Emma Eskilsson

Alla inlägg under december 2013

Av Emma - 11 december 2013 21:11

Vi fick uppleva endast några få dagar med snö. Jag tog tillfället och red på banan med Hidalgo i måndags, eftersom det inte blev någon ridning alla i helgen. Hidalgo skötte sig kanonbra och jag hade honom i balans (så pass bra som jag kan ha honom just nu) under hela passet. Galoppen har blivit så bra nu att jag måste nästan nypa mig i armen. Bara att i vissa steg tänka galopp så fattar han en rund och fin galopp utan att jag behöver hjälpa till :) Det blev ett kort pass då jag inte kände mig helt bra i kroppen. Lillebrors skötare var här i måndag med och vi passade på att tolka efter honom. Lite rädd för draglinorna först men sen gick det som tåget (inte SJ, utan bra). Han ville trava dom vanligt men jag tyckte att skritt var att föredra första gången på mycket länge han hade någon bakom sig. Nu tror jag att både lillebror och hans skötare önskar mer snö.

Igår töade nästan all snö bort och det gick varken att använda ridbanan eller åka till ridhus (pga för blöt grusväg sista biten till ridhuset). Idag var jag hos massören igen där jag fick både positiva och negativa besked... Jag håller på att bli bättre i både nacke och axlar men min rygg kommer inte att tåla vad som helst i framtiden, vilket känns lite tråkigt.

Eftersom jag inte hann med att ta en vinterbild i helgen fick det bli en från förra året.

Av Emma - 8 december 2013 18:11

Om man är häst så har man snö både i öron och på ryggen. Tanken var att jag skulle både rida och hinna ta vinterkort på hästarna innan det skulle börja snöa idag. Jag hann inte med något eftersom det började snöa redan vid 12:15 här. Skulle ha börjat vid 14 tiden och då hade jag fått mina kort. På fm fixade jag första ensilagbalen till grabbarna och även ett foderbord. Sen hjälpte jag att köra in hö till Eriks systers hästar och även halm. När vi var klara var det lunchdags... och då började det snöa.

För att trotsa vädret lite hämtade jag lillebror och satte på honom lädergrimman och tömmarna. Vi gick en kort promenad på 10-15min. Han älskade att få komma ut och pulsa i snön ( som vi fick göra nu ). Han skakade på huvudet och ville trava istället för att skritta. Visst fick han göra det då, bara för att han är då söt!! Det blev inget kort då han var så sprallig :) plus att ljuset nästan var helt borta. Imorgon kanske han får tolka lite innan snön försvinner igen!

De tyckte visst även att storbalen med halm som vi ställde in tidigare i veckan nu skulle strös med i hela ligghallen. Hmm, jag tänkte ju att den skulle in i foderkammaren idag när jag var hemma.

Igår var jag och Tessan i Hällekis utanför Lidköping för att kolla på Bentkurs. Bent var på riktigt bra humör och inte alls som förra gången jag var där. Det var även tre som gjorde mark/long provet var av två blev godkända. Tjejen som inte blev godkänd hade en häst som var nyligen igångsatt och bla galoppen var inte i balans. Hästen sprang in i fattningen och det är så klart inte bra. Men i det hela var det en mycket givande dag trotts de isiga och snöiga vägarna som ibland hade blåst igen.

Av Emma - 6 december 2013 21:52

Hela veckan har gått och jag har inte ridit nått alls. I måndags vilade hästarna, i tisdags long jag Freeman och efter det hade jag så ont i länden att jag inte orkade rida Hidalgo. Freeman skötte sig bra, han blev piggare ju mer jag tränade honom. Fina galoppfattningar för att ha stått så länge som han gjort. I onsdags var jag hos massören och ville ta det lugnt efter behandlingen. I går regnade det och idag snöstorm... Imorgon kommer medryttaren och rider iaf en av hästarna. Jag ska iväg på annat. På söndag ska jag både rida och ta lite kort på hästarna när de busar i snön!

Baka förra helgen!! Mums :)

Av Emma - 1 december 2013 13:03

Idag på mycket länge var det dags för Freemans första uteritt. Jag long honom innan för att vara säker på att han är okej. Han var ohalt och villig att gå framåt! Freeman skötte sig utmärkt, Hidalgo där emot kröp ur skinnet när vi mötte ett rådjur ca 15m från oss. Så min 5åring som inte är riden sen i somras reagerade knappt medans min 9åring nästan fick panik. Allt gick bra och efter ett tag så kunde även Hidalgo pusta ut. Så skönt att vi äntligen kan rida ut ihop!!
En dålig bild från våran skogstur :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards