Emma Eskilsson

Alla inlägg den 28 september 2009

Av Emma - 28 september 2009 15:34

Jag var på Clinic med folk från VRF det var jätte bra! MEN jag kände redan från början att skit jag kommer inte att komma ihåg mycket imorgon så jag började anteckna och fick ihop en del stolpar. Jag har ju skrivit så jag ska fatta vad det betyder och om det skulle vara nått frågetecken som dyker upp är det bara att fråga vad det är som menas med det, så ska jag försöka att svara!

  • Sätta fast remmar i sadeln (där martingalen sitter) så man håller handen stilla.
  • Hålla ett spö i båda händerna över manken.
  • Tänk att du svänger med bogen inte med huvudet.
  • Använd din skänkel som när du kickar en fotboll, inte klämma!
  • Rid en unghäst lite mer framåt för att hålla balansen lättare (svårt att cykla långsamt)
  • Vad är det som är viktigast just nu?
  1. Framåt?
  2. Bakomlodplan?
  3. Bakben?

Bestäm dig innan du börjar.

  • Magmusklerna måste ”korta” sig för att kunna jobba över ryggen.
  • Tryck inte hästen mot faran utan rid bakdelen mot faran, stanna hästen 10m innan faran tills det är tråkigt och sedan skritta 2m för att upprepa tills man står vid faran.
  • Spänn magen (ryttaren) & samtidigt kunna andas, lite som när man ska sjunga.
  • Armbågen ska vara i rätt vinkel.
  • Du ska kunna röra dig ”mellan” armbågarna.
  • Viktigt att veta vilket svar du vill ha innan du ställer frågan.
  • Rid mage och rygg mer än ben och sadel.
  • Het häst = kort diagonal när du tränar byten.
  • Vid galoppombyten (vänster galopp) ha hästen aktiv för höger skänkel och ställ lite till höger innan byte.
  • Samlingen måste komma innan ”piruette”.
  • Bakdelsvändning kan göras i skritt-trav-galopp. Först skritt för att övergå i piaff några steg sen skritt upprepa. Sen upprepa samma i galopp men endast ett par få språng i taget.
  • Vänj hästen vi apploder och få hästen att gå fram i apploderna sen sluta när hästen går fram istället när hästen flyr.
  • 3+1 tygelfattning om hästen har förmåga att dyka.
  • Kan inte lyfta en häst du sitter på, rid ryggen då istället. (försök att lyfta en stol du sitter på)
  • Över korrigera inte, bättre med en 6a än en 4a
  • Ögonblicksbilden är inte helheten.
  • Bokom log är oaktiv rygg, inte få upp huvudet bara.

Det var lite allt möjligt som hon gick igenom men jag fick med mig massor av nyttiga saker hem att tänka på när jag rider och vad jag kan öva på för att bli bättre i ridningen! Just de, kortet på den nya hästen dröjer lite då min dator är ganska så seg och vill inte riktigt ju nu som jag vill... men ni kan va lunga det är inte mycket ni missar!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards