Emma Eskilsson

Alla inlägg under april 2010

Av Emma - 13 april 2010 21:23



Igår lasttränade jag Freeman och han är ju bara bäst!! Han fick lukta på rampen först i ca 5min sen tog det ytterligare 5min innan han stod inne i transporten. Jag stängde luckan och han fick stå där inne ett tag och äta morötter!! Mums!! Lastade ur honom och gick en sväng för att sen lasta honom igen, lite tveksam nu men gick in ganska snabbt. Tredje gången så gick han in utan att tveka!! Så då fick han ta en kort promenad på stallplanen i ett par minuter innan jag bad honom gå in i transporten igen och det gjorde han utan att tveka... kan han bli mycket bättre?!! Min lilla älskling då!!

Idag var jag i ridhuset med Kalina, Kungen och Tessan med Kira. Kalina tog lite kort på oss men de blev inte så jätte bra men man kan se lite... men det jag såg va att jag är i stort behov av att träna för någon då min sits inte är den bästa... Men det gick jätte bra och han var så duktig att jag var tvungen att se om det gick att galoppera på honom. Började med att be honom fatta hg och när han tog ett ½språng och jag bröt av och berömde massor, han fick långa tyglar så skrittade vi ett par varv. Sen gjorde jag samma sak i vänster varv och direkt när han fattat galopp bröt jag av till skritt och långa tyglar. Jag tänkte då att eftersom det gick bra så provar jag att galoppera på riktigt och jag fick till slut 3riktiga galoppsprång!!! Så nu är jag SÅÅÅ glad!! Hoppas nu att han är okej på torsdag då vi ska tillbaka till kliniken.  

    


Av Emma - 11 april 2010 21:52

Den här helgen har gått i ett... i fredags så hade jag fullt upp på jobbet och när jag kom hem ville jag bara att tiden skulle gå så fort som möjligt så jag skulle få sova. På lördagen verkade jag min lilla kille som nu är hela ca 159cm i mkh och även Jacke som skötte sig jätte bra. Visst att jag var lite orolig där ett tag att jag skulle få hälsa på väggen (han ville inte stå stilla när jag tog bakhovarna, antar att såret från kastreringen kändes lite). Men annars gick det bra!

Em åkte jag och Kalina till Biltema och IKEA för att köpa lite handtag till köket, hallen och hennes garderober samt skohylla, golvlampa i vardagsrummet, krokar i hallen och blommor och krukor... så säkert lite till som jag inte kommer ihåg...

Idag började jag med att rida på Capo och det gick bra. Longerade honom först som vanligt för att sen rida i 10min. Bara skritt och med foucus på böjning. Sen var det clinic på VRF med Liane Wachtmaister som jag nu inte minns så mycket från eftersom jag hade ont i ryggen som gjorde att jag fick ont i huvudet och då funkar det inte... så nu hoppas jag att Tessan kommer ihåg!!

När jag kom hem var det bara att byta om för att åka iväg till danskursen där chachan gick jätte bra och flöt på, men när vi skulle dansa valsen så blev det kortslutning i hjärnan och jag hade väl 4-5missar... men som tur är, killen jag dansade med är så pass duktig, att han kunde hjälpa mig börja tänka igen så det kunde flyta på som det brukar.

Nu vill jag bara ha massage igen... men det kommer att dröja eftersom vil skulle prova med 4v tror jag tills nästa gång... eller va det 3v... måste kolla hur det va, ja kommer inte ihåg...

Av Emma - 8 april 2010 22:22

Idag var det Tantens tur att följa med till ridhuset. Hon var duktig och även om hon blev lite väl ivrig ibland uppåt så kunde hon stundtals vara riktigt fin, även om styrkan saknas lite så tycker jag att hon gjorde bra ifrån sig! Det var riktigt kul att få sitta på en välutbildad häst där man bara kan sitta och njuta av bra ett bra ridpass!

Var där med Tessan och Kira, fick även skritta på henne ett par varv och hon skötte sig jätte bra. Det kommer att gå bra det där och nu är inte galoppen långt borta!!

ET Linda var här idag med och behandlade Capo. Det gick bra och han ser så nöjd ut när hon jobbar med honom. Nu vill hon kolla på honom igen när han är igång. På lördag blir det hans tur att åka med mig till ridhuset.

Av Emma - 5 april 2010 20:46

Idag fick min underbara lite ensamtid med mig igen. Efter badet igår så var han mycket lättare att borsta på idag. Förstår inte varför de har problem med honom då jag kan ha honom lös på stallplanen med grimskaftet över halsen på honom utan att han smiter. Visst att han tänker röra på sig eller tar ett steg ibland men han rättar sig direkt då jag säger till honom. Just nu får han vara hingst ett tag till. Han vill gosa hela tiden och står med mulen mot mig helatiden (jo dit han når)utan att bita eller nafsa! Min underbara lilla kille!!

På em var det möte i dressyrsektionen, sen var det hem och laga lite mat! Ska hämta min kombo snart som varit i Örebro över påsken med lilla kungen!!

Av Emma - 4 april 2010 21:36

Som ni redan vet hade jag ju Alfons här inatt och han hjälpte mig packa upp i morse, han apporterade först en strumpa sen en papperslapp och till slut en 2kg hantel... vad nöjd han är när han kommer och har hittat något!   

När vi var klara med att packa upp så åkte vi ut till stallet hämtade upp Lena och åkte upp till hans "kusin" Freeman. Den lilla snälla killen har fått vårkänslor eller nått då han var lite på tårna när vi gick upp till stallet... Där fick han ett ett bad från huvud till svans, även han tyckte att det var ganska läskigt i början så stod han till slut och verkade tycka att det var helt okej. När vi gick till hagen igen så var det samma visa igen men då provade han på att stå på bakbenen med... suck, så nu blir det småpromenader med honom tills han lär sig att gå "fint" igen.

 

Ser ut som om han har haft roligare i livet... det tog inte många sekunder när han kom tillbaka i hagen förens han rullade sig igen blandat med glädje skutt. Det var t.o.m att Lena undrade om jag inte skulle ta kulorna på honom snart... nja det får bli till hösten om han inte blir bättre men just nu är han bara en glad häst, som gillar att leka och busa massor!!

Alfons och jag åkte sen vidare ut till landet i Sanden och åt påskmiddag med mamma, pappa, syrran och Helene och alla fem hundarna! Gick skogspromenad som var riktigt skönt! Sen var det dags att åka tillbaka till stallet och efter det hemåt. Nu ska jag ta det lugnt och imorgon är det mer uppackning som gäller...

Av Emma - 4 april 2010 09:06

Idag ska jag först hinna med att packa upp ett par kartonger då jag inte fick nått gjort igår... (vaknade med ont i ryggen och även lite nackspärrs känning men det blev inget av som tur va!)

Igår skritt longerade jag Capo på vallen och han var lugn och snäll helatiden, men när vi är på väg tillbaka till hagen möter vi Lena som frågade hur det hade gått. jag hinner vara att han var duktig och allt hade gått bra, så exploderar han bakom ryggen på mig och reagerar för nått som inte finns... Haha, och det vill du att jag ska tro på ja, sa hon då. Vet inte vad som flög i honom nu sa jag... när han hade lugnat ner sig började vi gå mot hagen igen och efter några steg får han flipp igen men lugnar sig fortare, vi börjar gå igen och kommer en bit... jo han får sig ett ryck till... vad det var som fick honom att reagera så vet jag inte men men det blir väl så när han har massor med energi som han inte får använda.  

På kvällen blev det grillning hos syrran och Heléne!! Gott! Alfons fick följa med mig hem, så det känns tryggt med en bodygard!!

Idag är det uppackning, bada en skitig Freeman (ska försöka ta bilder), middag hos föräldrarna och sen förhoppningsvis hem!

Av Emma - 2 april 2010 13:37

Nee det har inte hänt så mycket i mitt hästliv i veckan... I onsdags så skulle ET Linda komma men hon kunde inte då hon var tvungen att VAB, så det blev ändrat till tisdag nästa vecka istället. Freeman fick vacc i onsdags och han skötte sig bra tycker jag bara ett litet ryck när hon stack men inget mer och det kan jag tycka är helt okej. Hans jämnåriga kompisar ville inte alls och stod inte alls stilla... men han passade på att busa när jag inte var med... Lotta berättade att han hade testat på sina hingst egenskaper när hon skulle ta in honom, så det blir internatskola för honom snart tror jag!!


Nu under påsken ska jag försöka packa upp så många kartonger jag kan... får se hur det går. Nu har jag hållt på i ca 3h och har redan ont i ryggen, så semester efter helgen skulle vara skönt!! Till något varmt ställe, någon som hänger på?!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards