Emma Eskilsson

Alla inlägg under april 2013

Av Emma - 27 april 2013 10:10

Jag har den här veckan tvingat mig själv att gå upp och ta mig till jobbet trotts att jag inte känt mig helt frisk. Förkylningen fick grepp om mig och gör så jag knappt orkar göra nått. Att bara gå upp till stallet är för jobbigt för min kropp, det blir helt enkelt bilen som får ställa upp som "färdtjänst" till mig. Även Erik fick ställa upp och hjälpa mig hänga ut hönätet eftersom jag inte orkade bära det.
Visst är det skönt med vår!!! MEN nu börjar myggen komma och snart även mer flugor och knott... Vilket leder till att Freeman får se ut så här...

Av Emma - 26 april 2013 10:18

Lillebror håller just nu på att vakna till efter att ha varit hos tandläkaren Torbjörn. Det var två vargtänder som han fick dra ut. Hans tänder var även så fina och perfekta så de tog fram det stora objektivet och tog kort med. Det är sällan man ser så här fina tänder, sa Torbjörn. Det är precis så här man vill att de ska se ut och då är det perfekt att ha med sig när man ska visa hur friska tänder ser ut, sa han med!! Så fick han även höra hur söt han är minst 20gånger. Nu ska han bara vakna till lite mer så ska vi hem till Freeman. Lastningen hit gick hur bra som helst, lukta lite för att sen gå med mig in utan problem. Han stod snällt hela vägen och när jag lastade ut så var han lugn och nyfiken.
En trött Sandor och hans vargtänder!!

Av Emma - 22 april 2013 18:45

Igår var jag och Freeman på VRF och red lektion för Anna Lindh. När jag gjorde i ordning honom så stod han snällt uppbunden i ridhuset och jag kunde sätta på honom grejorna. Att han är själv bryr han sig inte om så där och det är skönt. Jag började med att longera och det gick bra på lydnads delen, han gjorde som jag sa helt enkelt. Sen hade vi lite svårt med ställningen och börjningen, men det kommer säkert så småningom. När jag red hade han framåtbjudning och saktade bara av till skritt två gånger och då när jag vände igenom volten för att byta varv. Vi försökte oss på öppna längs långsidorna med det var svårt, spec i slutet när det kom in en annan häst.


Lillebror drog vagnen för andra gången igår och de gick super bra. Nu fick Erik sätta sig i vangen med och hålla i tömmarna. Lillebror tyckte att det var helt okej och reagerade inte för skacklarna en gång!! Jag är så nöjd med honom så här långt, att han är så samarbetsvillig!!

Av Emma - 21 april 2013 06:36

Igår roade jag mig med att mocka i hagen. Inte det roligaste man kan göra men välbehövligt så här efter vintern. När jag var "klar" för dagen syntes det knappt att jag gjort nått, spec där uppe där de har fått storbalen. Fast det är skönt att de bajsar där då det är lätt att stänga av så de kan ha lite av en "vinterhage". Det skulle va kul att testa en dammsugare som suger upp skiten istället för att gå och mocka. Jag hann inte med att träna Freeman eller lillebror igår. Idag ska jag och Freeman åka till VRF för att rida lektion. Han har känns så bra nu i ridningen att jag vill hinna träna en gång innan vi fortsätter. Lillebror ska med få träna idag och han ska få dra vagnen igen!! Igår låg de och "sov" när jag kom upp till stallet... så söta. Freeman reste sig ganska snart när han såg att jag kom, men lillebror låg kvar länge!!

Av Emma - 20 april 2013 09:19

Han är sååå duktig min lilla ponny. Vi tittade på vagnen för första gången förra veckan och igår så drog han den för första gången. Visst reagerade han lite för skaklarna men det var bara ett par steg och så var det lugnt igen. Lite jobbigt att svänga de första gångerna med så lärde han sig ganska snabbt att det inte heller var någon fara!! Erik filmade oss när vi gick en liten sväng. Tolkningen gjorde sitt i vintras!!


 

Av Emma - 19 april 2013 12:12

Igår blåste det... mycket!! Tror inte att någon missade det och inte jag heller. Jag började med att borsta en grå häst igår igen och det är vid såna tillfällen jag skulle vilja ha täcke på honom. På med sadel m.m och ut till paddocken för att longera en stund innan jag satt upp. Freeman reagerar inte på att det blåser (född på Vikbolandet!!) och det känns bra att man inte behöver vara nervös för att han ska bli tittig eller rädd för saker som rör sig. Longeringen gick ganska bra faktiskt, lite mer styrka och bärighet så kan han bli riktigt fin! Jag long ganska kort tid idag och satt sen upp på honom. Han är så duktig på att stå still och vänta på att jag är klar innan vi skrittar iväg. Det tog ett varv i skritt och sen började jag trava och titta på saker runt om och spänna mig. Freeman som inte brukar reagera alls började titta lite på det som finns runt om och spänna sig. Jag saktade av till skritt och tänkte på min andning och att koncentrera mig på Freeman istället för att det blåste. När jag fått ordning på mig själv fungerade även Freeman bra och vi kunde fortsätta rida. Att det ska vara så svårt att bara rida när det blåser utan att tänka -"Ojojoj, vad kommer hästen att reagera på nu?? Jag måste vara beredd om han skulle hoppa iväg eller tvärnita för något läskigt" Efter 5min så började han frusta och hade långa hängande åt sidorna öron (sk utvecklingsstörda öron) och lyssnade noga på mig. Vi travade 8or och saktade av till skritt och trav igen på bara ett par få skrittsteg. Idag ska han få vila och Lillebror ska få hälsa på vagnen igen. Nu har jag ett par körtömmar med som jag har fått låna så det ska bli lättare för mig att slippa ta longeringslinan. Spännande och se hur han reagerar på inkörningen när tolkningen gick så bra!!

Lillebrors underbara sett att dricka på, alltid tungan mellan framtänderna :)

 

Av Emma - 17 april 2013 12:15

Härligt det är att paddocken är is och snö fri!! Det smälte mycket fortare än vad jag kunde tro då det för en vecka sen låg ett lager med både is och snö. Förra onsdagen tog jag ut en tjej som är van vid unghästar som skulle hjälpa mig med Freeman. Hon rider "vanlig" dressyr och var inte alls insatt i AR men jag tänkte att hon kan ju vara bra på unghästar och vårat problem. Som ni vet har jag haft problem med framåtbjudningen på Freeman och han har stannat för att titta på saker i tid och otid. Jag har fått för mig att han kanske har ont och att jag inte ska "driva på" för hårt. Eftersom han slängde av mig när jag gick på honom i höstas så har jag inte vågat göra det igen. Nu när hon var här så long jag först och så disk vi massor och kom fram till att Freeman har inte ont utan han är bara lat och bekväm. Jag satt upp och han skrittade ett helt varv utan att stanna, men så kom den lilla halten tillslut... Så fort han stannade så skulle han bara fram igen och till slut så gick han fram utan att säga emot. För att ni inte ska missförstå så gick det hela mycket lugnt till och jag "slog inte skiten ur honom" utan petade lite bestämt med spöt de gånger han stod emot. Jag red kanske 20min och de första 5min var han som värst. Han var inte svettig, inte ens under sadlen när vi var klara. Så skönt att jag kom över min rädlsa över att "göra honom illa" med att vara bestämd när jag rider. När jag står på marken och ex long är jag en helt annan person, en ledare som visar vägen.


Igår red jag på honom första gången sen tjejen var här och hjälpte mig. Det gick galant och det var bara 2ggr som han testade mig innan han förstod att det inte skulle fungera att stanna längre när han hade lust. Vi travade två tre varv runt hela paddocken innan vi saktade av till skritt (inte halt direkt som han gjort tidigare). Vi bytte varv i trav och så gjorde vi  trav, skritt, trav osv i massor!!

Bild från förra året i mars

Av Emma - 15 april 2013 22:35

Idag var första dagen i år som ridbanan var isfri och då passade jag på att ta ut Freeman för att longera lite. Jag orkade inte rida idag då han såg ut som en grå häst och jag hade mockat bort ett stort lager bajs utanför lösdriften. Såg ut som om han tyckte att det var skönt med fast mark under hovarna. Nu är det bara stora vatten pölar som ska bort innan det går att använda hela paddocken.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards