Emma Eskilsson

Alla inlägg under mars 2010

Av Emma - 15 mars 2010 20:45

Jag får ofta höra om hästar som ALLTID har gjort si eller så och det är så hästen gör. T.ex. att hästen alltid har varit rädd för en viss plats eller sak. ALLT går att fixa anser jag, då uppspelta hästar inte har en ledare som de kan lita på. Allt som har hänt i hästens liv kan vi inte ändra på, det som har hänt har hänt. Hästar tänker inte på vad som har hänt tidigare i livet utan reagerar på hur vi reagerar på var som händer just nu. Har hästen en otrygg och osäker ägare kommer hästen att vara orolig och osäker på sin ägare, har den där emot en ägare som är trygg, lugn och säker kommer även att hästen bli det. Oftast så ser sig inte ägaren sig själv som "problemet" då "jag har sysslat på med hästar i 20år och då kan jag minnsan hästar" attityd...

En bra ledare (tycker jag) är bl.a.; trygg, lugn, har kroppskontroll, vet svaret innan man ställer frågan och mycket mer. Jag får ofta även (inte alltid) medhåll när jag diskuterar ledarskaps frågor med folk, men sen ser det inte ut så i praktiken. Om jag då skulle säga att gör så istället för så, då får jag svaret att nee men jag gjorde så... suck. Inte konstigt att folk har problem ibland med sina hästar...

Nu är inte jag någon expert men jag var bara tvungen att skriva av mig lite då det här är något som händer hela tiden.

Av Emma - 14 mars 2010 13:13

Idag har Alfons fått vara med i stallet, han tycker att det är jätte kul!! Bilder på dagen kommer här!!

Capo gillar Alfons!

Här fick han sitta medans jag longerade Capo 

Sååå roligt i stallet!!  Min kille tyckte att det var kul att vi kom förbi hos dom!  Alfons försöker leka med små killarna, men Fritte bryr sig inte lika mycket som Jacke  Alfons är snabb att springa ifrån killarna!  Äntligen fick de lukta på Alfons!  

Av Emma - 14 mars 2010 00:39

Nu har jag bytt till en mer trygg och gosig kille som även kan försvara mig!! Syrrans älsta Alfons håller mig sällskap i natt och tills imorgon lunch. Kalina och Trams var här på kvällen och vi kollade på melodifestivalen och kom fram till att vinnaren måste vara sponsrad av tele2... haha

Aja nu orkar jag inte skriva mer men här kommer sötisarna från ikväll   


            

Av Emma - 13 mars 2010 13:00

Har två små söta hos mig nu! Syrran och Helen kom igår kväll och lämnade dom så de har sovit här inatt. Det gick ganska bra antar jag. Dako hade lite svårt att sova först men sen så (tror jag) sov han hela natten. Som alla små barn som inte sover hemma vaknade de "tidigt" ca 8:30 och när de såg att jag var vaken så började de busa... jag sa åt dom att lägga sig igen och snälla som de är gjorde de som jag sa! Efter en stund gick de upp igen och la sig på ett annat ställe och när de gjorde det och var lugna så gick jag upp. Ni har vi varit på morgon promenad och ätit frukost och så sover de just nu. Jag tror att Troy drömmer då det rycker i tassarna på honom. Dako tycker nog att det är varmt hos mig då han byter sovplats mellan två ställen, men jag sitter med två tröjor på mig...

Här kommer killarna

Dako  Troy  Dako igen!   

så lilla Troy igen!! 

Av Emma - 12 mars 2010 20:32

Capo skulle till kliniken idag men de ringde där ifrån igår och med dåliga bortförklaringar (tycker jag) så blev det ombokat till den 25mars istället...


Red på Capo igår och Tessan följde med till ridhuset, alltid skönt att ha med sig någon. Det gick ganska bra även han inte var lika lycklig och bockig när jag longerade. Nu ser jag istället fram imot tisdag då ET kommer och behandlar.


Orkar inte att blogga då jag har haft mer ont än vanligt, både igår och idag har jag fått anstränga mig för att inte skälla ut folk för ingenting... Syrran fick ta lite skit men å andra sidan så får jag av henne ibland.


Idag ringde Lena och sa att stallet va fixat!! Ååå så skönt, nu har jag sällskap av två unga killar på snart 1år och de ligger och sover här på vardagsrums golvet! Bilder kommer imorgon om jag kommer ihåg att ta med kameran.

Av Emma - 10 mars 2010 20:39

Jacke åkte iväg idag vid 11:30 till strömsholm för att se vart hans kulor är någonstanns då de inte har kommit ner än. Freeman fick vara själv i hagen under dagen och det klarade han jätte bra!! Så stolt över att ha en 2årig hingst som kan gå själv i en hage utan andra hästar i närheten och inte bli hysterisk!! Han hade ögon på sig under dagen och när jag kom ut strax innan 18 så stod han och åt   Han kom så fort han såg mig och stoppade huvudet i knät... men ååå min lilla söta!! Jag borstade och borstade på honom, har nog aldrig pysslat med honom så mycke som jag gjorde idag. Lotta och Jacke kom tillbaka vid 18:30. Allt hade gått bra och Jacke hade skött sig! Han ska tillbaka nästa vecka och då ska Pelle få rycka in och åka upp till Fritte och vara lekfarbror, kanske inte det han vill men Fritte blir nog glad!

Av Emma - 9 mars 2010 23:01

Först upp till min bästa kille idag som bara ville äta och inte komma och gosa med mig... varför?? Så jag gjorde det jag inte bör göra, gå till honom... Allt var bra med honom iaf och jag kunde åka vidare upp till Tessan. Hjälpte henne med att hämta hem hö (känns i kroppen nu...). När det va klart åkte jag vidare till Sussi eftersom hon hade tagit hem en sadel till sin häst och ville kolla om den kunde passa honom. Men den var för rak i bommen så jag avrådde henne till att köpa den. Så mycke snack idag och jag kom hem stax innan 21...

Av Emma - 8 mars 2010 20:44

Äntligen gick allt som det skulle idag, bilen startade, jag fick upp skjutdörren till transporten, fick ut transporten och lyse m.m funkade som det skulle! Iväg till ridhuset med Capo som inte har gått på över 1.5v Han hade mycket energi i kroppen som bara väntade på att få komma ut... först när jag tog in honom från hagen så höll han på att springa på mig då det va nått han vart rädd för... sen när vi skulle in i ridhuset så reagerade han för nått och var nära igen att springa på mig. Självklart började jag med att longera honom. Han hann trava ½varv på volten så började han bocka serier... Lotta som var där med sin dotter tyckte inte att jag skulle rida och nee de ska jag nog inte heller sa jag då. För varje gång som han bockade sa jag åt honom att det inte var okej. Till slut kunde jag få honom att öka i galoppen utan att bocka!! Det är så kul att se hur han tänker på vad det är jag vill och försöker göra rätt.


Lastningen har ju varit lite si så där med nu ett tag men idag tjafsade han lite när vi skulle åka hemifrån men när vi skulle hem från ridhuset så gick han rakt på!! Så skönt att han är så positiv nu, det är som en annan häst!!

Pelle då, han är som en helt ny häst som är pigg och glad. Jag frågade Lena om vi inte ska klippa benen på honom med och då sa hon att ja jag tänkte att vi skulle göra det med. Det ser ju inte klokt ut när hela hästen är klippt förutom benen...





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards