Emma Eskilsson

Alla inlägg under mars 2014

Av Emma - 8 mars 2014 14:36

Det är säkert många där ute som undrar vad vi AR ryttare håller på med när vi går baklänges (se bild)

i skritt i 15-30min och är sedan hur nöjda som helst med dagen sk pass. Hur har man jobbat hästen utan att den blir svettig? Om jag frågar en sjukgymnast om en person ska träna upp sin kropp genom övningar som sjukgymnasten ger, blir personen svettig då? Svar, nej! Är det inte så att man kan träna utan att bli svettig och det ändå ger resultat i slutet? Ja, visst är det så. Samma sak måste det ju vara för hästar. Att en häst blir svettig betyder att hästen har tagit i mer än vad hästen orkar. Att träna en häst som varit sjuk, typ inflammation i en led. Vill vi inte belasta med fel belastning. Att då markträna sin häst är ett mycket bra verktyg för att hästen ska börja använda sin kropp på ett sett som bygger upp kroppen utan att ha ryttare på ryggen. Många får av veterinären rådet att börja med små korta promenader, men varför? Är det inte bättre att träna hästen så den börjar använda sin kropp än att bara gå rakt fram på en grusväg eller runt runt i paddocken? Nu när jag börjat träna Freeman lite mer i markarbete har min medryttare sagt att han känns mer och mer lösgjord och smidig! Jag tränar honom inte mer än 15min då jag tror att han kommer tycka att det är tråkigt och varför träna längre om hästen gör det man ber om? Det ska vara kvalité inte kvantitet i träningen man utför med sin häst. Som kortast han jag ridit 10 min och det var på Capo, som gjorde ett sånt kanonjobb den gången att när de 10 min hade gått hade vi gjort allt som skulle göras. Han var då positiv till att arbeta trotts att han hade en sån trasig bogled att veterinären dömde ut honom. Jag förstår inte än idag att han ville bli riden av mig när han var så trasig. AR är en bra träningsform både för hästar som ska sättas igång och för hästar som ska bli starkare, bärigare och hållbarare. För alla vill ha en häst som håller för ändamålet, ridning!

Det finns hopp om vår bland löven!!

2/3

Av Emma - 6 mars 2014 20:22

Igår red medryttaren på Freeman och var klar lagom tills jag kom upp till stallet. De hade ridit ut en sväng och galopperat. När de kom till stallet red de lite i paddocken med och galoppa lite till!! Jag red ut på Hidalgo och han har fått lite halvledigt nu ett tag så det var en pigg herre jag satt på. Lite småryck här och var men kunde lugna sig till slut.

Idag red jag ut på Freeman och det gick ännu bättre än häromdagen! Nästan så jag tror att vi är redo för en galopp, men bara nästan. Idag ställde jag honom lite mer i nacken i traven och försökte lösgöra underkäken på honom. Han svarade fint och sökte fram och ner utan att hänga eller dra i tyglarna. Imorgon får de vila så rider jag båda två på lördag, kanske ett pass i paddocken med Hidalgo. Det var länge sedan nu!

Idag var även lillebrors skötare här och vi tränade honom. Första gången med tyglar i grimman och vi började med att flytta bogarna utåt i volten (jag longerade dom). Jag fick hjälpa till lite i början med spöt på bogen, men ganska snart så förstod han vad vi ville. Upprepade i båda varven och även flytta bogen inåt, fast det var ganska enkelt eftersom jag stod där som en morotsmagnet! När de hade flyttat på bogarna så travade vi både på volt och fyrkantspåret med ganska lång lina. Lillebror svarar bra för hjälperna och han lyssnar på vad vi vill. Så kul att han är positiv till ryttaren!

Förra veckan var vi och hoppade igen och det var nästan så att vi hörde Freeman säga: "Najjjj.... inte hoppa, såååå tråkigt det är..." Nu blir det därför ett uppehåll i hoppträningen och vi återkommer när han är starkare i kroppen och har en bättre kondition!! Han är trotts allt bara riden på sen i början av dec och det har ju inte varit träning 5dagar i veckan direkt.

Av Emma - 4 mars 2014 20:34

Idag var det lite ljusare ute än igår!! Känns som att det verkligen är ljust nu och det är en härlig känsla! Freeman hade som vanligt varit på lerinpackning... för att spara tid och hinna ut innan det blir för mörkt, borstade jag enbart där sadel och tränset är. Lite konstigt kändes det men å andra sidan, vem ser det i skogen när mörkret faller? Idag stannade han bara en gång och det var när jag ville länga ena stiglädret (längde bara det ena innan jag satt upp). Travade mycket och han hade lagom med energi som gjorde att jag var lugn. Allt går så mycket lättare när jag är lugn och kan rida med hästen, inte spänna sig och vara nervös!
Freeman dricker lite efter passet, man ser vart sadeln har legat.

Igår tränade vi först lillebror och vi travade flera varv utan problem! De är så duktiga han och hans skötare.

Jag tränade även Freeman i markarbete inne i paddocken. Vi hann bara komma in i paddocken och jag började gå baklänges så gjorde han sluta rörelsen. Haha, snacka om att komma ihåg vad vi gör när vi har kapsonen på. Jag började istället med att göra öppna och det var ju hur jobbigt som helst tyckte Freeman. Som belöning fick han göra sluta då och då. Tillslut gjorde vi sluta innanför spåret och även ett par steg till i piruetten än sist. När det kändes som om vi hade jobbat klart gick jag in på en volt med honom och jobbade för hand. Travade ett par varv på volten när jag gick bredvid och det gick förvånansvärt bra för att inte tränat på det sen i somras.

Imorgon kommer min medryttare och då får Hidalgo hänga med på en sväng ut.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards