Emma Eskilsson

Alla inlägg under juni 2014

Av Emma - 4 juni 2014 12:14

Igår var sista dagen med penicillinkuren för Hidalgo. Han har varit så duktig att spruta att han får 10 av 10 i betyg! Reagerar inte när jag sätter i sprutan i halsen och står så stilla att man undrar om han andas?! Då kanske ni tänker att med han kanske är så rädd att han inte vågar röra sig, men han är så fint avslappnad i musklerna i halsen och står normallågt med huvudet så spänd eller nervös är han inte. Jag spolar även såret med en slang som jag för upp nu ca 25cm, från början var det ju 35cm. Imorse när jag spolade så tog han bara upp benet 10-15cm över golvet för att sen sätta ner det och vila på benet istället. Han stod så under hela tiden som jag soplade, så underbart snäll han är!!

Gjorde en inbakad fläta på honom i söndags!

       

Så är jordgubbarna igång och blir större och större!! Kanske blir klara till midsommar, vem vet :)

 


Av Emma - 3 juni 2014 12:15

Här är filmen från i onsdags där jag har hackamoret på Hidalgo för första gången.



Tittut!!! 


 

Av Emma - 1 juni 2014 10:04

I torsdags fm vid tio tiden var jag uppe i stallet för att möta upp Sandors skötare som skulle rida på honom. Jag gick ut i hagen för att hämta in hästarna. Alla tre följde med glatt och såg friska och pigga ut. Vid 10:30 hade skötaren fortfarande inte dykt upp så jag ringde för att höra vad som hänt. Glömskan hade varit i farten och vi bestämde ny tid kl 16 istället. Strax innan 16 gick jag upp igen till stallet och ut i hagen för att leta redan på hästarna. Sandor kom direkt och Freeman strax efter. Hidalgo brukar vara lite segare och komma lite efter så jag reagerade inte så mycket på det. Men när han skulle ta sig ner från berget som är som en brant avsatts så blev han lite osäker (han brukar hoppa innan han tänker på att stanna) när han väl hoppat ner tittade jag på hur han rörde sig. Lite försiktigare än vad han brukar men ändå inte som att han skulle halta. Konstigt rörelsemönster och lite diffust. När vi väl kom in i stallet tog det någon minut innan Hidalgo kom in. Då såg jag att det stoppade blod på bakbenen. Jag tittar upp på insidan av höger bakben och får då se ett sår på 7-8cm långt och 3-4mm brett. Såg ganska "snyggt" ut. Då hade han 37.8 i temp, ringde distriktveterinären och fick prata med någon äldre kvinna som var inte så sugen på att åka ut lät det som. Vid 20 tiden hade han 38.1 och jag ringde igen och vi kom överens att vänta till morgondagen. På fredag morgonen hade han 38 i temp och jag ringde till veterinären igen och då var det en ung tjej som jag pratade med. Vi kom överens om att hon skulle komma ut på em. Kl 14 kom hon och jag fick känslan av att hon var mycket oerfaren och osäker. Inte det man vill som hästägare. Hon spolade ur såret som visade sig vara minst 25cm djupt, det var så långt hon fick in slangen. Trotts att hon pratade om att gå in och skölja såret på morgonen när vi pratade så hade hon bara med sig en slang på ca 1cm i dm. Dåligt att inte ta med sig grejer som man vet att man kanske behöver. Inte nog med det hon klämmer ur sig med att hon aldrig satt på en slang på vätskepåsen med natriumklorid, vaaa?? Säg inte att du inte vet hur du ska göra något till en hästägare som har sin häst skadad... Inte nog med det så sa hon säkert 5ggr att hon kanske glömt och säga något. Det vill jag inte heller höra. Nu får han gå på penicillin till tisdag så hoppas jag att han repar sig fort. Skölja såret 1/dag sa hon fast jag tänker göra det 2ggr. Jag har även fått tag på en annan slag sån passar att sätta in i den slangen som hon använde. Lite mindre, mycket smidigare!!

Sa jag att jag fick in slagen ytterligare ca 10cm... Där jag håller tummen på slagen är så långt som jag kommer in i såret. Nu ska jag bara få tag på fler påsar natriumklorid då det blir att spola mer än 5dagar som hon sa.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards