Emma Eskilsson

Alla inlägg under november 2015

Av Emma - 25 november 2015 20:37

Igår longerade jag Freeman igen för att se om han var pigg och det var han! Vi tränade på att gå helt i sidled. Freeman fick därför ställa sig med pannan mot väggen och sedan flytta sig för höger eller vänsterskänkel. Lite protester i början då han inte visste alls hur han skulle göra med benen. När han väl kom på hur han skulle göra kunde han flytta sig för små hjälper. Sen glömde han bort när vi flyttade oss bort ifrån väggen. Sen tog vi lite galopp men det är ganska trööögt...

Jag tog en lektion för Rebecca per dag nu med, glömde jag bort att skriva om i måndags. Det vi tränade på i måndags var vändningar i longeringen. Hon la ut 4st koner som låg på 1m, 2m, 3m och 4m från mig där jag skulle få Freeman att gå mellan konerna först på 1m sedan 2m osv. Sen var det tvärtom alltså 4m, 2m osv! Sen skulle jag byta varv för varje kon han gick igenom. Åt båda håll så klart så jag skickade ut honom i serpentiner och tog in honom i serpentiner. Han var superduktig när jag gjorde rätt.

Igår så fortsatte vi att repetera det vi gjorde på måndagen vilket gick super!

Idag när jag skulle rida Freeman så var han superpigg!!! Jag longerade inget innan då jag tänkte att jag hade tränat honom 3ggr igår (tog ett litet pass på kvällen där jag repeterade övningarna som Christofer gav mig). Han hade mer än väl vilat upp sig på natten och det hjälpte inte att han hade gått ut i hagen 2h på morgonen. Det kändes som att sitta på en dunk med krut i som var redo att gå i taket!! Jäklar vilket tryck det finns i denna häst :) det är så kul att känna vilken power det faktiskt finns i honom. Den ska bara användas till rätt saker! När vi hade travat ur oss toppen på energiberget så började vi träna lite samling. Trava och nästan gå ner till skritt för att sedan få fram igen. Riktigt kul tycker Freeman!

Passet för Rebecca gick superfint. Freeman var helt med mig hela tiden och lyssnade fint på mig. När vi repeterat det vi gjort mån-tis så fick jag be honom att trava mot mig när jag sprang baklänges. Vilket även det gick bra. Sen la vi ihop pusselbitarna och han kunde då trava och byta varv när jag longerade honom! Självklart är det inte befäst med sååå kul att han faktiskt klarade av det utan större hinder på vägen. Imorgon vill jag bara upprepa detta så vi får det lite mer befäst innan vi åker hemåt på fredag!!

Av Emma - 23 november 2015 16:42

Igår åkte jag och Freeman strax efter 13 hemifrån och styrde mot Hällekis. Vi åkte i ca 3:45h och rullade i 23.5mil innan vi nått vårat mål. Freeman hade tagit natten med ro i box och gick snällt ut i hagen 2h innan första passet. Jag började att rida för Christofer, där så började jag longera honom en stund för att kolla energinivå och hur han svarar för hjälper. Lite pigg med lyhörd! Jag satt upp och han kändes mycket pigg och allert. Började med att flytta bogar och även rumpan men med fokus på ytterbogen. Travade igång honom lite och jisses vad han hade framåtbjudningen! Det blev ett litet skutt upp i luften då "något" gjorde att han blev skrämd... eller så var det bara en ursäkt att få skutta lite. Efter ett par varv trav i varje varv så gjorde vi trav-halt-trav övningen. Liksom Anna Lindh säger så sa Christofer att han sätter sig superfint i halterna. Sen gick vi över till skritt-trav-skritt vilket han även där gjorde fina övergångar. Det blev även lite galopp åt båda håll. Som han gjorde fint!! Ser fram emot nästa pass :)

Av Emma - 15 november 2015 21:24

Idag åkte jag till VRF med Freeman för att rida för Anna Lindh. Han kändes så fin att jag hade ett stort leende på mina läppar som jag aldrig haft tidigare på honom. Han var framåt och hade en schvung som jag inte känt förut! 

En liten galoppfilm från idag

Av Emma - 1 november 2015 19:55

Idag hoppade Sandor och hans skötare för första gången. De var superduktiga och tyckte det var roligt!

Av Emma - 1 november 2015 19:52

Förra helgen var jag och Hidalgo på Vikbolandet och hälsade på Tessan. Jag hade med mig kameran då det inte är så ofta som vi blir fotade på riktigt... bara att jag glömt att kolla så batteriet var laddat. Så det var mobilen som fick ställa upp igen. Jag är van vid det här laget att jag glömmer saker hela tiden men när man väl åker 12mil så är det ju kul om man kan få lite fina kort med!

Här är lite bilder på oss!!

Kvalitén är ju som den är men lite ser man ju!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards