på. Många härliga småkommentarer som får hela publiken att sitta och småfnissa!


Jag började att rida på Freeman och han kändes helt okej för att vara honom. Lite omotiverad och bekväm. Jag fick träna på att ändra på takt och tempo i skritten och även flytta hans bogar i en öppna. Det viktigaste var inte öppnan i sig utan hur han reagerar på mina hjälper och att han tar dom när jag ber om det. Att jag hittar ett läge där han är lätt mellan hjälperna och där han känns mjuk och följsam. Jag kände mig nöjd med passet och även Freeman!


Hidalgo var näst på tur och han var mycket pigg och framåt! Han var något ofokuserad men lydig första passet. Vi tränade även här på att öka och minska tempo och takt. Han har fortfarande lätt för att komma in i den spanska skritten när jag ber om mer takt och mindre tempo (tänka mot piaff). Då gäller det att jag ber om en 2taktig skritt så han kommer upp i en snabbare takt. När vi gjort det så provade vi att samla mer i traven mot "halva steg" det är något som vi säger då det är varken piaff eller passage utan något mitt emellan. Man kan säga att det är övergången mellan piaff och passage. Hidalgo var mycket duktig och jag hade en härlig känsla av att han nästan stod helt stilla, ryggen blev mycket mindre rörlig och jag känna att han växte i fram och hur bakdelen sänktes. "Less is moore" är ett mycket bra uttryck!! Stämmer så bra på Hidalgo.


Andra ridpasset på Freeman började vi med lite skolor och även ryggningar. Det är inte hans favorit övning att rygga och jag har inte heller varit så bra på att lära in den övningen. Det blev bättre mot slutet. Gjorde även lite tempo och takt övningar i traven där jag får vara noga med insvinget av bakbenen så han inte bara kortar stegen utan bibehåller insvinget även om takten och tempot ökar och minskar. Lite galopp blev det med och det är stor skillnad mot att rida i min lilla paddock och ett stort ridhus. Han valde att fatta högergalopp i vänstervarv med?!! VAA?! Han som varit så svår att fatta höger galopp på :) haha!! Ja, han är lite rolig ibland! Men vi galopperade något varv iaf!


Hidalgos sista pass var han superfin på! Kändes mjuk och fin  med lagom spänst! Vi tränade vidare på att samla i traven där jag fick ta till slutan i vänstervarv för att få honom att inte sätta ner det inre frambenet undersig (lite mot öppna). Så istället jobba med det yttrebakbenet i slutan så skulle jag jobba med det inre bakbenet i slutan! Lite bakvänt kan man tycka men oj vilken stor skillnad det blev på honom. Han har aldrig gjort så här bra halva steg!! Vidare med galoppen och lite piruetter i den. Han tog i lite för mycket och satte sig lite för mycket ibland men oj vilken skillnad. Han var inte bakom hand men på gränsen till att underhalsen skulle sticka fram, så lite längre hals måste jag tänka bara och samla mer från sätet och nästan släppa handen helt så det enbart är tygeln mot halsen som vänder och inte bettet som får signalen. Han tappade även ut bakdelen lite i vändnignen mot vänster men det får vi träna mer på. Så klart även ställningen till vänster tappade vi. Bara att öva på. Ska kolla igenom filmerna och hoppas att jag kan lägga ut någon här snart :)

Av Emma - 15 maj 2015 21:41

Idag är mina hästar dyra, riktigt snuskigt dyra!! För det första så var det knappt märkbart att Freeman rullat sig vilket är sällsynt, sååå sällsynt :) kan bara vara glad och tacksam för det!! När jag sedan satt upp och började skritta på långa tyglar så kändes det som att han hade 2m långa steg. Så avslappnad och vägvinnande. Kortade upp tyglarna och istället för att han dyker neråt så får jag en självbärande framåt -> uppåt känsla som även växte åt det hållet!!! Superhärligt att vi är där just nu. Sen har vi mycket kvar tills galoppen sitter där med men bara att vi kommit dit med skritten och traven är jag mer än nöjd med :)

Hidalgo hade inte heller han rullat sig något speciellt men han brukar inte vara lika mycket "flodhäst" som Freeman! Han gick ju superbra häromdagen men idag gick han om möjligt ännu bättre. Lite okoncentrerad i början av passet men sen så bara dansade vi fram. Länga /korta steget, formen, utan att tappa hållningen!! Min underbara lättstyrda häst som bara ger och ger mer och mer hela tiden :) detta är min drog och mitt beroende!!

Av Emma - 11 maj 2015 12:30

I lördags red jag ut på både Freeman och Hidalgo. Freeman var lite lagom pigg i traven men lite seg i galoppen. Han bryter inte av i galoppen med det går heller inte att öka/minska den något. Fast jag är ju glad över att vi galopperar nu och att han faktiskt håller galoppen utan att jag behöver tjata eller vara nervös över att han bockar, drar eller hittar på annat hyss! Hidalgo red jag med ut på och honom går det att öka och minska galoppen med så det står härliga till. Nu blir det heller inte den kantiga gunghästgaloppen i samlingen utan runda språng! Härligt!!! Lite byten hann vi oxå med och han blir så glad när han får byta galopp, fast denna gång hoppade han över i varje språng som det brukar kunna bli när han blir för exalterad!!


Igår red jag på Hidalgo i paddocken och det var det bästa passet på länge! Allt flöt på och det kändes som om han och jag tänkte samma sak hela tiden! 1/4 piruetter, 1/2 piruetter, samling, ökning, bjudning i travskolorna (han har stoppats upp lite förut) och för att inte tala om galoppfattningarna från trav!!! Han bara fattade ut den travtakt han hade och fattningen gick framåt och uppåt. Förut har han slängt iväg sig lite i fattningen så jag inte fått en känsla av uppförsbacke som jag fick nu! Så härligt och jag hoppas att jag har kvar den känslan nu tills kursen med Christofer är över.

Från 2013

 

Av Emma - 8 maj 2015 12:45

Det är inte lätt att konsentrera sig när grannarna busar i hagen bredvid. Innan jag hann börja filma så gjorde kossorna värsta bockningsserien :)


 

Av Emma - 7 maj 2015 12:15

Det var på kvällen. Min första lektion på min stora fux som jag skulle träna på för första gången. Han var minst 185cm och jag kände mig för första gången i mitt ryttarliv ganska så liten. Jag skrittade fram med stora kliv och hade ett brett leende som aldrig förr. Tog tyglarna och började gå igenom skolorna på långsidan. Min tränare sa inte ett ord. Hästen gick lite bakom handen, men det berodde ju på att han inte var tillräckligt stark ännu att bära upp sin kropp. Jag bestämde mig för att börja trava igång honom. Efter bara ett par steg så ekar det en kraftfull röst i hela ridhuset. "DU KAN VÄL INTE BÖRJA TRAVA INNAN DU KAN SKRITTA PÅ HÄSTEN" Det var min tränare som skrek rakt ut så alla som tittade på blev stela och kände en enorm obekväm känsla. Men det var inget emot vad jag kände, ett stort tryck över bröstkorgen som lättades först när jag vaknade hemma, i sägen... Drömmar... ja vad säger man?! Måste endå säga att min riktiga tränare Anna Lindh är super snäll, så vart den tränaren (bitchen) kom ifrån vet jag inte :)


Igår red jag på Freeman i paddocken. Han kändes lite omotiverad först men efter en stund så började jag minska och öka tempot lite mer och det fick igång honom! Där emot så gick inte galoppen lika bra. Jag fick ett varv som mest, det är som att ridbanan känns för liten för honom. Staketet känns som om det stoppar upp honom. Får träna ute på vallen när det torkat upp lite mer.  

Av Emma - 5 maj 2015 22:10

Idag är det två år sedan jag haft Hidalgo. Jag och Tessan hämtade honom i Mantorp och han skakade hela vägen hem i transporten. När jag fick hem honom var han ganska stressad så fort jag krävde någon av honom. Det behövde inte vara mycket heller. Jag minns hur svårt det var att bara galoppera ute utan att yttersidan skulle ramla iväg. Helt plötsligt så satt jag på en häst som galopperade i sidled rakt till vänster och det bara gick inte att få med sig ytterbogen. Nu kan jag rida enhandsfattning ett helt ridpass och han följer mina hjälper ganska bra! Undra hur han är om 1år?!!

Har inte hunnit blogga om kursen Hidalgo och jag var på. Det gick ganska bra, vi tränade pirrisar!! Eller piruetter som det heter. Jag fick träna på carren, det är som en stor fyrkant där msn rider varje hörn som en kvarts piruett. Jag tycker att den övningen är mycket bättre än att man ska minska volten till en piruett. Risken till att hästen får mjölksyra i musklerna är mindre samt att man får öva på att rida in i piruetten samt rida ut ur piruetten på ett snyggt sett! Det finns film från helgen som jag tänkte redigera lite innan den kommer ut här i bloggen!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards