Emma Eskilsson

Alla inlägg under december 2015

Av Emma - 30 december 2015 15:52

Jag har varit riktigt flitig nu och ridit både Freeman och Hidalgo mån-tis. Snön som la sig har varit ett superfint underlag i paddocken. Bra svikt och halkfritt! En gång halkade Freeman och det var mitt fel då jag skulle göra halt ifrån trav. Jag slarvade och samlade inte in i halten så vänster bak halkade in under honom istället för att ta vikten. Annars så gjorde vi många halter ca 20-25st i varje varv. Jag varvade med att rygga honom då och då. Han börjar bli riktigt fin i ryggningarna nu! Jag har funderat över ett tag nu hur jag ska få honom att böja mer i lederna bak. Han är mycket bekväm av sig och gör inget gratis som innebär jobb. Jag testade då att göra halt ifrån trav och sedan bara be om en tanke om att ta ett steg bakåt. När han lyfter på ena fram och ett bakben så "ångrar" jag mig och ber honom att gå fram igen. Det fungerade faktiskt riktigt bra och han blev lite för energisk en gång med och lättade med båda fram. Tyvärr tvärtom mot hur jag ville att han skulle göra. Han tog i med bogen först och inte bakdelen, men bra försök!

Hidalgo har med varit fin att rida. Han har tappat lite styrka men den kommer snart tillbaka! Han är lika smidig och pigg som vanligt. Jag har valt att jobba lite med samlingen för hand eftersom styrkan saknas lite och då är det lättare utan klumpen på ryggen! Han börjar bli fin i halva stegen (en piaff som går framåt) och stressar inte upp sig lika lätt, bibehåller takten lättare med andra ord. När jag sedan ber om skolhalt så sätter han sig fint med (nästan alltid) båda bak brevid varandra, vänsterbak vill annars stå lite bakom.

Av Emma - 27 december 2015 22:04

En sen god julhälsning från mig och hästarna! Slänger in ett gott nytt år med när jag endå är inloggad. Hästarna har haft lite jul ledigt och vi ska snart sätta ingång med träningen inför första Christofer kursen i början på april.

Av Emma - 2 december 2015 18:15

På torsdagen var det som att luften gått ur Freeman (lite ur mig med). Energin som tidigare funnits var inte riktigt där. Jag förstår honom att det är jobbigt att vara så konsentrerad och lära sig nya saker på tre dagar är inte det lättaste. Förut har jag bara åkt iväg med honom i max två dagar där jag ridit 1lektion per dag, nu har var det 5dagar med två lektioner om dagen. Trots att han var lite halvseg (normaltillstånd hemma) så gick det bra. Han flyttade sig bättre i sidled och var lyhörd för hjälperna.

Passet för Rebecca gick bra! Han var superduktig i att vända igenom volten i trav så jag fick testa på galopp en gång. Han saktade av i mitten och tog 3-4travsteg innan han fattade ny galopp! Men det ska vi träna mer på när travvändningarna sitter bra.

Sista dagen började jag att träna för Rebecca och då gick vi igenom alla övningar vi gjort under veckan, de såg ut så här bla:

   

De första bilden är att hästen ska gå slalom mellan konerna början inifrån och går utåt i volten för att sedan få hästen att gå utifrån och in mellan konerna. Vi gjorde först i skritt och sedan i trav! Andra bilden så vänder man hästen i en halvcirkel. Sen även en 8a som en sista övning med att vända hästen i volten framförsig. Sen var det att hästen skulle trava mot mig när jag backar och när han kommer ifatt så stannar jag och ger beröm. Tillsist så satte vi ihop det hela och han travade på volten och bytte varv i trav, utan att tappa takt eller tempo!

Sen reda jag för Christofer och gick även där igenom allt som vi gått igenom i veckan. Flytta för skänkeln och samla för sitsen samt gå fram när jag be om det. Lite seg då med när jag red men inte minder seg än om vi skulle varit hemma. Eftersom vi började med att ha lektion så belv jag klar innan 11 så då lastade jag honom och åke hemåt.

Filip den supersöta grisen går förbi lite då och då. Freeman tyckte att han var superspännande att titta på!


Igår tänkte jag rida på Freeman för första gången sen kursen. Givetvis var det fruset i paddocken... det blev mest skritt, lite trav och ett var i galopp i varje varv. Han var framåt och ville gärna trava på trots att det var lite knögligt på sina ställen. Kan det inte komma snö istället!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards