Emma Eskilsson

Alla inlägg under augusti 2014

Av Emma - 4 augusti 2014 13:46

Så var jag och Hidalgo på serieutbildning igen och denna gången var det rakriktning. Som inte får blandas ihop med rakställning!! Rakriktning kan man rida på böjtspår och med hästen ställd och böjd åt det håll som man rider åt. Rakställning är när hästen är helt rak genom kroppen och bär lika mycket på båda bakbenen samt skjuter ifrån lika mycket med båda bakbenen. En rakställd häst får man bara genom att rakrikta hästen och få den liksidig på båda bakbenen och även lika lätt på båda bogarna.

Vi började med att vara noga så att ställningen var korrekt i nacken (inte tredje halskotan). Där är det viktigt att huvudet inte kommer på sne inåt utan att snarare att den ställer så att nosen är lite "utåt". Där är kapsonen bra till hjälp! Bogarna flyttar man genom det indirekta tygeltaget och det går mot hästens hals, ej bakåt. Tygeltaget tas som alla andra hjälper när hästen är på väg att lyfta benet man vill flytta på. Effekten ska även gärna bli att den yttre tygeln ska få hästen att öka sin böjning till insidan och att den inre tygeln ska skåla ur innerbogen.

Hidalgo börjar nu förstå mina hjälper så bra att det känns som om vi bara kan rida omkring och byta varv utan att behöva "svänga" med innertygel. Det är så kul att äntligen kunna rida med sitsen som den primära hjälpen.

Så får ni träffa Fegis med som r den sista av kattungarna kvar uppe på skullen. De andra har tagit sig ner medans den här är kvar. Får se hur länge Fegis stannar!!

Av Emma - 1 augusti 2014 16:49

Nu har även jag och Freeman kommit hem från elevveckan hos Anna. Igår kom jag hem till Anna på em/kvällen. Red passet i paddocken där Freeman är lite seg bara av att vara där inne. Därför jag rider ut mycket hemma! Vi tränade på att variera tempot och försöka rida en snabbare takt. Han försöker och är nu mer påverkbar än vad han var förra året. Vi flyttade även lite på bogarna och på bakdelen.

Idag red jag på förmiddagen och då ute på gräsvallen som jag red på Hidalgo ett av passen. Han var inte lika tjurig idag och hade lite mer framåt anda! Vi tränade även här på tempoväxlingar.

Den här veckan har vi sovit i tält. De två första nätterna var två kompisar med på elevveckan och sov i tältet med mig. Sista natten nu sov jag själv och fick besök på morgontimmen av en igelkott som tyckte att under tältet var ett perfekt gömställe. Vaknade av att det prasslade och det tog ett par sekunder innan jag förstod att det var igelkotten som gick under plasten. Ut och försöka få bort den, till slut fick jag honom att gå till en närliggande buske istället!!

Jag skrev inte så mycket om Hidalgo och mig. Det gick bra! Första passet gick vi igenom bogar och att Hidalgo ska bli så lätt att flytta mellan bogarna som möjligt. Vi tränade även på tempoväxlingar där vi la fokus på att han skulle öka takten i avsaktningen eller in i halten. Vi fortsatte där på andra passet och tredje passet så tittade vi lite på galoppombyterna. Fjärde passet satt tempoväxlingarna bättre och vi gjorde lite fler byten. Hidalgo blir lätt överilad och vill gärna förekomma mig i byterna och då blir de inte rena. Vid ett par tillfällen fick vi in rena fina byten!!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards