Emma Eskilsson

Alla inlägg under januari 2010

Av Emma - 21 januari 2010 22:04

Det låter inte som om det var kul att rida idag men helt tvärtom    det här var det hittills bästa ridpasset på Capo. Jag kom sent till ridhuset men som tur va så var vi själva! Började som vanligt med att gå med honom några varv för att sen longera i ca 15min. Han var jätte duktig i longeringen och har nu fattat mina komandon. När jag först hade satt upp på honom så testade han direkt med att bara stå stilla eller skritta 3-4steg för att sen stanna igen... men efter 3de gången så "gav" han sig och skrittade på framåt. Idag checkade vi bara av böjning i skritten i båda varven och sen över gick vi i trav ganska fort efter det. Han tog trav hjälpen jätte bra, vi hande travat kanske 2varv allt som allt och skulle trava över den biten av ridhuset som han "brukar" stanna i... även här så drog han lite i tygeln och stannade... jag ber honom om att skritta igen men han tar inte den hjälpen, jag säger åt honom att gå framåt istället och då skrittar han. Beröm så klart fick han då han gjorde rätt eller rätt val som jag brukar säga åt honom! När vi skulle börja trava igen så skuttade han till lite, jag vet inte om det var för att han ville bocka eller om det var ett lycko skutt... efter det så travade vi på massor och övade lite på övergångar. Han hade mycket framåt tänk och även idag kändes det som om jag fick "bromsa" lite, så jag satt av även idag när det kändes som bäst! Allt detta hände ganska fort så när jag satt av och kollade på vad kl var och såg att den bara var 19:20 så förstod jag att det bara hade gått ca 10min sen jag satt upp. Men vad gör det när det är ridbarheten jag är ute efter och inte att jag ska kunna sitta på honom i minst 40min som ett "vanligt" ridpass ligger på. Nu när han är så här pass "villig" att gå framåt så ska jag försöka tänja lite och rida lite längre så han börjar att bygga lite mer muskler och att vi kommer framåt i utbildningen!

Av Emma - 19 januari 2010 21:22

... när hästen börjar dansa istället för att gå framåt

... när hästen vill göra rätt

... när ridningen blir till njutning

... när smidighet övergår till tankeläsning

... när vi två blir ett


Nu är det inte så att jag har nått full lycka idag men f*n vad nära det va! Capo ville verkligen trava på framåt och det var nästan så jag fick börja bromsa (jo jag lovar jag skrev rätt!!) Han har ju ganska svår trav att sitta ner i men när han började bjuda så mycket framåt i mer bogfri fräch trav så hade jag svårt att hänga med... men jag gjorde det fast jä*lar vad jag fick koncentrera mig i hans takt för att inte komma i otakt...

Av Emma - 17 januari 2010 16:38

I fredags kväll så kände jag mig lite trött och hängig och på lördags morgonen hade jag ont i halsen och huvudet... lördagen var inte bättre, men fick verktablett av mamma så på kvällen var jag tillräckligt pigg och åkte jag till Kalina. Åt tacos efter det kom Anna och hennes syster och vi kollade på film. Fast jag var väl inte så rolig då jag fick snyta mig hela tiden och nös... idag är jag inte så mycket bättre... men tvingade mig ut till stallet för att titta till min lilla kille som såg ut för att må bra! Så åkte jag även till stallet där allt var klart, så jag ringde till Lena för att höra om jag skulle ta in hästarna eller om hon kunde göra det sen efter som kl bara va 16 så sa hon att hon kunde ta in dom sen om ett par timmar istället. Så nu ska jag försöka ta det lugnt så jag blir frisk snart!! Vill ju fortsätta med ridningen nu när det börjar gå bra.

Av Emma - 14 januari 2010 21:17

Vi åkte iväg till ridhuset idag igen. Lite seg idag kändes han redan när jag började longera. Fast det gick över när det kom in en häst i ridhuset! Som tur va, men... den var lite väl intressant och han hade inte tid mad att lyssna på mig de första 10min när jag red. Men ju mer jag red på honom ju bättre gick det och när han gick som bäst idag så var det som att rida i en riktigt bra arbetstrav som hade suget framåt!! För att inte föra samma misstag som sist så gjorde jag halt direkt och satt av. Lastningen fungerar jätte bra med honom nu och han går rakt in utan att ens fundera på att det finns något annat. Det är skönt när dessa vardags saker börja fungera av sig självt!

Av Emma - 12 januari 2010 21:23

Det blev ridhuset med Capo idag igen. Han var jätte duktig i longeringen och jag tror att jag kan börja trappa ner på den innan ridningen. Idag så började han bättre än igår och gick fram bättre. Vi travade massor och red på 8volter och provade även att korta formen lite då han gärna går i en lång låg form. Han gick så bra att jag glömde bort mig lite och han började stanna... så jag gjorde en sista övning och så var vi klara. Torsdag är nästa dag som jag hoppas komma iväg igen och träna med honom. Nu hoppas jag att vi kommer utvecklas framåt och att galoppen inte är så långt borta!!

Av Emma - 11 januari 2010 22:40

Idag kom jag äntligen iväg till ridhuset med Capo. Vi kom iväg tidigt och var själva när jag skulle börja longera. Efter ca 10min så hör jag att det är en bil som kommer och hästar lastas av... men då jag som hade tänkt att ta det lugnt och att det bara skulle va jag och han i ridhuset. Ja ja inte mycket att göra åt. Fortsatte med longeringen och fick korrigera honom ett antal gånger innan han lyssnade helt på mig. Så var det dags att rida och när jag satt upp stod han helt stilla och väntade duktigt tills jag sa att det va okej att gå! Först gick det i slomotion kändes det som, och när de andra började galoppera så började han stanna... då var det bara en sak att göra, nämligen hitta på uppgifter åt honom! Det blev små 8volter i skritt. Till slut så travade vi massor utan avbrott och han kändes jätte fin!! Jag fick säga åt mig själv att sluta rida när det gick så bra att jag bara ville fortsätta. Nu hoppas jag att jag kan träna mer så vi blir mer ett par en enskilda personligheter!!

Av Emma - 10 januari 2010 16:35

Idag så var det bara jag och Freeman som åkte till ridhuset för att han skulle få springa av sig lite! Han var jätte duktig när jag skulle lasta honom på vägen dit, men när vi skulle hem så tog det kanske 5min innan han gick in helt... fast va då vi är ju halvvägs till vårat mål nu när vi har åkt själva! Nu är det bara att han ska gå in själv i transporten utan att jag går med. Jag försökte ta lite kort med det är svårt att ta kort i ett mörkt ridhus sammtidigt som man ska smacka på så han ska springa efter som han gärna lucktar på annat...

    

Av Emma - 9 januari 2010 20:01

Idag hade jag ju planerat att åka till ridhuset och rida Capo där. Tessan skulle följa med oxå, men idag var det inte transporten som frusit fast utan bilen som inte ville starta... Batteriet ville inte helt enkelt... så det var bara att inse att jag inte skulle hinna med ridhuset. Min syster var snäll och hjälpte mig igång med den så jag kom ut till stallet iaf. När jag kom upp till småkillarna först så hade vattnet frusit i slangen ut till dom... va fan... så det var bara till att bära i hink istället. Annars så mådde Freeman bra! Min mamma ringde i morse och va orolig över att han skulle frysa nu när det är så kallt. Men jag kunde lugna henne med att han har fri tillgång på mat och att det är värre när det är 5+ och regn för honom. Det är den enda gången som han får ha täcke på sig med när det är kyligt och regnar.


Sen ner till stallet där allt var klart, så skönt att stå i ett stall där alla hjälper till. Jag har ju hört från andra stall där det inte fungerar då vissa aldrig hjälper till... här är det tvärtom, alla hjälps åt och lite till. Vi gör mat åt andra och mockar även då vi har tid till det! Det är så skönt att slippa det där tjafset om vem som gör vad eller vem som inte gör vad! Eftersom jag inte visste om bilen skulle starta så vågade jag inte åka till ridhuset idag, det får bli imorgon om den vill starta då...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards