Emma Eskilsson

Alla inlägg den 5 mars 2011

Av Emma - 5 mars 2011 08:04

Dålig på att blogga känner jag... i onsdags var jag och Freeman hos Micke och löshoppade. Vi kom iväg i sista sekunden från stallet för att komma i tid. 20:00 skulle vi va där och kom fram 1min i tror jag! Som vanligt drog hoppträningen över med ca 45 min så vi började inte löshoppningen förens strax innan 21... men när vi väl löshoppar går det fort. Freeman var lite rostig i kroppen men efter ett par språng så gick det bättre. Hoppar högt gör han med tycker jag... 110 tror jag att det blev om inte mer och han tog i så in i norden och va 10cm över. Skönt att han har eget driv nu och suger tag i hindrerna. Micke tyckte att han hade vuxit till sig både på längden och bredden, jag tycker inte att jag ser någon skilldnad från i november men det är klart jag ser honom ju ganska ofta... Hans polare från förra året var med och hoppade med. OMG vilken snygg häst... eller förutom färgen om jag ska vara petig (fux) som inte är min favorit direkt. Det är en hingst med och som jag kommer ihåg det så var han lika väluppfostrad som Freeman men igår tyckte han att det va extra lajbans och skuttade omkring. Freeman höll sig på mattan hela tiden även om han växte ett par dm när vi kom in i ridhuset då hoppträningen var klar och det va 3-4 andra hästar där... men han gjorde inget och det är ju skönt!!


Så vet jag att en del reagerar på att han fortfarande är hingt och jag vet vad de menar... nee det är ju inget hingstämne alls så inget att "spara" på igentligen. Fast jag ser det så här att Freeman är en så enkel unghäst /hingst som de kan vara och okomplicerad. Jag skulle inte utsätta andra varken hästar eller människor om jag inte trodde att han skulle kunna sköta sig. Om allt går som jag har tänkt så kommer han att kastreras mellan 4-6års ålder beroende på hur han utveklads i kroppen. Anledningen till det är att jag vill rida på honom lite innan är att han ska bygga mer muskler och får ett (förhoppningsvis) bättre uttryck som säger lite mer "här kommer jag" än som jag tror att han skulle få om jag gör det nu "bry dig inte om mig jag ska inte störa" men det är vad jag tror det skulle bli. Anledningen till att jag ska kastrera honom någon gång är ju för att det är lättare att ha en valack på tävling och när man ska iväg och träna. Rent hanterings mässigt tror jag inte att det skulle behövas någon gång eftersom han borde redan ha visat sånt typ av beteende mer än vad han gör.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Freeman

Freeman född 2008-05-27

e: Friendship

u: Cindi

Han är min första egna häst och kommer alltid att finnas hos mig resten av sitt liv. Jag har fött upp honom och räknar med att få många år tillsammans. Han är grundutbidad inom AR och kommer att fortsätta den vägen. Mycket markarbetad, speciellt i longeringen.

Hidalgo

 

Hidalgo född 2004-05-25

Okänd härstamning

Han är en Hispanoarab fast även om han har mest PRE i sig finns det lite Arab längre bak i stammen. Köptes från Spanien och kom hem den 5maj 2013. Börjat sin omskolning till AR och kommer att fortsätta sin utbildning på den vägen så länge som han bor hos mig. En mycket trevlig herre som är känslig för hjälperna.

Sandor

Sandor född 2010 Welsh Mountain "Lillebror" som han även kallas köpte jag i januari 2011. Han är precis i början av sin utbildning. Påbörjad inkörning våren 2013 och är just nu under inridning vintern 2014.

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards