Emma Eskilsson

Alla inlägg den 14 februari 2014

Av Emma - 14 februari 2014 12:15

Igår när jag kom upp till stallet vid 18tiden så var Lillebrors skötare redan där och höll på att sadla honom. Jag hämtade Hidalgo och borstade honom medans Lillebror blev klar med det sista. Ut i paddocken, som har sina isfläckar fast det gick bra då vi bara skrittade. Nu får han en veckas ledigt från ryttare eftersom hans medryttare ska på skidsemester.

I februari för fyra år sen var Freeman en jobbig 1.5åring

 

För två år sen fick han en annan jobbig 1.5åring att bossa över!!

   

Ut med Hidalgo sen och red runt "lilla varvet". Vi tog omvägen till ladugården först, sen upp för den långa backen och sen runt lilla varvet. Travade på raksträckan på banvallen, Hidalgo tyckte det var kul och försökte länga på steget. Han har inte alls samma takt i sig som Freeman. När vi väl kom hem så hade han säkert hoppat till för olika saker en 7-8ggr, måste jag säga att min nacke inte tycker att det är kul idag?! Det största hoppet gjorde han utanför flispannan när jag hoppade av. När jag landade med fötterna så hoppade han upp i luften, det var som om vi stod på en stuttsmatta! Sen var det Freemans tur och han hade varit på lerinpackning som nästan fick mig att ångra att jag tänkte rida på honom... men som tur va så var det relativt lätt lera att skrapa bort med vattenskrapan (det är som små piggar på ena sidan som är superbra med att skrapa bort lera med!). På 10min var han lerfri där sadel och träns ska sitta och ut med honom med samma varv som Hidalgo. Han hade lite svårt att stå still när jag skulle sitta upp och det tog kanske 5min innan han stod helt still. Jag är ganska noga med att hästarna ska kunna stå still när man sitter upp, både för ryttarens säkerhet men oxå deras egen. Trotts att jag hade väst på mig så var jag lite spänd till en början men det släppte efter ett tag som tur va! När vi kom till raksträckan så bad jag om trav och han travade på i samma takt och tempo hela sträckan! Inget att ligga på bettet, ovillig att gå framåt eller tappa framåtbjudning. Till skillnad från Hidalgo så ryckte Freeman till bara en gång och det berodde givetvis på att jag var spänd o början. Sen så tittade han bara på saker medans han fortsatte att gå framåt. Det är så stor skillnad i år och förra året på ridbarheten på honom. Nu går han fram när man rider ut och håller heller inte på att ifrågasätta allt man ber honom om. Utan Pernilla som hjälpt mig med att rida ut vet jag inte om vi hade kunnat bryta cirkeln. Nu är det bara jag som ska våga rida på honom med, ett steg i rätt riktning var det igår iaf!!

Både Hidalgo och Freeman testade jag att rida utan boots och de ömmade inte alls!! Så skönt att slippa dom nu är marken är så mjuk. Tänkte med att de borde vänja sig om de får gå utan boots ett par ggr i veckan nu när det är så mjukt att de inte visar någon ömhet. Det är ju drömmen att kunna rida utan boots!!

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards