Emma Eskilsson

Alla inlägg den 12 februari 2012

Av Emma - 12 februari 2012 19:42

Tiden springer iväg i veckorna och jag hinner inte med bloggen riktigt som jag skulle vilja. Men å andra sidan har jag lite mer att berätta om när jag väl tar mig tid och prioriterar bloggen!


Veckodagarna rullar på och jag har inte än möjligheten att hinna med någon träningspass efter jobbet (slutar kl 17 och har 35min restid hem...) så jag ser fram emot våren och att det nu faktiskt blir ljusare både på morgonen och em. I fredags när jag kom hem från jobbet stannade jag till i stallet på vägen (så skönt att ha det klart när jag väl är hemma sen). Då var båda killarna inne i lösdriften, lillebror stod i dörrhålet medans Freeman låg i halmen. Jag hade gärna sett honom ligga kvar så jag kunde tagit kort med telefonen men så klart att han reste sig när jag kom. Typiskt att hästar inte kan kommandot "stanna kvar" lika bra som en hund!! Det är skönt endå att veta att han är så pass trygg att han kan lägga sig ner där inne även om han bara har en väg ut. Lillebror har jag ännu inte sett ligga ner där inne med ett tecken på att han iaf rullar sig är att han har halm i svansen!!


Igår hade vi besök från Sthlm och bjöd på lunch, det var släkt från Eriks familj som hälsade på fre-lör för att bla fira Erik i efterskott. Lunchen gick bra, nästan alla tog två ggr så det va ett bra tecken på att jag lagade god mat!! När det var klart var det hästarnas tur att få lite uppmärksamhet. Tog ut Freeman och long/red honom. Just de, det var nog bara ett tillfälligt bakslag med tränsningen för alla gånger jag tränsat efter den gången då han kastade med huvudet har han varit lugn. Jag longerar fortfarande innan jag sitter upp för att kolla av energin nivån. Igår longerade jag lite längre, då han var ganska så pigg. Lite bus i galoppen men helt okej för att vara unghäst, lite måste de ju få busa! När jag skulle sitta upp så är tyglarna roliga att hålla i så det tog 5min innan han stod stilla utan att fixa med dom. Ridpasset var det bästa hittills och han bara flöt fram i en långlåg form med "efterblivna" öron helt i fokus på mig!!! Vi kunde göra voltbyten och avsaktningar kvar i formen. Jag kunde inte annat än att bara sitta och LE. Min lilla bebis börjar bli vuxen och faktiskt lär sig av mig :) Till sist skulle jag göra halt och då kom huvudet upp igen så den gjorde jag om en gång och då bibehöll han formen in i halten!! Så jäkla bra avslutning på passet, bättre kunde jag inte begära.


Idag red jag igen och då gick uppsittningen så mycket bättre! Bara en gång som jag fick korrigera honom och sen stod han som ett ljus, trodde nästan inte att det va sant. Idag tog vi steget till att öva på trav- halt- trav osv. Han var jätte duktig, förstod direkt vad det va frågan om. Ridpasset blev då ett av de kortaste. Jag fick lagom ett sms när jag hade skrittat 10m då va kl fem över halv och när jag var klar i stallet va kl 13:47, så mycket mer än 5min kan jag inte ha ridit. Jag rider ju hästen inte på tid utan på kvalité och då kan jag inte begära att hästen ska prestera mer bara för att jag inte har ridit tillräckligt lång tid. Fast bara för att jag tycker så här betyder inte det att jag tror eller tycker att alla ska göra så, självklart gör man det man tycker är bäst för sin häst!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards