Emma Eskilsson

Alla inlägg under augusti 2014

Av Emma - 27 augusti 2014 21:28

Idag så skickade min medryttare ett sms att en ko höll på att kalva ute i hagen. På vägen upp till stallen ca 10min efteråt så var kalven halvvägs ute så jag ringde till min sambo och han sa att gå in och hjälp till. Kon stod nämligen upp med kalven hängandes i höfterna.

Så in i hagen och kon som var mycket skeptisk till att jag kom in. Efter bara ett par sekunder så tyckte hon att det var okej och jag fick ta tag i kalven. Hon krystade till medans jag höll i frambenen och kalven kom ut!!

De såg ut att må bra även nu på kvällen!!

Av Emma - 25 augusti 2014 12:02

Filmer är ju kul men allt syns så väl. Kort är tagna i ett ögonblick och man kan där med "ljuga" om mer hur snyggt det verkligen är. Jag började träna Hidalgo i markjobb nästan direkt när han kom till mig. Han förstod snabbt grunderna och jag har kunnat förfina hjälperna på honom mycket. Nu kan jag bara föra pisken där jag vill att han ska föras och han följer mig bra. Nu när vi kommer in på den lite mer avancerade markjobbet så måste man lägga mer tryck på hästen. Men med tryck menar jag inte att man ska tvinga hästen. Små korta intervaller och belöning direkt när det blir minsta åt rätt håll. Förra året när jag försökte mig på samling från marken så flippade han ur och ville inte alls vara med längre. Han slog med frambenen och blev för stressad av att jag var på med pisken på bakdelen. Antagligen så har de gjort så här i Spanien och de minnerna kan inte ha varit de trevligaste. Jag la ner det då och tänkte att det får jag ta sen när han är mer mogen och litar på mig mer. Visst blir han stressad nu med men det är inget mot vad han har varit. Jag har ingen erfarenhet av att träna hästar så här avanserat så jag lär mig massor för varje gång vi tränar!




   

Av Emma - 24 augusti 2014 22:11

Nu har jag tränat Hidalgo i markjobb lite mer än vanligt. Börjat att samla honom lite mer och ha fokus på att böja leder och flytta vikten bakåt. Eftersom han är lärd i Spanien med höga benlyft i fram och raka bakben så har jag fått försöka få honom att tänka om. Min medryttare filmade härom dagen och ni ska få se ett par av dom imorgon.

Lillebror lägger sig nästan alltid ner när vi ska rida ihop på Hidalgo och Freeman.

Så får ni en bild på hur det såg ut häromdagen med.

Av Emma - 22 augusti 2014 12:24

Igår tog jag ut Hidalgo i bara tränset med kapsonen för att träna markarbete. Han var mycket fin i skritten och följde mig bra vad vi än hittade på, öppna, sluta, förvänd sluta och så pirrisar. Så jag tog upp honom i trav (vilket han förstår bra nu) och gjorde först öppna på spåret vilket fungerade fint. Sen skulle jag göra sluta och då blev han istället hög i halsen och nästan att underhalsen började titta fram. Försökte att få honom slappna av men jag blev inte nöjd. Så då satt jag upp på honom istället och red barbacka en stund. Oj oj, vilken känslig häst jag har!! Bara jag råkade spänna till låren så började han trava och jag tog då en liten förhållning som han tog som att jag ville att han skulle börja göra "passage" istället för att sakta av. Så det blev att snabbt hålla sig i manen så jag kunde slappna av i benen. Så då fick jag träna på det med, slappna av, slappna av, slappna av. Han gick riktigt bra till slut och kunde länga ut halsen riktigt fint tycker jag. När jag var nöjd (kanske 10-15min ridning) satt jag av och fortsatte med markjobbet. Han kändes mycket finare nu. Jag beslöt mig för att träna lite mer på piaffen och först så ville han komma in med bakdelen innanför spåret (jag har ju lärt in "sluta" hjälpen med spöt på ytterhöften, så nu betyder allt "sluta" som jag provar nytt där spöt är på bakdelen). Efter ett par minuter så förstod han att det inte betyder det den här gången! Jag fick till ett par piaff steg i båda varv och tänkte att jag testar ett göra en liten förhållning och ser om jag kan få till en piaff ännu mer på stället. Jag tog förhållningen och vips så gjorde han en "skolhalt" ehh va?? Vad hände?!! Sånt håller ju inte vi på med och jag var då tvungen att pröva i andra varvet med. Jo då där med fick vi till en "skolhalt". Så häftigt att han bjuder på det! Nu ska jag försöka få någon att filma så jag ser mer hur han gör, fuskar eller inte??


Så är det lillebror som är ute på vift i skogshagen när det är dags för kvällsmat. Undra hur han tänker när han går iväg så där alldeles själv? Jag har även kommit upp till stallet där han ligger inne och vilar när de andra två är på andra sidan i skogshagen. Min konstiga, trygga och självständiga lilla ponny!!

Av Emma - 20 augusti 2014 20:30

Nää, jag vägrar säja att det är höst bara för att temperaturen är kallare ute. Men det som är härligt är alla stubbisar som blir!!

Sååå härligt!!!

Av Emma - 18 augusti 2014 19:45

I lördags morse var det dags att åka på ridläger och hemma var det uppehåll av regnet. När jag närmade mig Norrköping blev det mer grått på himlen och när jag körde in i Norrköping så regnade det. Så typiskt att det ska regna tänkte jag med det är inte så mycket att göra åt saken. När jag väl var framme så regnade det ganska mycket... Tur att jag hade med mig två par ridbyxor!! När vi stod och åt frukostmacka så åskade det och mullrade lite så där på avstånd. Regnet hann att ge sig innan första ryttaren skulle rida och så småningom var solen framme! Lite regn över lunchen och teorin men sen så slutade det innan första ekipaget skulle rida. Även söndagen klarade vi oss från regnet, så underbart skönt att vädergudarna ville oss väl även i år!


Hidalgo kändes fin och vi gick igenom skolorna i skritt och trav som uppvärmning varje pass. Han fick beröm för sin form och att jag har fått fram nosen ännu lite till. Det blev inte så många kort från ridningen med där emot så blev det ett när han sov, han var så bekväm så han la sig ner och somnade i hagen.

 

Mitt i hö högen ska han sova!!

Vi tränade även på byten men bytte sedan till att öva på rakställningen istället då han har svårt att bli rak i högervarvet, ställningen har han gärna kvar i nacken. Vi fick in två rena byten vad jag minns och ett av dom var riktigt fint! Det som blir är att han är något sen bak och även jämfota bak någon av gångerna. Han är lite svår då han gärna kommer in med nosen och även hänga kvar lite på bogarna. Nu ska vi träna ännu mera galopp och även på rakställningen, vi lägger ner galoppombyterna tills vi är starka nog att klara av det andra först. Carrén är en sån övning som skulle kunna hjälpa oss att bli starkare i galoppen och även i byterna samt göra snygga pirrisar!! Idag fick han ledigt och imorgon ska jag träna på stubben igen!! Helgen som kommer ska vi vara med på Östgötamässan i Mantorp och det ska bli kul :)

Av Emma - 15 augusti 2014 18:07

Så springer tiden iväg igen och jag hinner inte med allt.

Hidalgo är superfin att rida just nu och det känns så kul att åka iväg på kurs nu i helgen! Vi har tränat lite i paddocken men mest ute på stubben.

Så är även kattungen kvar trotts att mamman har varit flera gånger så hoppar inte "Fegis" ner när hon är där. Konstigt då hon/han varit nere två ggr nu så borde den vilja till mamman kan jag tycka. Men så länge Fegis vill stanna får han/hon göra det.

Födelsedagstårtan!!

Av Emma - 8 augusti 2014 11:34

Nu har jag bytt ut 2an mot en 3a, tagit ännu ett kliv in mot vuxenlivet med allt vad det innebär. Känns som att jag har varit i den här åldern ett bra tag nu mentalt och att det som förändras är bara siffrorna på pappret. Igår var det fullt upp med att handla inför firandet så det blev enbart lillebror som fick motion. Idag red jag ut på Freeman och galopperade massor!! Kändes så otroligt bra och min nervositet var nästan helt borta :) nu ska han bara vara med mer på mina planer då han fortfarande vill vara den som leder ritten. Nja, det fungerar inte riktigt så i ridningen! Visst ska man vara ett team och att man som ryttare måste vara lyhörd med vad hästen har att säga, men för det måste det vara en som leder och en som följer. De ryttare som piskar sin häst då den är ex "dum" "går emot och ska tas igenom" eller "gör inte som jag vill". Skulle jag vilja fråga om ridläraren gjorde så med dom som ryttare varje gång de inte förstod eller gjorde bra resultat? Skulle de vara motiverade till ett fortsatt samarbete då eller skulle de vilja byta tränare? Hästar har inget val, deras ägare äger dom och har fullt ansvar för att de mår bra och blir behandlade på bästa möjliga sett. En häst är aldrig dum eller elak, den försvarar sig mot det människan någon gång har utsatt den för.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards