Emma Eskilsson

Alla inlägg under oktober 2012

Av Emma - 15 oktober 2012 14:26

Undra om vi få 18+ på lördag... Hoppas!!


 

Av Emma - 14 oktober 2012 21:19

Nu ligger sanden där den ska i paddocken, nu ska den bara jämnas ut. Jag tog ledigt i fredags em från jobbet och satte mig i lastmaskinen för att köra upp sanden. Just nu är jag riktigt glad över att jag tog det beslutet. Både igår och idag har det regnat så då är det skönt att sanden är där den ska. Efter jag var klar med projektet paddock, gjorde jag iordning Freeman för lite träning. Longeringen gick kanon och jag satt upp och ridningen fungerade helt okej. Han kändes bra så jag bad om galopp. Fick två jätte fina galoppanslag och tänkte att tredje gången gillt. Jag ville ju ha ett språng galopp eftersom han är så duktig på galoppen i linan. Men det jag fick var bocksprång tills jag landade på marken... Jo då han bockade av mig igen pga att jag inte lyssnade när han sa att han inte klarar av att galoppera just nu. Slog i svanskotan och höften, igår hade jag ganska ont med idag är det bättre. Igår var jag på Perry Wood kurs som fotfolk. Riktigt kul och lärorikt!! Var borta hela dagen mellan 5:50-21:30 slocknade direkt och i morse var det bara att kliva upp igen, lite senare för att åka till en kurs i AR där Birgitta Järnåker gav lektioner. Utanför Linköping så inte alls så långt. När jag kom hem där ifrån så fick jag en sån energi så jag verkade Freeman och efter det gjorde jag en öppning i staketet där jag ska gå in i paddocken från stallet. Så nu slipper vi gå runt stallet i mörkret när ska in på banan och jobba!!

Av Emma - 10 oktober 2012 18:00

Det väder som vi hade här igår var mycket onödigt... regnet som kom ca 9mm gjorde så att jag kanske inte kan köra upp sanden som är kvar till paddocken. Jag börjar bli ganska irriterad över att det är så här. Idag är det bra väder men vad gör det när det bara är 10+ ute som max?! Kan det bara inte vara tort så jag kan göra klart det som tar 3-4h!!

                          

I måndags så blev det longering eftersom jag inte hade förberätt med täcke på söndagen, han hade lera från öron till topparna på svansen. Att jag bara tog och borstade huvudet då kändes som en självklar sak att göra just då. Vi övade på skritt till galopp som han tycker är super kul även om han inte riktigt orkar hålla galoppen än ett helt varv så kommer han sakta framåt! När han hade fått göra den övningen 3-4ggr /varv så tänkte jag att vi kan inte gå in än och jag vill galoppträna honom mer så då övade vi från halt istället och det tog 2ggr innan han förstod att det var just galopp och inte skritt eller trav innan. När han väl fattade vad det gick ut på så blev han jätte taggad och ville inte sluta. Han små röck i halten ungefär som om han laddade inför galoppen och det gjorde han! En gång i högergaloppen så nästan halvstegrade han in i galoppen med en fin bibehållen form och balans efteråt, mycket beröm så klart :)


 

Av Emma - 6 oktober 2012 14:22

Här kommer ridbilderna :) Freeman var ganska duktig idag men det kan bli mycket bättre oxå. Så ser jag på bilderna att min sits finns det att jobba på ganska mycket... kanske ska ta lite lektioner för någon som bara kommenterar min sits, utan att lägga sig i hur jag utbildar honom... kan bli svårt om de själva inte rider AR.


             


Även lite busbilder efteråt i hagen!!


     

Av Emma - 6 oktober 2012 14:18

Min älskade sambo var snäll och tog lite kort på mig och Freeman idag!! Vi tar longeringsbilderna först...


                                   

Av Emma - 5 oktober 2012 23:34

Nu efter en regnig månad har jag börjat sätta igång Freeman igen. Han var inte så lätt att få på sadeln i torsdags. Inte så att han inte stod still eller var jobbig, utan sadelgjorden räckte precis runt... Nu blir det lite mer jobb och lite mindre hö... De går ju faktiskt på vallen fortfarande och nu när det inte ska regna dygnet runt så behöver de inte ha så mycket hö morgon och kväll. Idag blev det bara longering där vi tränade lite extra på galoppfattningar från skritt. Först så tyckte han att 2-3 steg i trav måste man ju ha för det är så han har lärt sig. När han förstod vad jag ville gjorde han jätte fina fattningar. Det tog oxå bara 3försök så satt första skritt- galopp övningen. Efter det så ville han inte sluta, det va såå kul :) imorgon ska jag försöka ta lite kort kanske filma!!

Av Emma - 5 oktober 2012 19:45

Idag har det redan gått en månad sen jag opererade ögonen. Visst går tiden fort!! Jag ser fortfarande kanonbra och ångrar inte en sekund att jag gjorde operationen. Inte bara att jag ser bättre än någonsin min huvudvärk som jag har fått umgåtts med de senaste 6-7åren är (hoppas jag ) borta!! Kunde inte bli bättre och hade jag vetat om det tidigare hade jag kunnat betala vad som för att slippa värken... Att ha huvudvärk eller annan värk med för den delen är oerhört frustrerande och känslomässigt jobbit. Vid ett flertal gånger har jag inte "orkat mer" och ville bara sjunka genom jorden. Som tur är höll jag mig över marknivå och nu känns allt så mycket lättare. Jag får inte mer ont av att ex, borsta tänderna, laga mat, borsta hästarna, gå promenader, bära matkassar från bilen, köra bil, bära halterneck topp, plocka in disken, bära in hö och framför allt kunna vara i stallet efter jobbet utan att huvudvärken "tar över" som den tidigare gjort. Visst får jag ont i nacken ibland när jag bär tungt eller håller på för länge med samma sak, men nu går det oftast över efter ca 30min vila!! Vem i hela världen hade kunnat tro att det var mina ögon som var orsaken till huvudvärken...

  

Av Emma - 4 oktober 2012 20:51

Idag bakade jag bullar!!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards