Emma Eskilsson

Direktlänk till inlägg 9 mars 2014

Vårkänslor!!

Av Emma - 9 mars 2014 18:50

Idag började dagen med en härlig uteritt :) vi var ute i 1,5h. Idag var även första dagen som vi tog på bootsen på framhovarna på både Freeman och Hidalgo. Kände ingen större skillnad på steget än då vi ridit utan bootsen. Anledningen till att vi tog på bootsen var att det nu har torkat upp så mycket på vägarna så de är ganska stumma. Det var riktigt skönt. Vi mötte även två barn i ca 6-7års åldern som frågade om de fick klappa hästarna. Givetvis fick de det! Lite kommentarer va; "så fina de är" "vad snälla hästar ni har" " vad gott dom luktar!!!" Ja vad säger man, hästarna trivdes med att få lite kli i pälsen :)

Det var sjukt härligt ute idag!! Man blir så fylld med energi :) på em hade jag samlat på mig så pass att jag beslöt mig för att mocka ur lösdriften.

Halvvägs...

Så retligt att det sista lilla inte bara får plats på skopan... Morr ;) det är dock en skön känsla av att lösdriften äntligen är tömd!! Tänk av vårkänslor kan hjälpa till med :)

 
 
silverbjälke

silverbjälke

10 mars 2014 18:44

Hej Emma, Du har nog missuppfattat mig i ett inlägg om Active Stable. Jag älskar lösdrifter och har gjort iaf två större inlägg om vikten av bra lösdrifter för hästar. Det var den maskinella biten, risken för skador och faktumet att alla activ stable jag sett utan ett var pyttesmå, platta och saknade blandad vegetation på kuperad mark och ligger alldeles intill stall istället för i natur som jag emotsade mig, dissade helt enkelt. Jag kommer alltid tycka att den mänskliga hanteringen vid fodring, visitering och kontroll är det viktigaste. inte maskiner som utfodrar hästar i små platta sandhagar utan rejäl natur.

http://www.finest.se/silverbjälke

Emma

10 mars 2014 20:28

Hej
Då jag har storbal i hagen med ett nät om så fodrar jag mina hästar lika lite som de som har sin häst i ett AS. Det jag lägger min tid på är just hästarna och inte stå och göra höpåsar. Samma tanke är det med AS, att få mer tid för hästen och inte stalltjänsten. Att de som valt att ha AS till sina hästar där det är små hagar till antalet hästar är givetvis inte bra. Fast hade det varit bättre att stalla upp hästarna på box och att de fått gå ut i hage mellan 9-15 på dagen som det är i många boxstall? Det är heller inte lätt att göra om sin mark till en kuperad hage om den är platt. Jag vill tro att alla gör allt för att just sin häst/hästar ska må så bra det bara går. Samma sak gäller ridningen.

 
silverbjälke

silverbjälke

10 mars 2014 18:46

grymt gjort, tömma bädden. skittungt och tråkigt men blir så fruktansvärt mycket trevligare så man mår bra efteråt.

http://www.finest.se/silverbjälke

 
silverbjälke

silverbjälke

11 mars 2014 10:12

Varför inte ställa in en helbal och ha fri tillgång? äter de sig tjocka så finns det bara två skäl. Antingen lider de brist på något och därför äter mängder då får undersöka päls, hud, tänder, ögonvitor, urin och bajs för att tillskottsfodra för att väga upp hästens näringsbalans eller så har man ett för mättat ströfoder. men det vanligaste till att folk är anti fri tillgång är att 1, folk blandar ihop stor buk eller otränad fysik med tjockhet 2, att hästen lider brist på 1-2 saker och därför äter enorma mängder för att få i sig de gram de söker av något.

Det är sällan box är bättre än frihet. Men det finns tex heta ranghöga hårdpresterande tävlingshästar som rent psykiskt inte fixar lösdrift eller AS och därför utgör en enorm skaderisk på både sig själva och andra hästar för att inte tala om den mentala stress det skulle vara för dem och den mentala nedbrytning de utsätter undergivna meddjur för.

Om du läser mitt inlägg om AS så ser du ganska snart att det är maskinen, skaderisken och det falska syftet jag reagerar på. Inte hästens frihet och utevistelse.

http://www.finest.se/silverbjälke

Emma

31 augusti 2014 19:28

Det är just det jag har gjort, ställt in en storbal då de har fri tillgång. De håller sig bra i hull alla tre eftersom alla motioneras. Anledningen till att jag har nät om balen är för att inte hästarna ska trampa ner fodret i marken så det blir spill. Jag åker regelbundet 1/år med hästarna till djurtandläkaren Torbjörn och deras tänder/tandkött är det inget fel på. Varken av hönätet, bett eller av nosgrimmor.

Det finns många travtränare som har sina elithästar på lösdrift och de fungerar kanon. Så varför skulle inte ridhästarna kunna gå på lösdrift bara för att de tävlar? Löjligt! AS är då ett ännu bättre sett att ha koll på hur mycket hästen äter och rör sig. Som ägare till en häst i ett AS kan du ägna dig MER tid åt hästen än vad du kan om du ska mocka, väga upp mat, fylla på vatten, byta täcken, in/ut från hagen mm. Visst mockar man mm i ett AS men det är då mycket mer lättskött. Har du provat att ha dina tävlingshästar på lösdrift? Om inte hur vet du då om de trivs eller inte? På sommaren är det många tävlingsryttare som släpper ut sina hästar på sommarbete och det trivs hästarna med. Varför går det då inte att ha dom på lösdrift? Det är iaf på sommaren som mina tre hästar använder lösdriften som mest. Skaderisken är mindre på lösdrift än hästar i box, enligt forskning. Visst är det tråkigt med AS eller lösdrifter som inte fungerar bra, men det finns säkert flertalet stall med boxar som skötts sämre. Och då menar jag inte skicket i sig på stallarna utan att hästarna mår dåligt av att hållas på det sättet.

 
silverbjälke

silverbjälke

22 mars 2014 18:33

Hej igen, ser att jag inte svarat dig om mina tävlingshästar och lösdrift. Alla våra hästar är uppväxta på lösdrift och sen har de fått gå ut igen efter att varit inne en period inför treårstest, inridning etc. Men de har fått komma in igen våren när de blivit 4, då har de haft en vår-sommar med träning och tävling och sen fått gå ut igen tills våren då de blir 5. Efter det har de bott i stall. De har en period utan träning och tävling från nov till jan då de bara hålls igång med uteritter och markarbeten. Men från feb till nov är det högsäsong och minutiös foderstat, träning, uppbyggnad, vård och tävling som gäller och sålänge hanteringen och träningen/ tävlingen är lyhörd, kommunikativ och ödmjuk så har jag märkt att de pga den enorma portionen aktivitet faktiskt rent av kan tycka det är skönt att få komma "hem" till sin box och få vila och trivs bra där. självklart med möjlighet till kontakt med kompisar och inte för många timmar i sträck. Men som sagt jag är skeptisk till AS och en stor förespråkare till lösdrifter.

Min erfarenhet av skaderisk i lösdrift är sparkar och att trampa/riva upp i naturen. Jag räknar inte ytliga saker som skada, det är spår av naturligt liv. naturen skall vara naturlig men jag vill inte ha sparkade hästar och det får man minst en gång var tredje månad i lösdriften pga typen av häst, dess blodslinjer, rang och energi etc och det är ok när det är unghäst, avelsstobeten, hobbyhäst eller unghingstar men kan man undvika det på en tävlingshäst för 500 000 och ett fulltecknat tävlingsår så gör man det.

När jag säger "tävlingshäst" menar jag inte en häst vars ägare tävlar en gång i månaden på våren och tränar en gång i veckan som fritidsintresse. det är för mig en hobbyhäst. våra tävlingshästar har ett upplagt schema med tävling minst 7 dgr i månaden ofta med minst 2 starter varje gång, träning 4-5 dagar i veckan och vila en dag i veckan. Ofta longeras eller skrittas den under vilodagen. Det är precis som vilken elitidrottsman som helst, de timmar kroppen har att växa, vila, läka på är behovet av ro stort och jag märker att de faktiskt föredrar och behöver box under den perioden på året.

travet är annorlunda, jag har samarbete med travfolk och tex min hovslagare är travkille, min veterinär är han som ansvarar på Solvalla så jag har ganska bra koll på travfolket, där är det lättare med lösdrift jämfört med inom hoppningen. ett travtävlingsstall har mellan 35 och 200 hästar och det är sällan hästen tränar mer än två gånger i veckan och tävlar mer än var 14e dag om det ens är så tätt. (undantag någon gång om året finns) så där finns enorma tidsspann för hästarna att vistas fritt i lösdrifter. Travhästens vardagsliv är inte lika intensivt som hopphästens när man är på en högre nivå. så bara för att det funkar på trav så är det inte samma sak som att det funkar för alla tävlingshästar.

ett stort tävlings hoppstall får i snitt 2 föl, ett travstall runt 30 så självklart är deras uppväxtvanor mera flockbetingade och lösdriftsvana än halvblodets.

hoppas du nu förstår varför jag inte har våra vuxna tävlingshästar i lösdrift, iaf inte under en period i deras liv.

http://www.finest.se/silverbjälke

Emma

22 mars 2014 21:07

Okej, jag vet bara att jag tycker att lösdrift är ett perfekt sett att ha häst på. Mina tre är harmoniska, skadefria (de har inte varit skadade pga sparkskada någon gång, hovböld har två haft en gång var men det kan även de hästar som står på stall få) och har ett lugnt beteende (förutom när de tok rejsar på vallen som säkert händer dagligen). Jag tränar mina hästar så att de ska orka, kunna och vilja bära mig som ryttare upp i hög ålder. Jag sätter deras behov framför mina egna då jag vill deras bästa. Att ha hästar enbart för min skull och tillgodose enbart mina behov (rida tävla mm) är inte okej tycker jag. Hästen är min partner i ridningen och måste därför behandlas där efter och få sina behov tillfredsställda. Självklart måste någon föra i ridningen och det är ryttarens roll. Självklart gör varje ägare vad den tror är det rätta för sin häst och jag hoppas att även du gör det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 9 januari 2017 12:30

Nu är det länge sen jag var veckoelev på Horsevision men bättre sent än aldrig. Denna gång hade jag med mig Hidalgo!   Mån-Tis Första passet för Christofer tränade jag från marken. Hidalgo och jag har tränat mycket på galoppen och även mer på s...

Av Emma - 9 januari 2017 12:15

AR sektionen på Vikbolandets ryttarförening har gjort en intro-film om AR. Jag och Carina Boman som sitter i AR sektionen tyckte att det saknades info om just AR till medlemmarna på VRF, så vi tillsammans med två andra träffases en dag och filmade ma...

Av Emma - 29 november 2016 21:40

Innan jag började med AR (akademisk ridkonst) så hade jag enbart longering och då gärna med någon inspänning till hjälp att ha som "jobba från marken" vegrktyg. Jag använde longeringen till att låta hästen springa av sig då man inte hann att rida. Nu...

Av Emma - 14 september 2016 12:17


  Igår så klippte jag ihop min första film och ja... inte den bästa men det blev en film iaf både med text och musik. Musiken fanns redan på datorn och jag orkade inte att hitta någon ny så det blev den helt enkelt som redan fanns! ...

Av Emma - 13 september 2016 12:24

Nu var det ett tag sen sist och Hidalgo och jag har varit på uppvisning hos Anna Lindh, min tränare i Jönåker. Hidalgo skötte sig fint och jag kom ihåg programmet! I Hippson kan ni se bilder på oss och även en artikel om själva uppvisningen och om AR...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards